شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

محمد کرباسی: «بله، بعد از ۱۱ سپتامبر ما برخی کارهایی را که اشتباه بود انجام دادیم؛ ما چند نفری را شکنجه کرده و از خط قرمز عبور کردیم...»

اين جملات باراك اوباما كه جمعه‌شب در نشست با خبرنگاران مطرح شد نخستين اعتراف علني و صريح ارشد‌ترين مقام دولت آمريكا به شكنجه توسط سازمان اطلاعاتي اين كشور(سيا) به‌حساب مي‌آيد؛ جملاتي كوتاه كه خيلي سريع تبديل به تيتر رسانه‌هاي جهان شد. اوباما كه طي روزهاي گذشته براي بركناري جان برنان رئيس سيا تحت فشار شديد قرار داشته است درحالي‌كه در اين نشست معلوم بود حال و احوال مناسبي ندارد اين جملات را گفت تا قبل از گزارش كنگره درباره سيا، خودش براي مشخص شدن اين قضيه پيشدستي كرده باشد.

كنگره آمريكا قرار است به‌زودي يك گزارش 6هزار و 200صفحه‌اي در ارتباط با نحوه بازجويي‌هاي سيا پس از 11سپتامبر منتشر كند اما افشاي جاسوسي سازمان اطلاعات مركزي آمريكا از كامپيوترهاي كنگره براي دستيابي به جزئيات اين گزارش باعث تقاضاي همه جانبه براي استعفاي برنان شده است.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه در هفته‌هاي گذشته مأموران سيا كامپيوترهاي سناتورها و كارمندان سنا را هك كرده‌اند تا به اطلاعات نمايندگان كميته تحقيق دسترسي پيدا كنند. افشاي اين مسئله باعث شد تا جان برنان مجبور به عذرخواهي از كميته اطلاعات سنا شود. با وجود تقاضاي نمايندگان كنگره براي استعفاي رئيس سيا اوباما در سخنراني خود اعلام كرد كه به جان برنان «اطمينان كامل» دارد.

نهادهاي حقوق بشر پيش از اين بارها از شكنجه مظنونان به فعاليت‌هاي تروريستي از سوي سيا اعتراض كرده بودند. يكي از روش‌هاي مشهور براي بازجويي از سوي سيا خفگي مصنوعي با آب (واتربردينگ) بوده كه از سوي باراك اوباما هم شكنجه توصيف شده است. اوباما در نشست خبري خود تأييد كرد كه مأموران سيا پس از 11سپتامبر از روش‌هاي تندي براي بازجويي استفاده كردند و علت آن را تحت فشار بودن اين سازمان توصيف كرد.

او با اعلام اينكه سيا با اين اعمال خط قرمزها را رد كرده و ارزش‌ها را زير پا گذاشته ابراز اطمينان كرد كه در آينده چنين اتفاق‌هايي تكرار نمي‌شود. حرف‌هاي اوباما هر چند اعتراف به شكنجه مظنونان به‌حساب مي‌آيد اما نشان مي‌دهد كه دولت آمريكا قصد ندارد هيچ فردي را در ارتباط با اين مسئله تحت پيگرد قرار دهد. اين مسئله باعث انتقادهاي فراواني به‌ويژه از سوي نمايندگان كنگره شده و برخي به همين‌خاطر اعتراف اوباما به شكنجه را نوعي تير خلاص براي رئيس سيا مي‌دانند. اوباما گفته است نبايد در مورد آنچه مأموران سيا در اوضاع و احوال پس از 11سپتامبر انجام دادند خيلي سختگيرانه قضاوت كرد.

کد خبر 267507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha