پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

در ژاپن ده‌ها هزار نفر در مراسم یادبود قربانیان حمله اتمی آمریکا به هیروشیما شرکت کردند.

اين نخستين حمله هسته‌اي مرگبار در تاريخ جهان بود كه توسط آمريكا صورت گرفت.۶۹ سال پيش آمريكا در پايان جنگ جهاني دوم براي واداشتن ژاپن به تسليم، بمب اتمي روي شهر هيروشيما انداخت. تخمين زده مي‌شود كه حدود ۷۰ تا ۱۴۰ هزار نفر در اين حمله يا بر اثر تبعات آن كشته شدند.

مراسم با حضور بازماندگان، خويشاوندان قربانيان، مقام‌هاي رسمي ژاپن و كشورهاي ديگر با نواختن زنگ در ساعت ۸:۱۵ صبح به وقت محلي آغاز شد؛ اين ساعتي است كه بمب آمريكا بر هيروشيما فرو افتاد. 3روز بعد، آمريكا شهر ناكازاكي را هم هدف حمله قرار داد. قربانيان حملات اتمي آمريكا به هيروشيما و ناكازاكي غيرنظامي بودند و هنوز پس از 7دهه مردم جهان با بهت و حيرت اين واقعه را مرور مي‌كنند.

هرچند سرهنگ كليك پل تيبتس، خلبان و فرمانده بمب‌افكن آمريكايي، مانند بسياري از نظاميان و مقام‌هاي آمريكايي، تا پايان عمر اين اقدام را موجه مي‌دانست.آمريكا هنوز هم يكي از بزرگ‌ترين دارندگان زرادخانه‌‌هاي هسته‌اي در جهان است و به تعهدات خود براي نابودي تسليحات هسته‌اي عمل نكرده‌است. با وجود اين، اين كشور در سال‌هاي اخير با فشار بر كشورهاي در حال توسعه، فعاليت هسته‌اي آنها را كند كرده و خواستار شفاف‌سازي اين فعاليت‌ها از بيم نظامي‌بودن است. اين در حالي است كه جهان هيچ‌گاه فراموش نمي‌كند كه آمريكا نخستين و تنها حمله هسته‌اي مرگبار تاريخ بشر را انجام داده‌است.

کد خبر 267998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha