درحالی‌که در ۲ روز گذشته اخبار متعددی در مورد امضای توافق بزرگ نفتی بین ایران و روسیه منتشر شده، اما هیچ یک از مقامات رسمی دوکشور این خبر را تأیید نکرده‌اند.

نفت

گفته مي‌شود اين تفاهمنامه كه با حضور بيژن زنگنه، وزير نفت كشورمان و الكساندر نواك وزير انرژي روسيه در مسكو به امضا رسيده به همكاري‌هاي تجاري و اقتصادي در تعدادي از بخش‌ها خواهد انجاميد و آنطور كه در ابتدا اعلام شد دو كشور همكاري نزديكي در بخش‌هاي احداث و نگهداري تاسيسات توليدي، توسعه زيرساخت‌هاي شبكه برق، بخش نفت و گاز و تجارت ماشين‌آلات، تجهيزات، كالاهاي مصرفي و محصولات كشاورزي خواهند داشت. براساس اعلام اوليه وزارت انرژي روسيه طبق مفاد اين قرارداد 5ساله، روسيه به ايران در فروش نفت كمك خواهد كرد و دوكشور در صنعت نفت و گاز، احداث نيروگاه‌ها و شبكه‌برق، عرضه ماشين‌آلات، كالاهاي مصرفي و فرآورده‌هاي كشاورزي همكاري خواهند داشت.

به گزارش ايسنا، زمستان سال گذشته بود كه رويترز از مذاكرات ايران و روسيه به‌منظور مبادله نفت در برابر كالا خبر داد و اعلام كرد: درصورتي كه دو‌طرف به توافق برسند، مسكو روزانه بالغ بر 500هزار بشكه از نفت ايران را به‌ازاي صادرات كالا و تجهيزات خريداري مي‌كند.

بر اين اساس زنگنه فروردين‌ماه سال‌جاري گفته بود كه ما اصلا قراردادي تهاتري نداريم و اين موضوع را تأييد و يا تكذيب نكرد اما در اظهارنظر ديگري در حاشيه نمايشگاه بين‌المللي صنعت نفت، تأكيد كرد كه همه‌‌چيز درباره اين قرار‌داد در حد مذاكره است.
يك مقام مسئول در وزارت نفت ايران با تأييد امضاي يك تفاهمنامه 5 ساله نفتي بين جمهوري اسلامي ايران و روسيه، اعلام كرد: اين تفاهمنامه بعد‌ازظهر روز گذشته در مسكو امضا شده است. وي كه نامش اعلام نشده به مهر گفت: اين تفاهمنامه به‌مدت 5سال به امضاي بيژن زنگنه و الكساندر نواك وزراي نفت و فدراسيون انرژي روسيه رسيده است.

رويترز هم ديروز با انتشار گزارشي، اعلام كرد: الكساندر نواك وزير انرژي روسيه در مورد يادداشت تفاهم روز گذشته گفته است براساس پيشنهاد ايران ما در ساماندهي محموله‌هاي نفت ايران ازجمله به بازار ايران مشاركت مي‌كنيم. اين عضو كابينه دولت مسكو در مورد زمان اجراي اين يادداشت تفاهم يا حجم محموله‌هاي نفت ايران سخني نگفت اما تأكيد كرد كه تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران نقض نمي‌شود.رويترز تأكيد كرده است: در عين حال چند دقيقه بعد وزارت انرژي روسيه اظهارات نواك را پس گرفت و اعلام كرد كه بيانيه جديدي در اين خصوص منتشر خواهد شد. دليلي در مورد علت اين تصميم اعلام نشد.

کد خبر 268006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha