سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه شهری: شرکت ملی گاز برخلاف تعهدات خود بخشی از حساس‌ترین اراضی پارک ملی خجیر را تخریب و مهم‌ترین زیستگاه حیات وحش در قدیمی‌ترین پارک ملی جهان را ویران کرد.

به گزارش همشهری، عملیات اجرایی عبور خطوط لوله گاز  از «سلفچگان» آغاز و تا «میدان تیرتلو» امتداد می‌یابد و در طول مسیر از مناطق حفاظت شده محیط‌زیست عبور می‌کند.

بنابر ارزیابی‌های زیست‌محیطی سال 83 و توافق میان این شرکت و سازمان حفاظت محیط زیست قرار بود خط لوله از مسیری عبور کند که حداقل زیان‌های زیست‌محیطی را متوجه پارک ملی خجیر سازد، اما به‌دلیل عدم رعایت این تعهدات از سوی شرکت گاز، عملیات اجرایی پروژه در اسفند ماه گذشته در آستانه پارک ملی خجیر متوقف شد.

این عملیات از 31 خرداد ماه گذشته دوباره آغاز شد ولی مجری پروژه به‌جای دنبال کردن مسیر مصوب که بخشی از آن از روستای سعیدآباد عبور می‌کرد گزینه ارزان‌تری را برگزید و برخلاف تعهدات قبلی و بی‌توجه به تبعات فاجعه‌بار زیست‌محیطی، مسیر عبور لوله را در داخل پارک ملی خجیر دنبال کرد.

این گزارش می‌افزاید: مجری پروژه با تغییر مسیر مصوب، بخشی از کوه گوی‌بلاغی را که مهم‌ترین پناهگاه و زیستگاه حیات‌وحش به‌ویژه قوچ و میش است را تخریب کرد به‌طوری‌که به گفته محیط‌بانان در حال حاضر حتی یک رأس از این حیوان در منطقه قابل رؤیت نیست.

درحالی‌که سال گذشته در همین زمان که فصل زایمان این حیوانات است 1500 رأس قوچ و میش در منطقه سرشماری شده است.

امیر عبدوس مدیرکل زیستگاه‌ها  با اشاره به این‌که شرکت گاز در حین عملیات اجرایی، ملاحظات زیست‌محیطی را زیرپا گذاشته افزود: اقدامات خلاف قانون این شرکت، با اعتراض شدید مسئولان محیط‌زیست مواجه شد و سرانجام با پیگیری‌های متعدد و پافشاری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، حکم توقف عملیات اجرایی این پروژه توسط وزارت کشور و استانداری تهران صادر شد و پروژه از 16 تیر ماه جاری به حالت تعلیق درآمد.

در عین حال درباره چگونگی ادامه این پروژه تاکنون هیچ گزارشی اعلام نشده است.

کد خبر 26819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز