پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهوری سابق فرانسه به دلیل جنجال‌ بر سر تامین منابع مالی حزب گلیست "حمایت از جمهوری" (RPR) پنجشنبه 19 ژوئیه به مدت چندین ساعت از سوی یک قاضی مورد بازجویی قرار گرفت.

به گزارش آسوشیتد پرس، جلسه باز جویی در یکی از دفاتر ژاک شیراک در پاریس با حضور وکیل مدافع وی برگزار شد. ژاک شیراک متهم است در زمان تصدی خود در سمت شهردار پاریس، نام چندین عضو حزب سابق حمایت از جمهوری (این حزب اکنون با نام اتحاد برای نهضت مردمی در عرصه سیاسی فرانسه فعالیت می‌کند و حزب حاکم این کشور محسوب می‌شود) را در لیست پرداخت حقوق شهرداری قرار داده بود تا از طریق پرداخت حقوق به نام آن‌ها، منابع مالی حزب را تامین کند.

گفته می‌شود با قرار دادن نام این افراد در لیست حقوقی شهرداری پاریس میلیون‌ها دلار به صورت پرداخت دستمزد و یا پاداش از حساب شهرداری پاریس خارج شده است.

بر اساس اتهامات مطروحه، افراد عضو حزب سابق حمایت از جمهوری در استخدام رسمی شهرداری پاریس نبوده و تمامی سندهای استخدامی آن‌ها جعلی بوده است.

تا کنون تعداد زیادی از هم حزبی‌های سابق شیراک از سوی مقامات قضایی مورد با زجویی قرار گرفته بودند و بازرسان سال‌های سال را در انتظار بازجویی از خود ژاک شیراک به سر برده بودند و اکنون که وی دیگر از مصونیت سیاسی برخوردار نیست وی را مورد بازجویی قرار داده‌‌اند. ژاک شیراک طی سال‌های 1977 تا 1995 شهردار پاریس بوده و ادعا می‌شود که فراهم کردن سمت‌های جعلی برای همقطاران وی در شهرداری در آن سال‌ها  انجام گرفته است.

در مقابل شیراک مشارکت در فراهم کردن سمت‌های جعلی برای همقطاران خود را رد کرده واعلام کرده است که تامین منابع مالی برای حزب حمایت از جمهوری از شفافیت قانونی برخوردار نبوده است.

وکیل ژاک شیراک نیز پس از بازجویی روز پنجشنبه اعلام کرده است که از رییس جمهوری سابق فرانسه در رابطه با جنجال‌های دیگر بازجویی نخواهد شد.

این بازجویی اولین باز جویی است که در تاریخ معاصر فرانسه از یک رییس جمهوری سابق تحت این شرایط انجام می‌گیرد.

این درحالی است که شیراک در رابطه با پرونده قتل یک قاضی فرانسوی در کشور آفریقایی  جیبوتی  همچنان از مصونیت سیاسی برخوردار است.

کد خبر 26964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز