روال صدور مجوز كسب و كار در اين اتحاديهها قوانين و مراحلي كلي دارد كه در تمام اتحاديهها مشترك است. اين قوانين در جزئيات، بسته به شرايط هر شغل و هر صنف، تفاوت پيدا ميكند. اگر در فكر تجربه كسب و كاري جديد هستيد خواندن اين گزارش به شما كمك ميكند تا نخستين گام بزرگ يعني اخذ جواز كسب و كار را برداريد.
قدم اول
ارائه درخواست مجوز
درخواست كسب جواز چه شغلي را داريد؟ بايد در نخستين گام به اتحاديه صنفي همان حرفه مراجعه كنيد. در هر اتحاديهاي فرم درخواست مجوز كسب و كار از پيش آماده شده است و با مراجعه شما، اين فرم در اختيارتان قرار ميگيرد. وقتي متقاضي پروانه كسب، فرم را تكميل كرد و تحويل داد، رسيدي بابت ارائه فرم دريافت ميكند. پس از اينكه اتحاديه درخواست متقاضي را دريافت كرد موظف است ظرف مدت ۱۵ روز نظر خود را مبني بر رد يا قبول تقاضا اعلام كند. درخواستها بهترتيب اولويت در جلسههاي اتحاديه بررسي ميشود. پس از اعلام كتبي موافقت اتحاديه براي صدور پروانه، متقاضي ۳ماه براي تكميل و در غيراين صورت، متقاضي جديد محسوب ميشود و بايد از نو درخواست خود را ارائه دهد. يادتان باشد كه مدارك مورد نياز هر حرفهاي متفاوت است.
قدم دوم
تعيين وضعيت ملك
بعد از اعلام موافقت اتحاديه، متقاضي بايد ملك و موقعيت مكاني محل كسب خود را مشخص كند و مدارك مربوط به آن را به اتحاديه صنفي مورد نظر ارائه دهد. اگر ملك شخصي است، با ارائه تصاوير اسناد و اگر استيجاري است، تصويري از اجاره نامه ملك مورد نياز است. همه اين مدارك قبل از تحويل به اتحاديه، بايد برابر اصل شده باشند. سند مالكيت، اجارهنامه رسمي، اجارهنامه عادي با اخذ تعهد محضري به نام متقاضي، مبايعهنامه به نام متقاضي، رسيد پرداخت اجاره بهاي معتبر، حكم قطعي دادگاه مبني بر الزام به تنظيم سند معتبر و قرارداد اجاره محل كسب با ادارهها و سازمانهاي دولتي، نهادها، شهرداري، شركتهاي تعاوني مسكن و شركتهاي خاص صنفي، شركتهاي تحت پوشش سازمانهاي دولتي و نهادها ازجمله مدارك مورد قبولي هستند كه به وسيله آنها ميتوان وضعيت ملكي واحد صنفي را به اثبات رساند.
قدم سوم
ارائه استعلام هاي لازم
كسي كه ميخواهد پروانه كسب و كار دريافت كند بايد از چند مرجع، استعلامهاي مختلفي را به اتحاديه صنفي مورد نظر خود ارائه دهد. يكي از اين استعلامها، گواهي عدمسوءپيشينه است كه توسط دفاتر پليس+۱۰ صادر ميشود. گواهي بعدي، گواهي عدماعتياد است كه با معرفي به مراكز آزمايشگاهي معتبر، ميتوان آن را هم دريافت كرد. در مورد دريافت اين ۲ گواهي لازم است نكتهاي را بهخاطر داشته باشيد؛ اعتبار گواهي عدماعتياد تنها براي يكماه است و از طرف ديگر دريافت گواهي عدمسوءپيشينه، حدود ۲ هفته زمان ميبرد. بنابراين توصيه ميشود پيش از زمان اقدام براي دريافت گواهي عدماعتياد، گواهي عدمسوءپيشينه را دريافت كنيد. گواهي موافقت سازمان نظارت بر اماكن نيروي انتظامي هم ديگر گواهياي است كه از طرف نيروي انتظامي ارائه ميشود و مورد نياز است.
قدم چهارم
گواهي مركز بهداشت
رد كردن گام چهارم براي برخي از واحدهاي صنفي ضروري است و برخي ديگراز واحدهاي صنفي نيازي به آن ندارند. تهيه گواهي تأييديه مركز بهداشت تنها براي واحدهاي صنفياي لازم است كه در زمينه تهيه و توليد و توزيع مواد غذايي يا آرايشي و بهداشتي فعاليت ميكنند. مركز بهداشت شهرستان، اين گواهي را صادر ميكند. در تهران، متقاضيان ميتوانند به مركز بهداشت منطقه موردنظرشان مراجعه و اين گواهي را دريافت كنند. كارت معاينه پزشكي فرد متقاضي هم از مداركي است كه توسط اين مراكز بهداشت ارائه ميشود و داشتن آن براي واحدهاي صنفياي كه در زمينههاي مربوط به خوردني، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي فعاليت ميكنند ضروري است. براي پروانههايي كه براي شخص حقوقي صادر ميشود، لازم است تا نماينده آن شركت يا مؤسسه درصورت نياز، اين گواهيها را به اتحاديه صنفي ارائه دهد. اين نماينده از بين اعضاي هيأت مديره انتخاب ميشود.
قدم پنجم
شركت در دوره آموزشي
متقاضيان دريافت پروانه كسب، بايد يك دوره آموزشي كوتاه را هم از سر بگذرانند. البته گذراندن اين دوره آموزشي هم شامل تمام واحدهاي صنفي نميشود و گروههاي خاصي بايد اين دورهها را طي كنند. اين گروهها شامل افرادي ميشوند كه ميخواهند جواز كسب و كاري فني را دريافت كنند؛ مثلا كساني كه متقاضي دريافت پروانه آرايشگري يا برقكاري و جوشكاري و خياطي و... هستند. مدت زماني كه براي اين دورهها درنظر گرفته شده حدود ۱۰ ساعت است. افراد متقاضي به آموزشگاههاي معتبر معرفي ميشوند تا دوره آموزشي خود را در آنجا بگذرانند و گواهي پايان دوره را دريافت كنند. اين گواهي تأييد شده به وسيله مديريت آموزشگاه معتبر بخشي از مداركي است كه متقاضيان پروانه كسب و كارهاي فني بايد همراه خود داشته باشند. براي دريافت جواز كسبوكار در برخي از زمينهها مثل جواز كسب كارگاه توليد مواد پلاستيكي و... نيازي به ارائه گواهي گذراندن دوره آموزشي خاصي نيست.
قدم ششم
تكميل مدارك موردنياز
وقت آن رسيده كه ساير مدارك هم به متصدي صدور پروانه اتحاديه صنفي تحويل داده شود. مدارك هويتي براي متقاضيان آقا، كارت پايان خدمت يا گواهي اشتغال به تحصيل و يا كارت معافيت از خدمت سربازي بهحساب ميآيد. لازم است سوابق تجاري ملكي كه قرار است متقاضي در آن به كسب و كار بپردازد هم بين ساير مدارك به اتحاديه ارائه شود. تصوير مدارك تحصيلي فرد متقاضي از ديگر مدارك لازم است. فرد متقاضي بايد حداقل سواد خواندن و نوشتن داشته باشد. اين قانون شامل حال متقاضيان بالاي ۵۰ سال نميشود. براي كاهش رفتوآمد به دفتر اتحاديه صنفي موردنظر و سرعت بخشيدن به روند كار، بهتر است در نخستين مراجعه تمام مدارك به متصدي صدور پروانه ارائه و پرونده در همان ابتداي كار تكميل شود.
قدم هفتم
پرداخت هزينه هاي لازم
براي عضويت در اتحاديه بايد هزينههايي هم پرداخت شود. فيش پرداختي اين هزينهها همراه ساير مدارك به متصدي ارائه ميشود. عضويت در اتحاديههاي صنفي مختلف هزينههاي مختلفي هم دارند و نرخ اين هزينهها هر سال تغيير ميكند. براي نخستين سالي كه عضو هر اتحاديهاي ميشويد بايد هزينهاي بهعنوان حق ورودي پرداخت كنيد كه مبلغ آن ۵ برابر حق عضويت يكساله در اتحاديه مورد نظر است. اين حق عضويت هر سال در موعد مقرر تعيين ميشود. با پرداخت هزينههاي عضويت، كار متقاضي براي تكميل پرونده به اتمام ميرسد.
قدم هشتم
صدور مجوز كسب
پرونده تكميل شده بهدست رئيس اتحاديه صنفي ميرسد. رئيس هر اتحاديهاي پروندهها را براساس اولويت زمان ارائه، بررسي ميكند و اگر در پرونده نقصي وجود نداشته باشد و طبق قانون كسب و كار مشكلي در مدارك ارائه شده نباشد، پرونده توسط رئيس اتحاديه صنفي تأييد و پروانه كسب به نام متقاضي صادر ميشود. درصورت غياب رئيس اتحاديه، نايبرئيس اتحاديه پروندههاي متقاضيان صدور پروانه كسب را بررسي ميكند. در جواز كسب آمده است: «متقاضي با دريافت اين جواز ميتواند رسما فعاليت شغلي مورد نظر خود را زيرنظر اتحاديه صنفي آغاز كند».
مراقب باشيد پلمب نشويد
لايحه اصلاح قانون نظام صنفي كشور سال گذشته در مجلس به تصويب رسيد. اين مصوبه براي تمام مشاغل يك پيام مهم داشت؛ اماكني كه بدون پروانه كسب داير شدهاند با درخواست اتحاديه و تأييد اتاق اصناف پلمب ميشوند. در حال حاضر در تهران بيش از ۲۷۰ هزار واحد صنفي فعاليت دارند اما اين تنها آماري است از واحدهاي صنفياي كه جواز كسب دارند و فعاليت آنها قانوني محسوب ميشود. كسب و كارهايي كه بدون اخذ مجوز از اتحاديهها در حال فعاليت هستند، توسط اتاق اصناف و همچنين نيروي انتظامي شناسايي ميشوند و در نهايت حكم پلمب آنها صادر ميشود. اين قانون بيش از يك سال است كه در شهرهاي مختلف در حال اجراست؛ بنابراين بهترين راه پيش از آغاز هر فعاليتي، اخذ پروانه آن كسب و كار است. كساني كه به سمت مشاغل آزاد روي ميآورند تنها زماني شاغل بهحساب ميآيند كه جواز يا فعاليت خود را از يك صنف دريافت كنند.
چند روزه به مجوز ميرسيد؟
متقاضي دريافت پروانه كسب و كار، بعد از تأييد اوليه درخواست در اتحاديه مورد نظر ۳ماه فرصت دارد تا پرونده خود را تكميل كند. بعد از تكميل پرونده متقاضي و ارجاع آن به رئيس اتحاديه، صدور پروانه ۱۵ روز به طول ميانجامد. اين سكه روي ديگري هم دارد و آن اين است كه به دلايل مشخص قانوني، رئيس اتحاديه تنها ۱۵ روز فرصت دارد تا نظر خود را مبني بر قبول يا رد درخواست اعلام كند؛ يعني ممكن هم هست كه پرونده بعد از ۱۵ روز رد شود. درصورت رد پرونده هم متقاضي تنها ۱۰ روز فرصت دارد تا شكايت خود را به كميسيون نظارت مربوطه ارائه دهد. كميسيون نظارت يكماه براي بررسي اين شكايت مهلت دارد و بعد از يكماه نظر قطعي خود را اعلام ميكند. نظر كميسيون نظارت، قطعي و غيرقابل تجديد است.
اين مدارك همراهتان باشد
افرادي كه تابعيت ايراني دارند، بايد براي دريافت جواز كسب به اتحاديههاي موردنظر مراجعه كنند. اتباع بيگانه بايد براي دريافت پروانه كسب معتبر به وزارت كار و امور اجتماعي مراجعه كنند. اين افراد بايد كارت اقامت معتبر داشته باشند. اصل و كپي تمام صفحات شناسنامه، اصل و كپي كارت ملي، اصل و كپي كارت پايان خدمت براي آقايان مشمول به خدمت سربازي، ۱۲ قطعه عكس 4×3 پشتنويس شده، ارائه مدرك مربوط به مالكيت يا اجاره ملك كه كپي آن بايد برابر اصل شده باشد، كپي فيش پرداختي ماليات بر درآمد سالهاي گذشته، ارائه سوابق كاربري تجاري، اداري يا كارگاهي ملك، ارائه آخرين مدرك تحصيلي، ارائه كد پستي 10 رقمي، گواهي عدمسوءپيشينه، گواهي عدماعتياد، گواهي موافقت اداره نظارت بر اماكن عمومي، گواهي شركت در دوره آموزشي، گواهي وزارت بهداشت و كارت معاينه پزشكي فردي، ازجمله مداركي هستند كه براي اخذ پروانه كسب به آنها نياز داريد.
نظر شما