اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری در دیدار با معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به طرح مشکلات شهر تهران در حوزه زیست‌محیطی و بررسی زمینه‌های همکاری در بخش‌های مشترک، پرداختند.

مهدی چمران - محیط زیست

رئيس كميسيون شهرسازي ومعماري شوراي شهر تهران در اين جلسه با اشاره به تشكيل 3كميسيون جديد در دوره چهارم شوراي شهر تهران اظهار داشت: مهم‌ترين اين كميسيون‌ها، كميسيون شهرسازي و معماري بود كه در ديداري هم كه با مقام معظم رهبري داشتيم ايشان از تشكيل اين 3كميسيون ابراز خرسندي كردند و بر تقويت كميسيون شهرسازي و معماري تأكيد كردند. محمد سالاري سپس به ماموريت‌هاي حوزه شهرسازي اشاره كرد.

به گفته وي صيانت از اسناد فرادست، طرح جامع و طرح تفصيلي شهر تهران، تحقق طرح‌هاي موضعي و موضوعي كه ارتباط تنگاتنگي با ماموريت‌هاي حوزه محيط‌زيست دارد، ساماندهي سيما و منظر شهري، هويت‌بخشي به شهر تهران به‌ويژه با محوريت ايراني- اسلامي، نوسازي و بهسازي بافت فرسوده و... ازجمله اين ماموريت‌هاست. وي خطاب به متولي محيط‌زيست كشور يكي ديگر از مهم‌ترين مطالبات نمايندگان مردم در شوراي شهر را ممانعت از پيشروي و ساخت‌وساز در شهرهاي اقماري تهران خواند.

سالاري با اشاره به بازديدي كه به همراه اعضاي كميسيون شهرسازي و معماري از اوشان و فشم داشتند، ادامه داد:«همانطور كه در جريان هستيد براي ازبين‌بردن رودخانه‌ها، كوه‌ها و باغات در شهرهاي اطراف تهران هيچ محدوديتي وجود ندارد. حتي در گزارش شهرداري اين منطقه اعلام شد كه قانوني براي جلوگيري از نابودي باغات در حال اجراست و آن گرفتن 3ميليون تومان در قبال از بين رفتن هر مترمربع باغ است، اين در حالي است كه عملا اين موضوع به تخريب باغات مي‌انجامد. اين مشكل در شهرهايي مانند بومهن، رودهن، جاجرود، دماوند و شهريار هم وجود دارد.»

رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران به موضوع تخريب محيط‌زيست در شهرهاي شمالي كشور اشاره كرد و آن‌را يك فاجعه زيست‌محيطي دانست. سالاري سپس به طرح ارائه شده در شورا براي اصلاح بارگذاري قانون باغات پرداخت كه با محوريت 3كميسيون شهرسازي و معماري، سلامت و محيط‌زيست و حقوقي و نظارت در حال اجراست. وي افزود: در همين راستا در موضوع اراضي سوهانك به‌صورت جدي ورود كرديم و به‌رغم اينكه معتقد هستيم اعضاي تعاوني‌هاي دخيل در ساخت‌وساز اين اراضي داراي حقوق مكتسبه‌اي هستند و بايد به مطالبات خود برسند، پروژه‌ها را متوقف كرديم.

در ادامه محمد حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه تا‌كنون 250هكتار از باغات تهران كاهش پيدا كرده است، اظهارداشت: ما از ابتداي انقلاب هيچ درآمد مشخصي را براي شهرداري‌ها مصوب نكرديم و هر كسي به‌نحوي درآمدي براي شهر ايجاد كرد كه مضرترين آن فروش شهر بود. حقاني خاطرنشان كرد: خانم ابتكار آن نامه‌اي كه از دفتر مقام معظم رهبري خدمت شما ارسال شد، مشخص مي‌كند كه ايشان هم دغدغه دارند اما با وجود اين دغدغه‌ها، هنوز اين روند ادامه دارد و درآمدها براساس شهر فروشي صورت مي‌گيرد؛ ما ديگر در تهران نه آب داريم، نه خاك و نه هوا. اين عضو شوراي شهر خطاب به معاون رئيس‌جمهور گفت: درخواست ما اين است كه موضوع مديريت همسان و يكپارچه كه ما در صحن شورا هم مطرح كرديم حداقل در حوزه محيط‌زيست محقق شود تا بتوانيم قدمي براي شهر برداريم.

همچنين محمد مهدي تندگويان، نايب‌رئيس كميسيون شهرسازي و معماري در اين ديدار با انتقاد از اينكه طي يك‌سال گذشته ما ثمره‌اي كه از حضور افرادي چون شما در دولت انتظار داشتيم هنوز تحقق نيافته است، گفت: در تعريف محيط‌زيستي، شهر به آب و زمين و هوا نياز دارد، اين درحالي است كه ديگر تهران از اين 3گزينه محروم شده است. به‌نظر وي يك تفاهمنامه اساسي بين دولت و قوه قضاييه درخصوص تخلفات محيط‌زيست بايد وجود داشته باشد تا برخوردها جدي شود.

تندگويان همچنين گفت: برخي تعاوني‌هاي مسكن، غده سرطاني شهر تهران شده‌اند و دولت بايد حداقل در زمينه تعاوني‌هاي مسكن وزارتخانه‌ها يك ساماندهي انجام دهد، چون ساماندهي آنها در اختيار شورا نيست.در پايان اين جلسه معصومه ابتكار، رئيس سازمان محيط‌زيست كشور و محمد سالاري، رئيس كميسيون شهرسازي و معماري درخصوص امضاي تفاهمنامه‌اي ميان سازمان حفاظت محيط‌زيست و اين كميسيون در حوزه‌هاي مشترك‌، اعلام آمادگي كردند.

کد خبر 269999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha