شنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۶ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از ماه‌ها کشمکش با روسیه، مذاکرات در شورای امنیت درباره آینده کوزوو به شکست انجامید.

شبکه خبری دویچه وله از نیویورک گزارش داد، کشورهای غربی پس از تهدید دوباره مسکو به وتو قطعنامه آنها برای کوزوو از موضع خود عقب‌نشینی کردند. دولت‌های روسیه و صربستان این را یک پیروزی مهم قلمداد کردند.

اکنون تلاش می‌شود دور جدیدی از مذاکرات میان صربستان و آلبانیایی‌ها درباره وضعیت آینده این استان صربستان با مسوولیت گروه تماس کوزوو صورت گیرد. علاوه بر روسیه، آمریکا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و آلمان عضو این گروه هستند. بر خلاف شورای امنیت سازمان ملل، در این مجمع هیچ حق وتویی وجود ندارد.

مبنای این مذاکرات آن گونه که غرب نیز خواستار آن است، پیشنهاد مارتی آهتیساری، میانجی‌گر ویژه سازمان ملل خواهد بود که استقلال گسترده کوزوو را پیش‌بینی کرده است.
در همین حال، لوییس آمادو، وزیر امورخارجه پرتغال که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد، روز گذشته (جمعه، 29 تیرماه) «موضع مشترک» این اتحادیه را درباره مساله کوزوو حایز اهمیت دانست.

وی که پس از تصمیم آمریکا و متحدان اروپایی‌اش درباره ارائه نکردن پیش نویس قطعنامه مربوط به استقلال کوزوو به شورای امنیت سخن‌می‌گفت، ‌یافتن یک راه حل درباره کوزوو را در صورت ایجاد دو دستگی در بین اعضای اتحادیه اروپا دشوار دانست.

وی پس از مذاکراتی با برنار کوشنر، همتای فرانسوی خود گفت: ما پیش از این با وضعیت دشواری روبرو شده ایم  که ممکن است در صورت نبود انسجام و همبستگی میان اتحادیه اروپا پیچیده و بغرنج شود.

کوشنر، نماینده عالی سابق سازمان ملل در کوزوو نیز ضمن موافقت با نقطه نظرات آمادو گفت: این مساله مشکل اروپاست و در قلب اروپا جا دارد. این به عهده اروپاست تا وارد عمل شود.

کد خبر 27035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز