یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

میر شهبیز شافع: دیدار وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در حالی انجام می‌شود که آمریکا اخیرا شرکت‌ها و افراد جدیدی را به اتهام کمک به برنامه هسته‌ای ایران، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. این اقدام آمریکا را می‌توان در ۲ زاویه بررسی کرد؛ یکی از این زاویه که آیا تحریم‌های آمریکا در جریان مذاکراتی که طرفین در قالب ۱+۵ با یکدیگر انجام می‌دهند، یک عمل با حسن‌نیت محسوب می‌گردد یا خیر و زاویه دیگر صرفا حقوقی است.

از زاويه حسن‌نيت براساس توافقنامه موقت ژنو هركدام از طرفين در حال برداشتن گام‌هايي هستند تا به تعهدات خود عمل كنند. از سوي ديگر هر طرف قصد دارد در جريان مذاكرات اعتماد طرف مقابل را بسنجد. ايران براساس توافقنامه موقت ژنو گام‌هايي را برداشته و آماده است به تمام تعهدات خود عمل كند اما اقدام آمريكا در تحريم ايران قطعا مي‌تواند حسن‌نيت آنها در مذاكرات را زير سؤال ببرد و تحريم‌ها اقدام غيرسازنده‌اي است كه مي‌تواند آثار منفي را نيز به‌دنبال داشته باشد.

بحث ديگر مربوط به‌عبارت‌پردازي‌هاي متن موافقتنامه ژنو است. يعني اگر از نظر حقوقي متن توافقنامه را مورد مطاله قرار دهيم، 2گونه تفسير دست مي‌دهد. يكي، تفسيري است كه آمريكا براساس آن عمل مي‌كند و ديگري تفسيري است كه مبناي عمل ايران است و انتظار دارد طرف مقابل براساس آن عمل كند.

آمريكا معتقد است براساس بندهاي توافقنامه ژنو، تحريم‌هاي جديدي وضع نخواهد شد و اين به‌معناي آن است كه اگر پيش‌تر تحريم‌هايي در بخش بيمه و بانكي درنظر گرفته شد، بخش جديدي به آن اضافه نشود. از ديد آمريكا اگر مورد جديدي به يكي از بخش‌ها كه در گذشته مشمول تحريم شد، اضافه گردد، به‌معناي تحريم جديد نيست. به‌زعم آنان بخش جديد اضافه نشده و فقط به بخش‌هاي قبلي مصداق‌هاي جديدي افزوده شده و توافقنامه ژنو اضافه كردن مصداق‌ها را منع نكرده است.

ايران مي‌گويد طبق تفسير توافقنامه ژنو نه‌تنها نبايد بخشي به تحريم‌هاي گذشته اضافه شود بلكه نبايد به بخش‌هاي قبلي مصداق جديدي افزوده گردد. بنابراين تلقي دوطرف از متن توافقنامه ژنو كاملا متفاوت است كه اين به خاطر آن است كه اين فراز از متن مقداري دوپهلو است و به نوعي هر دو تفسير را مي‌توان تحت پوشش قرار داد.

آمريكا عملا با دستاويزي كه شوراي امنيت در اختيار آنها قرار داده حوزه و مباحث تحريم را گسترده گرفته است. در حقيقت آنان با سوءاستفاده از قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و در چارچوب اقدامات يكجانبه سعي كردند تحريم همه جانبه‌اي را در همه بخش‌هاي اقتصادي وضع كنند و به اين ترتيب تلاش دارند بسياري از شركت‌ها و افرادي كه حتي آمريكايي نيستند ولي مي‌خواهند با ايران معامله داشته باشند را تحت فشار قرار دهند. رويكردي كه آمريكا درخصوص تشديد تحريم‌ها در پيش گرفته كاملا يكجانبه و از نظر اساتيد حقوق بين‌الملل كاملا مغاير حقوق بين‌الملل است. در حقيقت آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي از مجموعه قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سوءاستفاده مي‌كنند.

  • استاد حقوق بين‌الملل
کد خبر 270581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha