شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

حتی امضای توافق آتش بس برای بازگشت آرامش به شرق اوکراین هم نتوانسته شعله‌های اختلاف میان روسیه و غرب را خاموش کند و حالا درگیری میان دوطرف با وضع تحریم‌های جدید علیه شریان‌های حیاتی اقتصاد مسکو وارد فاز جدیدی شده است.

شرکت گازپروم از مهم‌ترین شرکت‌های بخش انرژی روسیه از اهداف تحریم غرب است.

به‌دنبال وضع تحريم‌هاي جديد در نشست سران اتحاديه اروپا در جنوب ولز و درز كردن جزئيات آن به رسانه‌ها مقام‌هاي مسكو روز گذشته در هشداري جدي اعلام كردند كه درصورت اجرايي شدن اين تحريم‌ها قطعاً به آن واكنش نشان خواهند داد.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه مقام‌هاي اتحاديه اروپا در موج جديد تحريم‌ها، بانك‌ها و شركت‌هاي نفت و گاز روسيه را كه رگ‌هاي حياتي اقتصاد اين كشور به‌حساب مي‌آيد هدف قرار داده‌اند. وزارت امور خارجه روسيه به‌دنبال اين مسئله در بيانيه‌اي اعلام كرده كه اين اقدام با واكنش مسكو روبه‌رو خواهد شد. در اين بيانيه تأكيد شده كه اتحاديه اروپا با اين اقدام چراغ سبز خود را به جبهه طرفدار جنگ در اوكراين نشان مي‌دهد. در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است: اتحاديه اروپا به جاي جست‌وجو براي راه‌هاي ضربه زدن به كشورهاي خود و روسيه بهتر است به‌دنبال راهكارهايي براي نجات اقتصاد شرق اوكراين باشد.

جنگ تحريم‌ها ميان دوطرف در حالي به اوج رسيده كه گزارش‌ها نشان مي‌دهد توافق امضا شده ميان نمايندگان دولت اوكراين و جدايي طلبان اين كشور در شهر مينسك تاكنون به خوبي اجرايي‌شده و دوطرف به آن پايبند بوده‌اند. رويترز به نقل از يكي از ديپلمات‌هاي اتحاديه اروپا گزارش داده كه در تحريم‌هاي جديد شركت دولتي گاز و نفت اين كشور كه هسته‌ اصلي فعاليت‌هاي اقتصادي روسيه به‌حساب مي‌آيند تحت تحريم قرار گرفته‌اند. به گزارش فاينشنال تايمز در تحريم‌هاي جديد همه شركت‌هاي دولتي نفت و گاز روسيه با سرمايه بيش از ۲۷ ميليارد دلار در فهرست تحريم قرار مي‌گيرند.

اين شركت‌ها نيمي از در‌آمد خود را از فروش و انتقال نفت خام يا فرآورده‌هاي نفتي به‌دست مي‌آورند. علاه بر گازپروم نفت و گازپروم، بزرگ‌ترين گروه نفتي روسيه شامل روزنفت و ترنس‌نفت هم در ليست سياه اتحاديه اروپا قرار خواهند گرفت. آمريكا و اتحاديه اروپا در دومين روز اجلاس سران ناتو اعلام كرده بودند حتي اگر توافق صلح در مذاكرات بلاروس صورت گيرد، تحريم‌هاي جديد عليه روسيه وضع خواهد شد. علاوه بر شركت‌هاي نفتي بانك‌هاي روسي هم در فهرست تحريم‌هاي آمريكا و اتحاديه اروپا قرار گرفته‌اند.

بانك‌هاي روسي حالا از گرفتن وام‌هاي دراز مدت در اتحاديه اروپا محروم شده‌اند. «بانك روسيه» كه از آن به‌عنوان بانك شخصي مقام‌هاي ارشد روسيه ياد مي‌شود يكي از مهم‌ترين نهادهاي مالي است كه در تحريم‌هاي جديد هدف قرار گرفته است. ۲۴ نفر از افراد نزديك به ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه هم به فهرست افراد تحت تحريم اتحاديه اروپا در دور جديد تحريم‌ها اضافه شده‌اند.

در ميان اين افراد روساي شركت‌هاي مهم روسيه و همچنين مقام‌‌هاي ارشد نظامي و امنيتي اين كشور وجود دارند. مقام‌هاي آمريكا و اتحاديه اروپا اعلام كرده‌اند درصورتي كه روسيه نيروهاي خود را از شرق اوكراين خارج كند اين تحريم‌ها معلق خواهند شد. مقام‌هاي مسكو اما هميشه حضور نيروهاي خود در خاك اوكراين را رد كرده‌اند. صادرات تجهيزات نظامي و يا با كاربرد دوگانه به روسيه و به‌طور كلي قراردادهاي فروش اسلحه بين اتحاديه اروپا و روسيه هم ممنوع شده است.

  • مهلت تا دوشنبه

تحريم‌هاي جديد آمريكا و اتحاديه اروپا به تصويب رسيده است اما سران اين كشورها براي اجرايي كردن و اعلام رسمي آن تا روز دوشنبه دست نگه داشته‌اند. باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا در جريان نشست ناتو به نتيجه رسيدن مذاكرات آتش بس در پايتخت بلاروس را نتيجه تحريم‌ها و تهديد فشارهاي جديد عليه روسيه دانست. وي اعلام كرد كه تحريم‌ها توانسته به اقتصاد روسيه ضربه بزند و اين كشور را در تنگنا قرار دهد. با وجود اين به‌نظر مي‌رسد تا فردا مقام‌هاي اتحاديه اروپا منتظر واكنش روسيه هستند تا شرايط را براي اعلام اين تحريم‌ها جمع‌بندي كنند. اروپايي‌ها اميدوار هستند كه مسكو از مواضع خود عقب بنشيند تا براي آنها هم اوضاع ختم به خير شود.

كشورهاي اروپايي ضرر هنگفتي از تحريم روسيه خواهند ديد. در دهه اخير روسيه به بازار بزرگي براي كالاهاي مصرفي غرب تبديل شده و حجم مبادلات تجاري روسيه و اتحاديه اروپا رشد چشمگيري داشته است. روسيه، سومين شريك بازرگاني اروپا و بزرگ‌ترين فروشنده گاز و نفت به اين قاره است. روسيه در واكنش به تحريم‌هاي غرب، واردات مواد غذايي از اروپا، آمريكا، كانادا و استراليا را تحريم كرد و توليد‌كنندگان مواد غذايي نيز با ضررهاي هنگفتي مواجه شده‌اند.

کد خبر 271129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha