یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نخستین روز آغاز به‌کار هیأت رئیسه جدید شورای شهر تهران، همدلی، همراهی و همکاری صمیمانه و وحدت در کارها را رمز موفقیت این شورا دانست.

شورای شهر

مهدي چمران در ابتداي جلسه غيرعلني كه نود و دومين جلسه شوراي چهارم شهر تهران بود، ضمن تبريك ولادت حضرت امام‌رضا(ع)، تقارن آغاز فعاليت هيأت رئيسه جديد شورا با اين روز را مبارك خواند. وي اظهار اميدواري كرد كه در ادامه راه نيز وحدت و همراهي كه ميان اعضا وجود داشته است، صميمانه‌تر از گذشته ادامه پيدا كند. رئيس شوراي شهر تهران در ادامه به روز هفدهم شهريور‌ماه ، اشاره كرد و ياد و خاطر شهداي اين روز را گرامي داشت.

البته احمد مسجدجامعي در جلسه  به‌خاطر سفر به مشهد مقدس حضور نداشت. احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران هم به اين عدم‌حضور احمد مسجدجامعي، رئيس پيشين شوراي اسلامي شهر تهران اشاره كرد و گفت: «دوست داشتم سخنانم را در حضور ايشان عنوان مي‌كردم.» وي ادامه داد: «طي يكسال گذشته، ما از آقاي مسجدجامعي جز محبت، لطافت و تحمل و بزرگي چيزي نديديم. كاش ايشان بودند و حلاليت مي‌طلبيدم.» وي با اشاره به سابقه 10ساله مهدي چمران به‌عنوان رياست شوراي شهر تهران و تجربه‌اي كه احمد مسجدجامعي طي يكسال گذشته بر جاي گذاشت، تأكيد كرد: «الان هم ما 2رئيس داريم.

بنابراين بر پايه همان نظام همدلي، وفاق و صميميتي كه بين 31نفرمان وجود دارد و البته با درنظر گرفتن تضارب آرا، در جهت خدمت‌رساني به شهروندان تهراني گام برمي‌داريم.» مجتبي شاكري، رئيس كميته فرهنگي شوراي شهر تهران نيز گفت: « اگر بتوانيم روحيه حق‌مداري را با عقلانيت و محبتي كه ميان اعضا وجود دارد حفظ و اجرا كنيم؛ آن وقت است كه مي‌توانيم بگوييم شورايي موفق داشته‌ايم.» وي يادآور شد: «بارها گفته‌ام كه انتخاب رئيس و نايب‌رئيس و هيأت رئيسه به آن معنانيست كه از ساير اعضا سلب مسئوليت مي‌شود. هر كسي كه حرف محكم و قابل دفاعي بزند و بتواند ديگران را همراه خود كند، رئيس است.» برخي ديگر از اعضا از جمله، الهه راستگو، اقبال شاكري، حبيب كاشاني و علي صابري هم از عملكرد هيأت رئيسه قبلي شورا تقدير و تشكر كردند.

همچنين طرحي براي ارتقاي معيشت كاركنان سازمان بهشت زهرا(س) در جلسه شورا مطرح شد. اينطور كه عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران گفت: «در اين طرح شهرداري ملزم مي‌شود ظرف 2‌ماه لايحه پيشنهادي‌اش را براي سخت و زيان آور محسوب شدن مشاغل بهشت‌زهرا(س) ارائه كند.» وي البته اعلام كرد كه ۱۷ شغل در اين سازمان به‌عنوان شغل سخت ثبت شده‌اند. شهرداري مي‌تواند مشاغل سخت پيشنهادي ديگر را نيز در اين لايحه به شورا معرفي كند تا بعد از تصويب در شورا مراحل قانوني آن در وزارت كار پيگيري شود. دنيامالي اما گفت: «شهرداري مي‌تواند بدون مصوبه شورا براي هر رديف شغلي تعريف شده سخت و زيان‌آور بودن آن‌را تعريف كند.»

احمد‌دنيامالي، رئيس كميسيون عمران سپس با تأكيد بر ضرورت پرداخت تسهيلات بيشتر به تمام كاركنان بهشت زهرا(س) يادآور شد: «الزاما رسيدگي مالي درنظر نيست. سفرها و شرايط فرهنگي كه بايد براي كارمندان درنظر گرفته شود بايد بيشتر از ديگر بخش‌ها باشد.» محسن سرخو نيز پيشنهاد كرد كه علاوه بر كاركنان عنوان بازنشستگان هم به اين طرح اضافه شود. اينطور كه سرخو گفت موضوع سخت و زيان‌آوربودن شغل كاركنان و بازنشستگان آتش‌نشاني هنوز جمع‌بندي‌نشده و شهرداري آن را به شورا ارائه نكرده است. وي به همين دليل پيشنهاد داد سازمان آتش‌نشاني هم به اين طرح اضافه شود.

مرتضي طلايي نيز بر لزوم اضافه‌كردن سازمان آتش‌نشاني به اين طرح تأكيد كرد و گفت: «اگر بخش‌هاي ديگري هم وجود دارد كه جزو مشاغل سخت است آن را هم به لايحه اضافه كنيم تا ان‌شاءالله باقيات و صالحات باشد.» معصومه آباد نيز به مصوبه هيأت دولت در اين رابطه اشاره كرد. به گفته وي كاركنان آتش‌نشاني هنوز جزو مشاغل سخت نيستند و كار اجرايي و عملياتي در اين‌باره انجام نشده است.

تندگويان اما به‌عنوان يكي از مخالفان اين طرح برآمد و اظهار داشت: «اين طرح بدعتي است كه براي سازمان‌هاي ديگر هم پيش مي‌آيد. درحالي‌كه اگر شهرداري قانون هماهنگ‌سازي‌ حقوق و دستمزد را اعمال كند و تعاريفي هم براي مشاغل سخت بياورد كه شامل حال كاركنان بهشت زهرا(س) هم شود، بهتر است.»

 اقبال شاكري نيز پيشنهاد كرد كه در اين طرح بهبود معيشت كاركناني از شهرداري كه در مشاغل خاص و سخت حضور دارند، درنظر گرفته شده و لايحه‌ براي كل مشاغل سخت تصويب شود. علي صابري هم با تأكيد بر الزام احصاي مشاغل سخت و زيان‌آور در گروه‌هاي جداگانه بيان داشت: «ما چاره‌اي نداريم و بايد مصداقي عمل كنيم. براي اين تغيير به مصوبه هيأت وزيران نياز داريم.» رضا تقي‌پور، سخنگوي شورا نيز ارائه پيشنهاد جامع‌تر براي بهبود معيشتي را مناسب‌تر دانست. وي با اشاره به بازديد انجام شده از سازمان بهشت زهرا(س) گفت: «سازمان بهشت زهرا(س) اجازه استخدام ندارد و بسياري از عزيزاني كه آنجا كار مي‌كنند، نيروهاي پيمانكار و شركتي هستند. در اينجا بايد فكري كنيم براي اينكه آنها هم جزو مشاغل سخت و زيان‌آور باشند.»

پس از اين عليرضا دبير به لايحه‌اي كه در سال ۹۲ درباره آتش‌نشاني مصوب شده اشاره كرد و اظهار داشت: «ما مصوبه را در قالب پيشنهاد به دولت ارائه داديم و الان بايد اين مصوبه اجرا شود.» وي افزود: «شهرداري مي‌تواند بدون لايحه اين كار را انجام دهد اما وقتي لايحه را بياورد اراده براي اجرا بيشتر مي‌شود.» محمد حقاني هم بيان اينكه با پيشنهاد مديرعامل و تصويب مراجع ذيربط سازمان بهشت زهرا(س) نيازي به مصوبه شورا براي بهبود وضع معيشت كاركنان ندارد، افزود: «اما براي مشاغل سخت و زيان‌آور بهتر است لايحه به‌صورت جامع ارائه شود.»

محمود صلاحي نيز كه به‌عنوان نماينده شهرداري در جلسه شورا حضور داشت، گفت: «غسالان هيچ كدام از وضع معيشت‌شان ناراضي نيستند و در خواست‌شان محسوب‌شدن شغل سخت و زيان‌آور و استخدام رسمي است.» وي البته اعلام كرد غسالان و غساله‌ها از نظر رفاهي در شرايط خوبي هستند و تنها بايد امنيت شغلي آنها بيشتر شود.همچنين دارياني، معاون توسعه منابع انساني شهرداري تهران از برنامه‌هايي كه شهرداري براي يكسان‌سازي پرداخت‌ها دارد، سخن گفت. وي اظهار كرد: «برنامه ما فراتر از طرح پيشنهادي است. ما نظام پرداخت و رفاهي كاركنان سازمان بهشت زهرا را دنبال مي‌كنيم و به‌دنبال روند استخدامي و سخت و زيان‌آور بودن ديگر مشاغل هم هستيم.»

  • بازگشت طرح ارتقاي كارآفريني به كميسيون مربوطه

در ادامه جلسه  اعضاي شورا، تصميم‌گيري براي تصويب لايحه «آيين‌نامه توسعه، ساماندهي و ارتقاي كارآفريني در شهر تهران» را به بررسي مجدد و تكميل اين طرح در كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا موكول كردند. در ابتداي طرح اين لايحه حجت‌الاسلام عبدالمقيم ناصحي، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران با اشاره به اهداف اين لايحه گفت: «فرهنگ‌سازي و آگاه‌سازي در راستاي ترويج و توسعه فرهنگ كار و كارآفريني، توسعه و تكميل خانه‌هاي كارآفريني در محلات، پيشگيري و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي مرتبط از طريق توانمندسازي اقتصادي، آموزش، مهارت‌آموزي، مشاوره و توانمندسازي، توسعه و حمايت از مشاغل خانگي، حمايت از كارآفرينان، صاحبان كسب و كار و شكل‌گيري تعاوني‌هاي محلي و توسعه كارآفريني سازماني در مجموعه شهرداري تهران و سازمان‌هاي تابعه ازجمله اهداف اين لايحه است.» در نهايت با توجه به نظرات اعضا مقرر شد طرح به كميسيون اصلي براي تكميل و بررسي بيشتر بازگردانده شود كه مي‌توانيد مشروح خبر آن و اظهار نظر اعضاي شوراي شهر تهران در اين باره را فردا در همين صفحه بخوانيد.

  • ساماندهي كليه قبور بهشت‌زهرا

در ادامه نود و دومين جلسه شوراي شهر تهران نايب‌رئيس كميسيون معماري و شهرسازي درخواستي از مديريت شهري در زمينه «تكميل طرح ساماندهي كليه قبور بهشت زهرا(س)» را مطرح كرد. محمدمهدي تندگويان در اين خصوص به تأكيداتي كه در جلسه پيشين شورا درخصوص ساماندهي و تكميل نماد شهداي 72تن در بهشت زهرا(س) داشته است، اشاره كرد. به گفته وي به‌دليل نيمه كاره ماندن تأسيسات ساختمان و نماد شهداي 72تن ازجمله روشنايي و سيستم گرمايشي و سرمايشي آنجا خانواده‌هاي معظم اين شهدا با مشكلات بسياري مواجهند. مهدي چمران، رئيس شورا نيز با اشاره به تجربه‌اي كه سال‌ها پيش در زمينه ارائه طرحي در جهت ساماندهي و يكدست‌شدن قطعه شهدا در بهشت زهرا(س) داشته است، گفت: «بسياري از خانواده‌ها دوست دارند همان فضاي اوليه‌اي كه در هنگام دفن شهدا در آن مكان ايجاد شده، حفظ شود. شايد يكي از دلايلي كه قطعات شهدا ساختاري يكدست ندارد به‌دليل چنين مواردي باشد.»

کد خبر 271224

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha