همشهری آنلاین: وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد جنگ با ستیزه جویان داعش در سوریه و عراق باید در چارچوب قوانین بین المللی و با رعایت تمامیت ارضی این دو کشور انجام شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه درکنفرانس خبری گفت: مبارزه با این گروه شرور باید کاملا در چارچوب قوانین بین‌المللی، قطعنامه‌های شورای امنیت و قوانین سازمان ملل و رعایت کامل تمامیت ارضی سوریه و عراق انجام شود.

وی گفت: «این اقدام بدون تصمیم شورای امنیت سازمان ملل به منزله تجاوز است و نقض صریح قوانین بین المللی به حساب خواهد آمد».

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه گفت مجوز حملات هوایی به سوریه و حملات بیشتر به عراق را در چارچوب مبارزه‌ای گسترده با گروه داعش صادر کرده است.

نشست وزیران امورخارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به همراه چند کشور دیگر که در آن وزیر امور خارجه آمریکا نیز حضور دارد، پنجشنبه در جده آغاز شد.

  • وزیر سوری: حمله بدون مجوز به داعش، حمله به سوریه است

به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی حیدر وزیر آشتی ملی سوریه نیز پنجشنبه پس از دیدار با استفان دی میستورا فرستاده جدید سازمان ملل در امور سوریه در نخستین واکنش دمشق به راهبرد دولت اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای جنگ با داعش اعلام کرد هرگونه اقدام نظامی آمریکا در سوریه بدون مجوز حکومت این کشور، تجاوز و حمله به سوریه محسوب می شود.

  • آمریکا، تصمیمات علیه داعش را براساس منافع خود می گیرد

به گزارش الجزیره، به دنبال اعلام راهبرد آمریکا برای مبارزه با داعش، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو بعید نمی داند که حملات هوایی آمریکا نیروهای سوریه را به بهانه حمله به افراد دولت اسلامی و با هدف تضعیف آنها، هدف قرار دهد.

کاپلان سخنگوی منطقه ای وزارت خارجه آمریکا در گفتگویی با الجزیره درباره موضع روسیه در قبال حملات احتمالی آمریکا به سوریه در چارچوب راهبرد مبارزه با داعش گفت: رئیس جمهور آمریکا دیروز در سخنان خود اعلام کرد هر تصمیمی که در جهت منافع ملی آمریکا باشد اتخاذ خواهد کرد. همانگونه که می دانیم داعش نه تنها تهدیدی برای متحدان ما در منطقه است بلکه تهدیدی برای آمریکا و دیگر متحدان آن به شمار می رود. اوباما تصمیماتی را بر این اساس اتخاذ خواهد کرد.

  • ترکیه در عملیات نظامی علیه داعش شرکت نمی‌کند

اگرچه این نشست با مشارکت ترکیه برگزار شده است اما، یک منبع دولتی ترکیه روز پنجشنبه تأیید کرد این کشور در عملیات نظامی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا برای مبارزه با گروه های تکفیری در عراق و سوریه شرکت نمی کند.

جان کری روز پنجشنبه به عربستان سعودی سفر کرده است تا برای پیوستن 10 کشور عربی و ترکیه به ائتلاف علیه گروه تندرو داعش و تقویت همکاری نظامی آنها تلاش کند.

متحدان غربی، ترکیه را به علت فراهم کردن سلاح و تجهیزات برای فعالان تندرو- از جمله افراد وابسته به گروه داعش در شهرهای نزدیک به مرز با سوریه هدف انتقاد قرار داده اند.ترکیه همچنان قصد دارد سقوط رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه را سرعت بخشد.

ترکیه به ویژه از سرنوشت 46 تبعه این کشور که از آغاز ژوئن به دست گروه های تکفیری در موصل عراق ربوده شده اند نگران است.

وزیر دفاع ترکیه اخیرا اعلام کرد: «دست ما بسته است چون شهروندان ما در عراق زندانی هستند.»

کد خبر 271620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha