یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

گروه سیاسی: نمایندگان از میان 6 حقوقدان معرفی شده توسط رئیس قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان تنها به محسن اسماعیلی و حسینعلی امیری رأی دادند تا هاشمی شاهرودی بار دیگر افراد جدیدی را برای تصدی صندلی خالی دیگر در شورای نگهبان معرفی نماید.

براساس قانون اساسی، اعضای حقوقدان شورای نگهبان به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند که بر همین اساس قرار بود سه‌شنبه، نمایندگان از 6 گزینه معرفی شده توسط هاشمی شاهرودی، 3 نفر را به جای محسن اسماعیلی، ابراهیم عزیزی و عباسعلی کدخدایی که دوران عضویت آنها در شورا منقضی شده بود، انتخاب نمایند اما برنامه سفر 2 نفر از  6 حقوقدان معرفی شده، یعنی علی رازینی و حسینعلی امیری به خارج از کشور در روز سه‌شنبه باعث شد، این امر در دستور کار دیروز مجلس قرار گیرد.[جزئیات دیگر در این ارتباط]

البته این تغییر دستور با مخالفت و اعتراض چند نفر از نمایندگان مواجه شد و تعدادی از آنها از شناخت نداشتن خود نسبت به گزینه‌های پیشنهادی گلایه کردند.

حسن سبحانی نماینده دامغان با تأکید بر این که صحیح نیست مجلس بدون مداقه، حقوقدان‌های شورای نگهبان را انتخاب کند، گفت: این اقدام هیأت رئیسه با شرع و عرف جور درنمی‌آید و مخالف ماده  102  آیین‌نامه داخلی مجلس است.

اما حداد عادل پاسخ داد با پایان مهلت عضویت 3 عضو فعلی، شورای نگهبان از حد نصاب می‌افتد و این امر تبعات زیادی را به دنبال دارد و ما چاره‌ای جز انتخاب در امروز نداریم.

عده‌ای دیگر از نمایندگان هم خواستار آن شدند که حقوقدانان خود را معرفی کنند و سوابقشان را برای نمایندگان تشریح نمایند، اما حداد عادل با این امر هم مخالفت کرد و ضرورتی برای این امر ندید.

نهایتاً رأی‌گیری انجام شد و براساس ماده   119  آیین‌نامه داخلی مجلس باید افراد منتخب دارای اکثریت مطلق آراء می‌شدند که پس از شمارش آراء تنها 2 نفر موفق به کسب این حد نصاب شدند.

از میان 249 کارت توزیع شده در مجلس، منتخبان باید حداقل  125 رأی می‌آوردند که محسن اسماعیلی عضو فعلی شورا و رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق با 159 رأی به عنوان نفر اول و حسینعلی امیری رئیس سازمان ثبت کشور و قاضی پرونده معروف جاسوسان اسرائیلی در شیراز با 150رأی به عنوان نفر دوم موفق به راهیابی به شورا شدند.

ابراهیم عزیزی دیگر عضو شورا و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس پنجم هم تنها با یک رأی کمتر یعنی 124 رأی نتوانست مجدداً به شورا راه یابد.

عباسعلی کدخدایی قائم مقام و سخنگوی شورای نگهبان هم تنها 118 رأی کسب کرد و پس از آن علی رازینی رئیس دیوان عدالت اداری با 107 رأی و سید محمد صادق موسوی که چهره‌ای ناشناخته محسوب می‌شد با 51 رأی دیگر افرادی بودند که موفق به راهیابی به شورای نگهبان نشدند.

حداد عادل پس از اعلام نتایج اعلام کرد رئیس قوه قضائیه باید مجدداً برای تعیین یک نفر باقی مانده افراد جدیدی را به مجلس معرفی کند.

البته در زمان مجلس ششم هم 3 عضو فعلی شورا با همین مشکل مواجه شدند که معرفی مجدد آنها هم کارساز نشد و نمایندگان تنها به ابراهیم عزیزی رأی دادند و نهایتاً  با استفساریه مجمع تشخیص مصلحت نظام ملاک، اکثریت نسبی آراء شد و محسن اسماعیلی و عباسعلی کدخدایی که قرابت فکری کمتری با طیف حاکم در  مجلس ششم داشتند، نهایتاً با اکثریت نسبی به شورای نگهبان راه یافتند. حال باید دید در این صورت این بار هم ملاک آراء نسبی حاکم خواهد بود یا نه؟

محسن اسماعیلی عضو جدید انتخاب شده در این راستا به خبرنگار ما گفت: نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام صرفاً  برای یک دوره و در آن شرایط زمانی بوده و در حال حاضر ملاک اکثریت مطلق خواهد بود، نه اکثریت  نسبی.

وی همچنین در جمع خبرنگاران اعلام کرد شورای نگهبان دقیقاً  طبق قانون و فرمایشات مقام معظم رهبری عمل خواهد کرد و ان‌شاءالله شاهد برگزاری پرشورترین انتخابات با حضور طیف‌های مختلف خواهیم بود.

وی همچنین درخصوص امکان تأیید صلاحیت نمایندگان رد صلاحیت شده مجلس ششم گفت: هر کس که ثبت نام کند یک بار دیگر پرونده‌ا‌ش را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم چون ملاک حال فعلی افراد است.

به هر حال نوع انتخاب مجلس از میان افراد معرفی شده حکایت از تحرکات بیش از پیش جریانات سیاسی داخل  مجلس دارد چرا که اعضای فراکسیون اصولگرایان به نوعی با هم توافق کرده بودند، به 3 عضو فعلی شورا دوباره رأی دهند اما عملاً چنین نشد و حسینعلی امیری و محسن اسماعیلی که از حمایت جریان معتدل اصولگرایان و برخی از اعضای فراکسیون اقلیت برخوردار بودند توانستند رأی لازم را از مجلس کسب کنند. ضمن آنکه حمایت اعلام نشده اصولگرایان تحول‌خواه در مجلس، تأثیر بسزایی در انتخاب اسماعیلی به عنوان فرد اول داشت.

تذکرهای انباشته شده

نمایندگان که 23 روز تذکرات خود را به مسئولان نداده بودند موضوعات مختلفی را دستمایه تذکرات خود قرار دادند.

لزوم واکنش قاطع در قبال حمایت‌های دولت آلمان از گروههای تروریستی و مهار فعالیت‌های ناسالم دیپلماتیک آن کشور در ایران با نظارت بر تورهای گردشگری و جلوگیری از تخلفات آنها، ارائه توضیحات در خصوص جشنواره زنان سرزمین من با توجه به نداشتن مجوز وزارت ارشاد، احضار و تذکر به سفیر نروژ در مورد موضع‌گیری گستاخانه وزیر امور خارجه آنها در مورد احکام قاطع اسلام از جمله مهم‌ترین تذکرات مکتوب در صحن علنی بود.

اما موضوع مهم دیگری که بیش از 5 مرتبه مورد تذکر نمایندگان قرار گرفت، بحث پروازهای هواپیماها بود که تأخیرها و لغو بی‌دلیل برخی پروازها مانند پرواز تهران – کرمانشاه، مورد تذکر متعدد نمایندگان قرار گرفت.

اما مهم‌ترین موضوع تذکرات را می‌توان تذکر برای ارائه بنزین با قیمت آزاد عنوان کرد که 10 نماینده از فراکسیون اصولگرایان و حدود 11 نماینده از فراکسیون اقلیت نسبت به این موضوع تذکر دادند.

کد خبر 27168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز