به گزارش ايسنا، آیتالله عبدالله جوادی آملی مرجع تقلید، انجام هر یک از مناسک حج را موجب کنار رفتن پوششهای دل ذکر کرد و با اشاره به روایتی از پيامبر (ص) که فرموده است «حجگزار چون به گرد کعبه طواف کند از گناهان خود بیرون میآید و چون صفا و مروه سعی کند از گناهانش به درمیآید و چون در عرفات توقّف کند از گناهانش خارج میشود و چون در مشعرالحرام توقّف کند از گناهانش برون میآید و چون رمی جمره کند از گناهانش خارج میشود»، اظهار کرد: هر یک از این اعمال در آمرزش گناهی خاص مؤثر است و برای آمرزش آن گناه واجب شده است.
این مرجع تقلید ادامه داد: انباشت گناهان، زنگار و پردهای بر گنهکار شود که هر یک از این مناسک موجب کاستن از ضخامت این پردهها و کنار رفتن این پوششها از دلها میشود. لذا طبق بیان نورانی حضرت رسول (ص) معیار حج مقبول آن است که حجگزار از آن پس، مرتکب گناه نشود، امّا اگر همچنان به تباهی و گناه تن داد، نشانه مردود بودن حجّ اوست.
وی همچنین دربارۀ کمترین پاداش کسی که به کعبه مینگرد، به حدیث دیگری اشاره کرد و افزود: کمترین پاداش کسی که به کعبه مینگرد، این است که خداوند در برابر هر نگاه، پاداشی به او میبخشد و بدی را از او پاک میکند و او را درجهای بالا میبرد.
جوادی آملی همچنین، مناسک حجّ را نمونهای از قیامت، حشر اکبر و تجسمی از حشر مردم در روز قیامت و برهنگی آنان در معاد دانست و در ادامه با تمسک به روایات، کسانی که از انجام این فریضه الهی سرباز میزنند را مورد مذمّت قرار داد و تصریح کرد: در روایات آمده است که تارک حج، کور محشور میشود. او در دنیا کور است و در آخرت کورتر و گمراهتر. امام صادق (ع) نیز فرمودند مردهای که در گور است دوست دارد که در برابر دنیا و آنچه در آن است، او را یک حج میبود؛«وَدَّ مَنْ فی القبورِ لو أَنَّ لَه حَجَّةً بالدُّنیا وما فِیها».
این مرجع تقلید، حج را شفابخش دل از بیماریهای شرکآلودی همچون ریا، بخل و خودپسندی دانست و ادامه داد: حج با آن لبیک ویژه، طردکننده هر جاهلیت و درهم شکننده هر بت و نشانه شرکآلود جاهلی و کوبنده هر گونه باطل قدیم و جدید است.
وی یادآور شد: وطن اصلی مردم کعبه است و وقتی انسان به زیارت کعبه میرود گویا به اصل خود رجوع کرده است، بنابراین، کعبه مظهر فطرت است و حالت اصلی انسانها رجوع به کعبه است.
نظر شما