سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین-مهدی تهرانی: آنچه که هر روز در گوشه و کنار جهان و همچنین در داخل کشور اتفاق می‌افتد، در برنامه‌های خبری که به طور تخصصی به اطلاع رسانی می‌پردازند، به سمع و نظر بینندگان و مخاطبان پرشمار آن می‌رسد.

مهدی تهرانی

در حال حاضر هر کدام از شبکه‌های مختلف سیما، قالبهای خاص تلویزیونی از زمان پخش اخبار گرفته تا نحوه تولید تلویزیونی برنامه خبری را برای خود در نظر گرفته‌اند و تلاش بر این است که با ارائه برنامه‌های خبری متنوع ، وظیفه اطلاع‌رسانی رسانه‌ای خود را به بهترین وجه انجام دهند.

 لیکن به نظر می‌رسد که نواقص و کاستی‌های محدودی باعث شده است تا در مقاطعی به دلیل تفاوت در نحوه تولید تلویزیونی، مخاطبان ناراضی باشند. اين‌کاستی مي‌تواند استفاده محدود از تکنیک‌های استاندارد تلویزیونی براي پخش اخبار باشد.

برای مثال، تمام عوامل تولید و پخش اخبار و برنامه‌های خبری از کارگردان‌تلویزیونی ، سردبیر و اعضای تحریریه برنامه‌خبری و گوینده خبر بايد فرم و اجرا در قالبهاي استاندارد عمل كرده و هماهنگي كامل داشته‌باشند.

 همچنین استفاده از تکنیک‌های خاص نظیر نحوه انتخاب و اجرای دکور استودیوی خبر، تیتراژ برنامه خبری ، استفاده از گرافیک‌خبری و مواردی دیگر،باعث مي‌شود  تا اطلاع‌رسانی مطلوب و ایده آل تحقق‌یابد.

در نظر بگیرید که گاه بسياري از خبرها؛  دارای سابقه نیستند و اگر هم باشند، تصاویر تلویزیونی مرتبط ؛ به صورت زنده یا آرشیوی از آنها پخش نمی‌شود، در این بین اگر جملات خبری نیز طولانی شود، امکان دارد بیننده هر آن کل ماهیت و مفهوم خبر را از دست بدهد و یا این که مجبور باشد برای درک کامل خبر، از یک حواس ششدانگ بهره گیرد؛ کاری که مثلا برای تماشای یک برنامه علمی - آموزشی انجام میدهد.

کارگردان تلویزیونی پخش خبر و عوامل تولیدی باید  بكارگيري تنوع و همچنين پرهیز از شتابزدگی و "آسان خواهی در تولید" را مد نظر قرار دهند. همچنین نقش گوینده خبر و ساعات پخش اخبار نیز بسیار تاثیر گذار است و یکی از ارکان اصلی در حفظ مخاطبان به حساب می‌آید.

 موارد بظاهر کم اهمیت‌تر در تولید برنامه‌های خبری نیز باید جایگاه خاص خود را توسط عوامل برنامه ساز به دست‌آورند. اگر تیتراژ یک برنامه خبری و پخش اخبار، شتابزده و آسان‌پذیر ساخته شده‌باشد، حتی اگر سالها از ساخت آن گذشته باشد، یکی از موارد مهم در از دست دادن مخاطب محسوب می‌شود.

در کنار این موارد، نباید از عنصر بسیار موثر "گرافیک خبری " غفلت کرد. در این زمینه یک "آرشیو خبری تصویری " روز آمد و همچنین وجود افرادی که توانایی استفاده بهینه از این آرشیو را داشته باشند و نیز به طور مستمر جزو عوامل تولیدی پخش اخبار و برنامه‌های خبری لحاظ شوند، باعث می‌شود که خبرها، تصاویر مناسب داشته باشند و نياز مخاطب را بيشتر برآورده كند.

کد خبر 273571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha