همشهری آنلاین: گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم اریک زوس نوشت: باراک اوباما با زیر پا گذاشتن اصول دموکراتیک و منفعت طلبی در اوکراین در نهایت موجبات شکست خود را در این کشور فراهم کرد.

زمانی که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در فوریه 2014 کنترل اوکراین را از طریق کودتا برضد رییس جمهور این کشور در دست گرفت، دولت جدیدی که وی در کیف منصوب کرد از نظر دموکراتیک بسیار آسیب پذیر بود زیرا نمی توانست هیچ ادعایی درباره دموکراتیک بودن داشته باشد.

از طرف دیگر مردی که اوباما برکنار کرد با رای اکثریت مردم در کریمه، لوگانسک، دونتسک و دیگر مناطق جنوبی شرقی این کشور انتخاب شده بود. بنابراین نیاز بود برای آنکه دولت جدید بتواند به کار خود ادامه دهد، اوباما از شر مردم جنوب شرقی اوکراین خلاص می شد.

با این حال کریمه بلافاصله برضد دولت جدید شورش کرد، نیروهای روس وارد کریمه شدند تا از آنها در برابر اقدام ارتش حفاظت کنند و مردم کریمه بلافاصله در ماه مارس با برگزاری همه پرسی دوباره به روسیه پیوستند. گفتنی است کریمه هیچگاه به طور داوطلبانه به اوکراین نپیوسته بود و در سال 1954 خروشچف رییس جمهور وقت شوروی سابق آن را به اوکراین هدیه کرده بود و مردم کریمه نیز همواره مخالف این اقدام بوده اند.

سپس در مناطق دیگر جنوب شرق اوکراین، افراد محلی ساختمان های دولتی را اشغال کردند و از پذیرش کودتای تحمیلی جدید یعنی استقرار یک دولت ضد روسیه در اوکراین خودداری کردند. این اقدام به مذاق اوباما و سران تازه منصوب شده وی در اوکراین به هیچ وجه خوش نیامد و مصمم به جلوگیری از این شورش شدند. آنها اقدام برای پاکسازی نژادی برای حذف کردن رای دهندگان در جنوب شرقی اوکراین را آغاز کردند.

درک شکست اوباما در اوکراین به این سادگی نیست. افراد باید نخست بدانند که وی دولتی را بر اوکراین تحمیل کرده است که مرتکب پاکسازی نژادی با هدف خلاص شدن از شر مردمی شده است که از طریق دموکراتیک فردی که اوباما سرنگون کرد انتخاب کرده بودند.

یکی از دیگر ابتدایی ترین اطلاعات برای درک اینکه چرا اوباما در جنگ اوکراین شکست خورد این است که وی کارخود را در ماه فوریه با یک کودتا آغاز کرد. در واقع فردی که تیم اوباما برای پاکسازی نژادی در اوکراین منصوب کرد ماه ژوئن در اظهاراتی از قصد تشکیل اردوگاههای تمرکز جمعیتی برای افرادی خبر داد که از جنبش جدایی طلبی در جنوب شرق اوکراین حمایت کرده اند.
موضع آمریکا این است که جدایی طلبان در جنوب شرق اوکراین تروریست هستند که مردم خود را بمباران می کنند و برای خود مشکل ایجاد می کند و همانطور که کریستینا فیریلند در مقاله ای در نیویورک تایمز گفت جنگ در اوکراین جنگ داخلی نیست.
دولت آمریکا همواره اقدامات دولت اوکراین در جنوب این کشور به ویژه اقدامات مربوط به پاکسازی نژادی در جنوب این شرقی این کشور را به شدت حمایت کرده است.

یک دلیل برای اتخاد این موضع این ادعا است که مسئولان جنوب شرقی اوکراین مردم خود را بمباران کرده اند. این ادعا با این حال به هیچ وجه درست نیست زیرا جنگ داخلی در اوکراین پیش از دوم ماه مه اصلا آغاز نشده بود که نیروهای طرفدار دولت، مخالفان دولت جدید اوکراین را به شدت سرکوب کردند.

این کشتار به ویژه کشتاری که در ساختمان تجارت جهانی اودسا روی داد توسط ایهور کولومویسکی میلیاردر اوکراینی حمایت مالی شد که فرزند جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا را در استخدام خود دارد و اوباما به وی اجازه داده است در منطقه یک حاکمیت محلی داشته باشد.

وزارت خارجه آمریکا در بیست و نهم ژوئیه در کنفرانسی خبری اعلام کرد آمریکا و اتحادیه اروپا در تعهد خود برای واکنش به تجاوز تشدید شده روسیه متحد هستند.

شرکت کنندگان در این کنفرانس خبری روزنامه نگارانی بودند که بیشتر وقایق نگار دولت هستند. آنها از سخنگوی دولت آمریکا سئولااتی پرسیدند که وی هر چه بیشتر درباره قربانیان آمریکایی در اومراین سخنی بگوید.

بیشتر بخش‌های این کنفرانس خبری مربوط به اقدامات تحریک آمیز روسیه و جدایی طلبان روس بود. وی ادعا کرد این ها هستند که روستاهای اوکراین را بمباران می کنند و اقداماتی می کنند بسیار تحریک آمیز است.

مجری اصلی این حملات دولت اوکراین بود که با حمایت آمریکا همان افرادی را هدف قرار داده است که آنها را عامل مشکل معرفی می کند.

به نظر می‌رسد آمریکا هدف دیگری را دنبال می کند سرزمین های جنوب شرق اوکراین سرشار از منابع شیل های گازی است و آمریکا باید نخست این منطقه را پاکسازی کند تا بتواند به راحتی و بدون مزاحم از منابع گازی اوکراین بهره برداری کند.

بزرگترین شرکت فعال در زمینه استحصال منابع شیل گازی در محل شرکت ایهور کولومویسکی است که عامل این شرکت در آمریکا پسر جو بایدن یعنی هانتر بایدن است که وی نیز اطرافیان جان کری وزیر خارجه آمریکا را در استخدام خود دارد.
اگر اوباما جنگ اوکراین را می برد منافع زیادی به دست می آورد با این حال به نظر می رسد در شرایط کنونی که آمریکا هیچ کنترلی بر منابع نفت و گاز جنوب شرق اوکراین ندارد نمی تواند آنها را به راحتی به شرکت های نزدیک به آمریکا واگذار کند.

کد خبر 273930

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha