سرمایه‌گذاران در نیمه نخست امسال ۸۲۰۶ میلیارد تومان قرارداد آتی سکه در بورس کالا خریده‌اند اما آمار‌ها نشان می‌دهد هرقدر به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید قرارداد‌های آتی سکه کمتر می‌شود.

بورس

به گزارش همشهري، طوفان‌هاي اقتصادي سال91 هنوز از خاطره‌ها فراموش نشده است، در آن دوره بازار‌هاي طلا و سكه دچار نوسان‌هاي شديدشد و قيمت سكه با جهش‌هاي باورنكردني مواجه شد. اين موضوع بازار قرارداد‌هاي آتي سكه طلا در بورس كالا را هم به‌شدت تحت‌تأثير قرارداد به‌طوري كه ارزش برخي از سررسيد‌هاي قرارد‌ادهاي آتي سكه بهار آزادي در بورس كالا از مرز يك ميليون و500هزار تومان هم عبور كرد.

اين موضوع باعث شد تا برخي مقصر افزايش قيمت طلا را در بازارفيزيكي بورس كالا بدانند اما گذشت زمان ثابت كرد قيمت‌ها در معاملات آتي سكه در بورس كالا تحت‌تأثير بازار فيزيكي تعيين مي‌شود. كاهش التهاب‌هاي اقتصادي و ايجاد ثبات و آرامش اقتصادي در كنار كاهش تورم منجر به كاهش تلاطم در بازار‌هاي طلا و ارز شد و به تناسب اين وضع شتاب افزايش قيمت‌ها در بازار معاملات آتي سكه در بورس كالا هم كم شد. مروري بر آمار معاملات قرارداد‌هاي آتي سكه در بورس كالا از نيمه نخست سال تاكنون نشان مي‌دهد شيب معاملات سكه در بورس كالا روند نزولي داشته است. اين اطلاعات بيانگر آن است كه سرمايه‌گذاران از افزايش قيمت سكه طلا در آينده ارزيابي ندارند. به‌نظر مي‌رسد با انجام توافق هسته‌اي سطح عمومي قيمت‌ها در بازار معاملات آتي سكه بورس كالا با كاهش بيشتري مواجه شود.

آمار‌ها همچنين نشان مي‌دهد در ماه‌هاي نخست سال هر‌ماه بين 70تا 90هزار قرارداد آتي سكه در بورس كالا منعقد شده است كه اين ميزان در مرداد و شهريور‌ماه به شكل بسيار محسوسي كاهش يافته است و به 20تا 27هزار معامله رسيده است.بيشترين ميزان معاملات انجام شده در بازار قرارداد‌هاي آتي سكه در نيمه‌نخست سال مربوط به ارديبهشت‌ماه بوده كه طي آن 89هزارو592معامله به ارزش 2269ميليارد تومان انجام شده است.

پس از آن روند معاملات با شيب نزولي مواجه شده و در مرداد‌ماه و شهريور‌ماه به پايين‌ترين حد خود رسيد به‌طوري كه تعداد معاملات انجام شده در مرداد‌ماه با 69هزار دفعه كاهش به 20هزارو482معامله به ارزش 536ميليارد تومان رسيد. اين ميزان در شهريور‌ماه قدري رشد كرد و به 884ميليارد تومان رسيد اما نمودار كلي معاملات قرارداد‌هاي آتي سكه در نيمه نخست امسال نشان مي‌دهد كه روند معاملات سكه در بورس كالا شيب نزولي دارد. سرمايه‌گذاران درمجموع در 6‌ماه نخست سال 8206ميليارد تومان قرارداد آتي سكه دادوستد كرده‌اند.

کد خبر 273980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha