خرافه پردازی در مورد غار شاه قنداب اصفهان که مردم محلی را به باورهای غیرواقعی سوق داده بود با تلاش غارنوردهای کشور که برای جمع‌آوری زباله‌های این غار در روز غار پاک به اصفهان رفته بودند زدوده شد.

مرگ غار شاه قنداب اصفهان به‌دلیل خرافه‌سازی


غار «شاه‌قنداب» اصفهان براي بومي‌ها تبديل به يك غار مقدس شده بود و مردم محلي در باوري غيرواقعي تصور كرده بودند كه اين غار مراد آنها را برآورده مي‌كند.

به گزارش ايسنا همين داستان‌ها موجب شد كه غار شاه قنداب فرصت تنفس را از دست بدهد و تبديل به يك غار مرده شود.غارنوردهاي اصفهان كه براي پاكسازي اين غار از زباله‌ها رفته بودند با رونمايي نقشه واقعي غار به شفاف‌سازي‌ در مورد غار شاه قنداب براي مردم محلي پرداختند.

غارنوردها همچنين توانستند در عمليات پاكسازي اين غار 670كيلوگرم زباله را از اين غار خارج كنند.گزارش غارنوردهاي اصفهاني از پاكسازي غار شاه قنداب مشخص كرده است كه زباله‌ها، موم شمع‌ها و پارچه‌ها و قفل‌هايي كه دخيل بسته شده بودند امكان تنفس را از اين اثر طبيعي كشور گرفته است.

غار شاه‌قنداب در 57كيلومتري جنوب شرقي شهرضا و 35كيلومتري غرب رامشه واقع شده است. اين غار در كوه شاه‌قنداب و در ارتفاع 2124متري از سطح دريا قرار دارد و داراي يك دهانه است. طول كلي غار 439متر و عمق غار 12متر است.

مهرداد حاجي‌هاشمي، مسئول كارگروه غارشناسي و غارنوردي هيأت كوهنوردي شهرستان اصفهان گفت: غار شاه‌قنداب ويران شده و انبوهي از زباله در آن وجود داشت. اين غار با خرافه آميخته شده و درون آن بيشتر شبيه به يك امامزاده زيرزميني است. مردم به 2ستون آهكي انتهاي غار دخيل بسته‌اند و معتقدند؛ هركس از بين ستون‌ها عبور كند به حاجت خود مي‌رسد.

حاجي‌هاشمي درباره شايعاتي كه در باور مردم محلي مبني بر اينكه غار شاه‌قنداب انتها ندارد يا به كربلا راه دارد، گفت: در پاكسازي غار شاه قنداب از نقشه غار رونمايي شد تا به چنين شايعاتي پايان داده شود.

کد خبر 274012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha