شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

سیدمحمد فخار: تعدادی از درختان بخش غربی پارک جنگلی سوهانک در آتش سوختند. این درختان که بیشتر از نوع کاج بودند در حاشیه شمال‌شرقی پایتخت و در ارتفاع ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰متری سطح دریا دستخوش آتش شدند و هم‌اکنون جز شاخه‌های سوخته و نیم‌سوخته از آنها چیزی باقی نمانده است.

جنگل

شواهد و باقيمانده‌هاي آتش‌سوزي نشان از عمدي بودن اين آتش‌سوزي مي‌دهد؛ به‌ويژه آنكه علف‌ها و خارهاي سوخته تنها در مسير درختاني يافت مي‌شوند كه براي ساخت‌وساز موقعيت مناسب‌تري دارند و درختان دامنه‌هاي كناري از اين آتش‌سوزي در امان مانده‌اند.

اين دست‌اندازي در شرايطي رخ داده كه تنها يك هفته از خبر «عزم جدي سازمان جنگل‌ها در برخورد با تصرفات غيرقانوني و ساخت و سازهاي غيرمجاز» مي‌گذرد. رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور 12مهرماه جاري طي بخشنامه‌اي به ادارات كل منابع طبيعي سراسر كشور خواستار برخورد جدي با هرگونه تصرف غيرقانوني و ساخت و سازهاي غيرمجاز در اراضي ملي شده بود.

پارك جنگلي سوهانك كه از گردنه قوچك تا روستاي سوهانك ادامه دارد اگرچه به‌عنوان يك پارك 500هكتاري همواره مورد توجه بوده اما در سال‌هاي اخير انواع تهديدات محيط‌زيستي و دست‌اندازي‌هاي غيرقانوني را تجربه كرده است. اين پارك كه از شرق داراي يك جاده خاكي بود، در سال‌هاي اخير به‌عنوان محلي براي ورود موتورسيكلت‌ها و حتي خودروها تبديل شده است. همچنين قانون براي حمايت از زمين‌هاي بكر اين پارك جنگلي حومه تهران، خط قرمز عدم ‌ساخت‌و‌ساز در اراضي بالاي 1800متر را تعيين كرده است اما برخي ساخت‌و‌سازها در تپه‌هاي جنوبي پارك موجب شده دست‌اندازي‌ها به محوطه اصلي پارك به راحتي ممكن شود.
در هفته گذشته بيش از 70 اصله درخت در بخش غربي اين پارك جنگلي شامل گونه‌هاي كاج و سرو نقره‌اي طعمه حريق شده است و درصورت عدم‌حفاظت و نظارت بر اين پارك كه ريه تنفسي شمال‌شرق تهران محسوب مي‌شود، دست‌اندازي‌هاي بيشتر به اين اراضي ذيقيمت صورت خواهد گرفت.

کد خبر 274575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha