یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یی ژیفنگ، زنی از اهالی کشور چین است که برای عملی کردن رویای فرزند از دست‌رفته‌اش، و همچنین متوقف ساختن بیابانی شدن کشورش تاکنون دو خانه‌اش را به فروش رسانده و کمپینی را برای آگاه‌سازی از مشکل جنگل‌زدایی چین به راه انداخته‌است.

براساس گزارش CNN، اين زن چيني 66 ساله طي 12 سال گذشته در تلاش براي سبز كردن سرزمينش و همچنين براي زنده نگه داشتن ياد فرزند از دست‌رفته اش، مشغول كاشت نهال درختان بوده‌است. تنها پسر اين زن در سال 2000 در تصادف رانندگي در ژاپن جانش را از دست داد.

اندوه از دست رفتن فرزند يي ژيفنگ را از پا درآورد،‌ اما در نهايت وي تصميم گرفت زندگي‌اش را وقف عملي كردن روياي پسرش براي كاشت درخت در بيابان‌هاي مغولستان كند. ژيفنگ مي‌گويد در ابتدا اين كار را تنها به عنوان كاري خير و براي عملي كردن روياهاي فرزندش انجام مي‌داده‌است.

با اين‌همه با تاسيس سازماني خيريه به نام گرين‌لايف،‌ اين پروژه از يادبودي براي فرزندي مرده به كمپيني براي هشياري درباره جنگل‌زدايي از سرزمين چين كه به سرعت درحال تبديل دشت‌هاي اين كشور به بياباني بزرگ است،‌تغيير روند داد.

ژيفنگ پس از مرگ فرزندش از پولي كه بيمه به خاطر مرگ پسرش به او پرداخت كرده‌بود براي راه‌اندازي اين سازمان استفاده كرد. به گفته وي آغاز اين پروژه در ابتدا بسيار دشوار بود، اما به تدريج و طي 11 سال اين گروه توانست بيش از يك ميليون درخت بكارد.

بيش از يك چهارم سرزمين چين، بخشي به وسعت 2.6 ميليون كيلومتر مربع در 18 استان اين كشور پهناور در گروه بيابان‌ها دسته‌بندي شده‌است. بخش خودمختار مغولستان داخلي نيز از دشت‌هاي ماسه‌اي تشكيل شده كه وسعت آنها به اندازه كشور آلمان است. به گفته محققان رشد جمعيت، چريدن بي‌رويه دام‌ها و خشكسالي مسئول بياباني شدن اين مناطق هستند.

اولين تلاش ژيفنگ و همسرش كه هيچ تجربه كشاورزي و باغباني نداشتند، ناموفق از آب درآمد و به دليل كم‌بودن بارش باران  و وزش باد‌هاي شديد، نهال‌ها همگي از بين رفتند. اما به تدريج با كمك گرفتن از متخصصان جنگلداري محلي نهال‌هاي كاشته شده پا گرفته و در خاك سخت ريشه دواندند.

به گفته ژيفنگ هرسال به تعداد اهدا‌كنندگان و داوطلباني كه براي همكاري در اين پروژه اعلام آمادگي مي‌كنند،افزايش پيدا مي‌كند و اين استقبال روز‌افزون قدرت بيشتري براي ادامه دادن به اين پروژه به آنها مي‌بخشد. در ميان داوطلبان تعدادي از پدر و مادرها نيز كه مانند ژيفنگ فرزند خود را از دست داد‌ه‌اند،‌حضور دارند.

کد خبر 274618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha