محمود مولایی: یوسف کرمی یکی از پُرافتخارترین تکواندوکاران ایران، کسی که می‌خواست بعد از موفقیت در بازی‌های آسیایی اینچئون در المپیک ۲۰۱۶ریودوژانیرو شرکت کند، در اینچئون ناکام شد و در تصمیمی ناگهانی خداحافظی کرد.

یوسف کرمی

او كه نخستين‌بار سال 2002در مسابقات قهرماني آسيا مدال طلا گرفت، در 12سال گذشته 2مدال طلا و 2برنز جهاني، 2طلاي بازي‌هاي آسيايي و طلاي مسابقات دانشجويان جهان را كسب كرده و البته مهم‌ترين مدال كرمي طلا نبود بلكه كسب مدال برنز المپيك2004 آتن بود. او در سال‌هاي اخير مشكلات زيادي داشت از جمله اختلاف با مرتضي كريمي، سرمربي وقت تيم ملي كه كرمي را بيشتر از يك سال از تيم ملي دور كرد. وي با تغييرات در كادرفني و حضور بيژن مقانلو دوباره فرصت حضور در تيم ملي را پيدا كرد. او پيش از بازي‌هاي آسيايي اينچئون اميدواري بسياري براي كسب مدال داشت، اما با شكست مقابل حريف ازبكستاني از دور رقابت‌ها كنار رفت تا براي هميشه از دنياي قهرماني تكواندو كنار برود. كرمي در گفت‌وگو با همشهري درباره اتفاقات بازي‌هاي آسيايي، خداحافظي‌، آينده ورزشي‌اش و... صحبت كرده است.

  • در اينچئون به‌عنوان يكي از تكواندوكاران مدال‌آور مطرح بودي، اما خيلي زود حذف شدي. چه شد كه باتجربه‌ترين تكواندوكار ايران ناكام بود؟

من تمام تلاش خودم را كردم، اما نتوانستم مدال بگيرم. آماده بودم و مشكل خاصي هم نبود. حريف من، حريف بزرگي بود. نماينده ازبكستان قهرمان جهان بود و يك‌جورهايي مسابقه من و او فينال زودرس بود. مبارزه خوبي هم مقابل او داشتم و جلو هم بودم. اما وقتي 3 امتياز به حريف دادند و مسابقه 4-4 شد، كار براي من سخت شد. حريف يك امتياز هم گرفت و من 5بر 4شكست خوردم. دوست داشتم با مدال مسابقات را پشت‌سر بگذارم، ولي نشد.

  • پيش از اين در بازي‌هاي آسيايي گوانژو و دوحه 2مدال طلا گرفته بودي اما در اين دوره آن درخشش گذشته را نداشتي. اين دوره با 2دوره قبلي چه تفاوتي داشت و آيا بالا رفتن سن سبب ناكامي‌ات شد؟

ارتباطي به سن نداشت و همانطور كه گفتم آماده بودم و پُرانگيزه. واقعيت اين است كه قوانين تكواندو نسبت به قبل فرق كرده و سيستم مسابقات تغيير كرده است. به نوعي تكواندو سخت شده و رفته‌رفته جذابيت تكواندو خيلي كم شده است. ديگر قدرت در مبارزه تكواندو معنايي ندارد و همه اين مسائل سبب شده بود كه اين دوره بازي‌هاي آسيايي با 2دوره قبل تفاوت داشته باشد. من كه اين بار نتوانستم كاري كنم، اميدوارم تكواندوكاران جوان كه در قوانين جديد رشد مي‌كنند بتوانند در مسابقات بين‌المللي موفق شوند.

  • گفته بودي احتمالا در رقابت‌هاي المپيك ريودوژانيرو مبارزه خواهي كرد، اما در اقدامي غيرمنتظره بعد از حذف از بازي‌هاي آسيايي خداحافظي كردي. چطور به اين نتيجه رسيدي؟

خداحافظي از دنياي قهرماني براي من خيلي سخت بود اما به اين نتيجه رسيدم كه يك كار اساسي انجام دهم و تصميم گرفتم كه خداحافظي كنم. در واقع تصميم خودم بود، چون ديگر دوست داشتم بيشتر در كنار خانواده و 2فرزندم باشم. فكر كنم تصميم خوبي گرفتم و اگر در المپيك شركت مي‌كردم، معلوم نبود چه اتفاقي بيفتد. در اين شرايط همه‌‌چيز به خوبي تمام شد.

  • نظر مربيان چه بود؟ آنها هم موافق اين تصميم بودند؟

آقاي مقانلو كه هميشه از من حمايت كرده است. او وقتي سرمربي تيم ملي شد، خيلي به من كمك كرد. او يكي از عواملي بود كه من بعد از يك سال و نيم دوباره به تيم ملي دعوت شوم و مبارزه كنم. كادرفني نهايت حمايت را از من انجام داد و من از آنها ممنون هستم.

  • هميشه از يوسف كرمي به‌عنوان يكي از پُرافتخارترين تكواندوكاران تيم ملي ياد مي‌شود و آيا بيرون ماندن تو از تيم ملي به‌دليل اختلاف با كريمي، سرمربي وقت تيم ملي در روند مدال‌آوري‌ات تأثير داشت؟

بي‌تأثير نبود. من يك سال‌ونيم از تيم ملي دور بودم و هر ورزشكار ديگري هم بود روي روند موفقيت‌هايش تأثير مي‌گذاشت. البته من بعد از آن هم مدال كسب كردم، اما در كل يك سال‌ونيم دوري از تيم ملي براي من خوشايند نبود.

  • آيا در حال حاضر حسرت غيبت در آن روزها و حضور نداشتن در المپيك را نمي‌خوري؟

حسرت نمي‌خورم. مسائلي بود كه اتفاق افتاد و امروز من به اين نتيجه رسيده‌ام كه ديگر مبارزه نكنم و در خدمت خانواده باشم و استراحت كنم.

  • در روزهاي گذشته بحث حضورت به‌عنوان مربي در كادرفني تيم ملي مطرح شده بود كه غلامحسن ذوالقدري اين خبر را تكذيب كرد.

فدراسيون تا حالا با من در مورد مربيگري تيم ملي صحبت نكرده است. فعلا استراحت مي‌كنم و خبري از فدراسيون نيست.

  • چه برنامه‌اي براي آينده داري، آيا احتمال دارد مربيگري كني؟

دوست دارم مربيگري كنم و طبيعي است كه بخواهم مربيگري كنم. من سال‌ها قهرمان تكواندو بودم و در مسابقات زيادي شركت كردم. تجربه زيادي دارم و دوست دارم هر چه تجربه در اين سال‌ها كسب كرده‌ام را به تكواندوكاران جوان منتقل كنم.

 

کد خبر 275187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha