به گزارش مهر، دکتر پرویز گرشاسبی گفت: بر اساس بررسیهایی که طی روزهای اخیر در مسیر آزادراه تهران ـ شمال انجام شده مشخص شد متاسفانه این آزادراه در حوالی چالوس و نوشهر در منطقه رانشی احداث شده که سقوط دامنههای رانشی به سمت پایین و مسدود کردن پلهای موجود بر روی آزادراه سبب بروز سیلاب اخیر در این منطقه شده است.
به گفته وی، پیمانکار آزادراه تهران ـ شمال در این منطقه تمهیدات لازم را برای مهار دامنههای لغزشی که بر اثر جادهکشی در آن ناحیه ایجاد شده انجام ندادهاند به همین دلیل بارندگیهای اخیر موجب لغزش و رانش آن شده است.
معاون سازمان جنگلها با انتقاد از طراحی و اجرای غیر مهندسی آزادراه تهران ـ شمال در این ناحیه تصریح کرد: پیمانکار حتما باید تمهیدات لازم را برای جلوگیری از این اتفاق انجام میداد که این حادثه نشان میدهد هیچ یک از اقدامات کنترلی برای مهار رانش انجام نشده است.
وی با انتقاد از این که در کشور مشاوران و پیمانکاران راهسازی و ابنیه هنوز به تکنیک کنترل ترانشههای ناپایدار مجهز نیستند اظهار داشت: هم در مرحله طراحی و هم در مرحله اجرا با این ضعف مهندسی در اکثر راههای کشور مواجه هستیم.
وی در پاسخ به این که چگونه این آزادراه در مسیری که دامنه رانشی است احداث شده و از ارزیابی زیست محیطی گرفته اظهار داشت: اولا که ارزیابی زیست محیطی را سازمان محیط زیست انجام میدهد و نه سازمان جنگلها. گذشته از آن این دامنه بر اثر احداث آزادراه دچار لغزش و رانش شده و در حقیقت مشکل فنی و مهندسی است و نه زیست محیطی.
وی در پاسخ به این که بروز چنین مشکلاتی در این آزادراه در آینده که تردد خودروها در آن بیشتر میشود نه تنها از نظر زیست محیطی بلکه از نظر ایمنی بسیار خطرناک است تاکید کرد: به همین دلیل لازم است که ناظرانی به طور مداوم و پیوسته بر اجرا و طراحی این آزادراه نظارت کنند اگرچه مشاوران و ناظران ما نیز تخصص چندانی در این خصوص ندارند و تنها عدهای معدود در کشور بر این موضوع تسلط دارند.
وی افزود: سازمان جنگلها و محیط زیست اعتبار و نیروی کافی برای نظارت تمام وقت بر اجرای این پروژه را ندارد اما لازم است که مسئولان ارشد کشور با توجه به این که این پروژه ملی و بسیار بزرگ است در این خصوص به طور جدی برای نظارت و کنترل برنامهریزی کند.
گرشاسبی یادآور شد: ناظران سازمان جنگلها در بخشهایی از این آزادراه که در محدوده تهران قرار دارد نظارت کامل دارند و پیمانکار در این ناحیه هزینههای هنگفتی را متقبل شده تا پایداری کامل دامنهها را با گابیونبندی و دیگر تجهیزات تامین کنند.
معاون سازمان جنگلها گفت: به عنوان مثال در تونل لانیز شهرستانک به کن که این آزادراه از آنجا عبور میکند به طول 9 کیلومتر تمام رسوبات خارج شده و تمام دیوارهها حائلبندی شده تا هم از رانش دامنهها و هم از رها کردن رسوبات به آبراههها جلوگیری شود.
به گفته وی لازم است که این تمهیدات در بخشهای شمال کشور که آزادراه از آن مسیرها عبور میکند نیز اعمال شود تا شاهد چنین حوادثی که البته برای نخستین بار پیش آمده دیگر نباشیم.
همشهری آنلاین: معاون سازمان جنگلها اعلام کرد: رانش دو بخش از آزاد راه تهران - شمال و سقوط دامنههای لغزشی عامل بروز سیلاب اخیر در نوشهر و چالوس است.
کد خبر 275835
نظر شما