همشهری آنلاین: معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در پی اعلام بدون مجوز بودن ۷۰۰ کد رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، گفت: امضای مسئولان گذشته و فعلی وزارت علوم پای تمام مجوزهای رشته‌های این دانشگاه وجود دارد.

به گزارش مهر، مجتبی علوی فاضل گفت: دانشگاه آزاد هیچ نکته پنهانی ندارد؛ تمام اتفاقاتی که در دانشگاه آزاد برای ادغام‌ها و پذیرش‌ها رخ داده بر اساس درخواستی بوده که وزارت علوم در مدیریت گذشته و حال از این دانشگاه داشت. بر این اساس، تمام واحدها و پردیس‌های علوم و تحقیقات که شعب واحد تهران به شمار می‌آیند باید ساماندهی می‌شدند. در همین زمینه صورت جلساتی نوشتند و مهلت‌هایی دادند که دانشگاه آزاد 42 واحد علوم تحقیقات از جمله تهران را ساماندهی کند.

علوی فاضل افزود: واحدهای علوم تحقیقات دانشگاه آزاد تحت پوشش واحد تهران، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرفتند اما این امر مطلوب وزارت علوم نبود و رئیس دانشگاه آزاد تاکید می‌کرد اقدامات لازم در چارچوب استانداردهای وزارت علوم صورت گیرد.

معاون دانشگاه آزاد با انتقاد از عملکرد شورای گسترش در ادوار گذشته برای ارائه مجوز رشته به این دانشگاه، تاکید کرد: هیچ وقت کسی نمی‌پرسد چرا دانشگاه آزاد در سال‌های گذشته 41 پردیس علوم تحقیقات راه‌اندازی کرد. علت این بود که شورای گسترش وزارت علوم وظایف قانونی خود را در زمان متعارف انجام نمی‌داد و فرایند تصویب رشته بسیار کند و ناکارآمد بود. با وجود آنکه یک رشته تمام شرایط سخت‌گیرانه دفتر گسترش را فراهم کرده بود به ما اعلام کردند بهتر است این رشته در یک دانشگاه دولتی راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: انتظارمان این بود كه دفتر گسترش آموزش عالي در اجراي وظایف قانونی خود نگاه یکسان به همه دانشگاه‌ها داشته باشد، حتی اگر از تمام مسئولان واحدهای دانشگاه آزاد هم سوال کنید از زمان‌بر بودن دریافت مجوزها توسط دفتر گسترش گلايه دارند. در برخی موارد حتی روسای واحدها برای گرفتن حق قانونی خود به کارشناسان دفتر گسترش آموزش عالي التماس می‌کردند.

علوی فاضل افزود: مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالي در جریان تمام اقدامات سال‌های 91 تا کنون در خصوص ادغام واحدها و مجوزهای دانشگاه آزاد است و امضایش پای تمام توافقات درج شده است؛ فراتر از مدیرکل دفتر گسترش، امضاء و نظر وزیر علوم وقت، دكتر فرجی‌دانا سرپرست وزارت علوم و حتی مدیرکل و معاونان سابق آموزشی وزارتخانه و دانشگاه آزاد وجود دارد.

وی در پاسخ به اینكه چرا وزارت علوم از مجوز نداشتن برخی کد رشته‌های كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد خبر می‌دهد، گفت: ما پشت پرده این مسائل را می‌دانیم، برخی مسئولان که هم اکنون در دانشگاه آزاد سمتی ندارند اخبار و اطلاعات دروغ در اختیار وزارت علوم گذاشته‌اند. باید یادآوری کنم تمام مجوزهای رشته‌های علوم تحقیقات تهران در گذشته با امضای حسینی میان واحدهای علوم تحقیقات تا پیش از ادغام پخش شد.

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد با بیان اینکه به نظر می‌رسد حرف‌ها در وزارت علوم عوض شده است، اضافه کرد: حرف‌ها عوض می‌شود اما کاغذها و امضاها که عوض نشده، مگر می‌شود مسئولی زیر حرفی که شش ماه پیش زده، بزند. اگر شرایط وزارت علوم به گونه‌ای شده که باید از حرف‌های قبلی خودش بازگردد بحث دیگری است. مدیرکل دفتر گسترش اول هفته جاری به دانشگاه آزاد آمد و در فضایی بسیار مثبت و دوستانه صحبت کردیم.

علوی فاضل با انتقاد از اینکه چرا وقتی سال گذشته 5 هزار نفر به ظرفیت پذیرش دکتری دانشگاه آزاد افزوده شد اما کسی انتقاد نکرد، گفت: در آن زمان هیچ کدام از واحدهای علوم تحقیقات ادغام نشده بودند و هیچ کسی مدعی نشد این ظرفیت‌ها افزایش یافته است. امسال که دانشگاه آزاد تعهد داده، واحدهای علوم تحقیقات را تجمیع کرده و حتی قرار است هر سال 5 هزار استاد پذیرش کند این موضوع تبدیل به مشکل و معضل شد و در چارچوب استاندارد حرکت کردن واقعاً آزار دهنده است.

کد خبر 276237

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha