شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

بازار طلا و سکه در ایران تحت‌تأثیر تحولات جهانی بازار طلا، در مسیر نزولی گام برداشت تا قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی تا ۹۱۱ هزار تومان پایین بیاید.

سکه

هرچند كه گذشته بهاي سكه به ميزان 3 هزار تومان تقويت شد تا به 914هزار تومان برسد.كاهش قيمت سكه روز گذشته به 20هزار تومان رسيد تا كمترين قيمت طي 8‌ماه و نيم اخير را براي آن رقم بزند. آخرين بار در 24بهمن‌ماه سال گذشته قيمت سكه تمام بهار آزادي به اين سطح از قيمت رسيده بود. هر گرم طلاي 18عيار نيز روز گذشته به 93هزار و 200 تومان رسيد تا 3هزار تومان نسبت به روز پاياني هفته گذشته ارزان‌تر شده باشد.

بازار طلا و سكه در حالي با كاهش قيمت مواجه شد كه روز گذشته با توجه به در پيش بودن ايام تعطيلات‌ماه محرم، قيمت دلار در بازار ارز 11تومان افزايش يافت تا به 3هزار و 249تومان برسد. عامل ديگر تأثيرگذار بر قيمت سكه در ايران، قيمت جهاني طلاست كه در روزهاي پاياني هفته سقوطي قابل‌توجه را پشت سر گذاشت.

هر اونس طلا طي 2 روز حدود 55دلار ارزان شد و هفته را با نرخ يك هزار و 172دلار در هر اونس به پايان رساند. بازار جهاني طلا روز گذشته را در تعطيلي به سر برد و فردا فعاليت خود را در شرايطي آغاز مي‌كند كه بازار داخل به مناسبت تاسوعا و عاشورا تعطيل خواهد بود. تحولات بازار جهاني طلا طي 2 روز آينده، تأثير خود را روز چهارشنبه در بازار ايران خواهد گذاشت. بازار بزرگ تهران البته در تمامي روزهاي اين هفته تعطيل است اما دادوستد در بازارهاي فرعي و چهارراه استانبول در روزهاي يكشنبه، چهارشنبه و پنجشنبه در جريان است تحليلگران بين‌المللي سقوط قيمت طلا را به شرايط اقتصادي آمريكا و ژاپن نسبت مي‌دهند.

با توقف خريد اوراق قرضه در آمريكا و افزايش محرك‌هاي انبساطي از سوي بانك مركزي ژاپن، قيمت طلا هفته گذشته 30/54دلار ارزش خود را از دست داد و روز جمعه را با قيمت 1172.94دلار در هر اونس به پايان برد كه كمترين رقم از سال ۲۰۱۰ بدين سو به شمار مي‌رود.

طبق اعلام رسانه‌هاي بين‌المللي بانك مركزي ژاپن بازارهاي مالي جهاني را با افزايش محرك‌هاي انبساطي عظيم خود شوكه كرد. ارزش ين به كمترين رقم در 7سال گذشته در برابر دلار رسيد و در مسير بدترين روز در 18‌ماه گذشته قرار گرفت.از سوي ديگر انتشار آمارهاي قوي از اقتصاد آمريكا و گمانه‌زني‌ها در مورد تصميمات فدرال رزرو سبب شده است تا ارزش دلار با رشد روبه‌رو شود كه اين موضوع نيز بر طبل سقوط قيمت طلا كوبيد. اين فلز گرانبها در هفته گذشته 4.8درصد از ارزش خود را از دست داد كه بزرگ‌ترين كاهش هفتگي از ژوئن 2013به شمار مي‌رود.تازه‌ترين نظرسنجي كيتكو از تحليلگران اقتصادي و فعالان بازار طلا نشان مي‌دهد كه قيمت اين فلز زرد در روزهاي آينده نيز با كاهش بيشتري روبه‌رو خواهد شد.

کد خبر 276619

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha