چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

محمد باریکانی: تخریب خانه‌های واقع در بافت تاریخی شیراز در حالی صبح روز دوشنبه گذشته از سر گرفته شد که پیش‌تر و با تخریب چند خانه تاریخی ثبت ملی شده، سازمان میراث فرهنگی با استناد به قانون حفاظت از بافت‌های تاریخی کشور روند تخریب‌ها را متوقف کرده بود.

آثار باستانی

از شروع پروسه تخريب بافت تاريخي شيراز كه از حدود 2ماه پيش آغاز شده بود، سازمان ميراث فرهنگي در تلاش براي مذاكره با مجريان تخريب بافت تاريخي شيراز كه اداره راه و شهرسازي استان فارس اعلام شد، برآمد تا آنها را مكلف به رعايت قانون حفاظت از بافت‌ها و بناهاي تاريخي كشور كند.از سوي ديگر شكايت سازمان ميراث فرهنگي به مراجع قضايي صورت گرفت تا بدين‌ترتيب دستگاه قضايي از تخريب بافت تاريخي شيراز جلوگيري كند.

در اقدام جديد صورت‌گرفته در بافت تاريخي شيراز كه خبرگزاري ميراث فرهنگي 2 روز پيش از آن مطلع شد، بولدوزرها بار ديگر به اين بافت تاريخي اعزام شدند و به تخريب خانه‌هاي واقع در اين بافت واجد ارزش كه بناهايي از دوره ايلخاني تا قاجار را در خود جاي داده است، پرداخته‌اند.

پيش‌تر محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي در سازمان ميراث فرهنگي كه وظيفه صيانت از بافت‌ها و بناهاي تاريخي را نيز برعهده دارد به همشهري گفته بود كه هيچ طرحي براي توسعه آستان حرم شاهچراغ(ع) وجود نداشته و طرحي كه از آن سخن گفته مي‌شود وجود خارجي ندارد.پس از اين اظهارات و با مطرح شدن اين موضوع كه گروهي در شيراز شبانه به بافت تاريخي اين شهر مي‌روند و شروع به تخريب خانه‌ها مي‌كنند، حساسيت‌ها بيشتر شد.

آيت‌الله سيدعلي اصغر دستغيب توليت آستان مقدس احمدي و محمدي، تلويحا اعلام كرد كه تخريب بافت تاريخي شيراز در نزديكي شاهچراغ(ع) با هدف ايجاد زائرسرا انجام مي‌شود.وي 10روز پيش، در نشست بنياد زائر امام رضا(ع) استان فارس به اجراي طرح ايجاد زائرسراها در مشهد و همچنين كربلا اشاره كرد و گفت كه بايد طرح ايجاد زائرسرا در شهر شيراز و در جوار حرم‌مطهر حضرت احمدبن موسي شاهچراغ(ع) نيز اجرا شود.

  • شكايت ميراث فرهنگي به دستگاه قضايي

سازمان ميراث فرهنگي اما تخريب بافت تاريخي شيراز را موجه نمي‌داند و مي‌گويد كه تنها قرار بود يك معبر براي دسترسي به حرم مطهر شاهچراغ(ع) ايجاد شود.معاون پارلماني سازمان ميراث فرهنگي ديروز به خبرگزاري ميراث فرهنگي اعلام كرد كه اين سازمان از عاملان تخريب بافت تاريخي شيراز به دستگاه قضايي شكايت كرده و دستگاه قضايي نيز دستور پيگيري پرونده تخريب بافت تاريخي شيراز را صادر كرده است.

اسدالله درويش اميري، معاون پارلماني سازمان ميراث فرهنگي با انتقاد از تخريب بافت تاريخي شيراز گفته است كه سازمان ميراث فرهنگي از طريق اداره كل ميراث فرهنگي شيراز به دستگاه قضايي شكايت كرده است.معاون پارلماني سازمان ميراث فرهنگي البته به اين پرسش كه طرف دعوي سازمان ميراث فرهنگي در پروسه تخريب بافت تاريخي شيراز كيست پاسخ نداده اما گفته است كه از افرادي شكايت شده كه در بافت تاريخي اطراف حرم دست به تغيير زده‌اند و طرح‌هايي براي حرم مطهر شاهچراغ(ع) دارند.

درويش اميري با تأكيد بر اينكه سازمان ميراث فرهنگي نيز علاقه‌مند به توسعه حرم مطهر با حفظ ضوابط سازمان ميراث فرهنگي و حفظ ساختمان‌هاي ثبت ملي شده است گفت: اين سازمان از طريق دستگاه قضايي در حال پيگيري تخريب‌هاي شيراز است.
پيش از اين اظهارات، شوراي‌عالي معماري و شهرسازي به توقف تخريب بافت تاريخي شيراز تا پايان بررسي‌هاي كارشناسي براي توسعه حرم شاهچراغ(ع) رأي داده بود.

  • دستگاه قضا حكم بدهد، طرح متوقف مي‌شود

امام جمعه شيراز اما همزمان با ازسرگيري تخريب‌ها در بخش شرقي حرم مطهر شاهچراغ(ع) به خبرگزاري ميراث فرهنگي گفته است كه اين طرح به امضاي سازمان ميراث فرهنگي رسيده و تنها با حكم دادستاني متوقف مي‌شود.آيت‌الله اسدالله ايماني گفت: طرح توسعه شاهچراغ ادامه دارد و هيچ ارگان و نهادي نمي‌تواند از اجراي اين طرح جلوگيري كند مگر با حكم دادستاني و قوه قضاييه.

آيت‌الله ايماني البته گفته است كه فعاليت كارشناسي در توسعه 57هكتاري حرم شاهچراغ(ع) انجام گرفته و سازمان ميراث‌فرهنگي يكي از ارگان‌هايي بوده كه اين طرح را به امضا رسانده است. بنابراين داراي اعتبار قانوني است و مملكت هم بي‌حساب و كتاب نيست كه يك نفر بتواند يك مصوبه قانوني را كان لم يكن كند. او افزود: اگر دادستان و مقام قضايي رأي بر توقف طرح توسعه بدهند، مخالفتي نداريم.

کد خبر 277607

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha