ایمـن‌تـرین وسیـله حمل‌ونقل کشور طی سال‌های اخیر با انبوه پروژه‌های نیمه‌تمام مواجه شده است و با توجه به کمبود منابع مالی حتی در بازسازی خطوط ریلی موجود با چالش همراه است.

سهم پايين اين نوع حمل‌ونقل در ميان ساير ابزار راهي، امري ناخوشايند براي حمل‌ونقل كشور محسوب مي‌شود. در اين شرايط وزير راه و شهرسازي، سهم حمل‌ونقل ريلي در كشور را 5درصد اعلام كرد و به ايسنا گفت: اين رقم درپي توافق با وزارت نفت براي استفاده از ظرفيت‌هاي بند ق بودجه طي يك برنامه 8ساله تا 20درصد افزايش خواهد يافت. عباس آخوندي اظهار كرد: درصورت نهايي شدن تصميم دولت در شوراي اقتصاد كساني كه در بخش ريلي سرمايه‌گذاري كنند از محل صرفه‌جويي انرژي، اين پول به‌خودشان بازگردانده مي‌شود.

  • تقويت راه‌هاي تهران و حومه

وزير راه و شهرسازي در بخش جاده‌اي نيز وعده داد كه آزادراه قم- گرمسار تا زمستان سال‌جاري به بهره‌برداري برسد. آخوندي همچنين گفت: با توجه به رفت‌وآمد روزانه حدود 850هزار وسيله نقليه بين تهران و حومه بايد مسيرهاي اتصال تقويت شوند. براي اتصال ريلي شهر تهران به حومه نيز در غرب 4خطه كردن مسير قطار تهران - كرج را در دست اقدام داريم. وي افزود: در حال حاضر اكثر محورهاي خروجي تهران به سمت غرب، شرق و جنوب در وضعيت بسيار پرترافيكي قرار دارند.

براي حل اين مشكل يك راه‌حل، انتقال بخش عمده‌اي از اين مسافرت‌ها به قطار حومه‌اي است كه بايد بحث قطارهاي حومه‌اي بين تهران و حومه را دنبال كنيم. وي درخصوص ويژگي‌ قطارهاي حومه‌اي نيز گفت: با توجه به اينكه حدود 7ميليون نفر در حومه تهران زندگي مي‌كنند و بخش عمده‌اي از اين جمعيت مرتب با تهران در رفت‌وآمد هستند بنابراين قطارهاي حومه‌اي نيز براساس تقاضا ميزان ترددشان مشخص خواهد شد. در حقيقت بايد اين قطارها به اين تقاضاي عمده پاسخ دهند.

آخوندي ادامه داد: بايد با ايجاد پاركينگ‌هاي مفصل و ايستگاه‌هاي مناسب طوري طراحي كنيم كه مردم بتوانند ماشين‌هاي خود را در شهرهاي حومه در اين پاركينگ‌ها پارك كنند و سوار قطار حومه‌اي شده و وارد تهران شوند و بعد هم بازگردند.

کد خبر 277662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha