سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

مهدیه تقوی راد: افزایش تعداد طلاق سال‌هاست که زنگ خطر فروپاشی خانواده‌ها را در جامعه به صدا در آورده.

در جست‌و جوی زندگی پایدار

آمار غيررسمي حكايت از وقوع 3طلاق در مقابل هر 5ازدواج دارد و اين يعني زنگ خطري كه سلامت خانواده‌هاي ايراني را به خطر خواهد انداخت. كم نيستند ازدواج‌هايي كه مثل خانه‌هايي روي آب هستند و البته زود فرومي‌ريزند. وقتي براساس آمار رسمي 300سايت همسريابي به‌صورت غيرمجاز فعاليت مي‌كنند، يعني كميت اين ماجرا لنگ مي‌زند. حالا وزارت ورزش و جوانان به‌عنوان متولي اصلي ازدواج در كشور از يك سو و سازمان تبليغات اسلامي از سوي ديگر گامي را برداشته‌اند تا ضمن راه‌اندازي مراكز مشاوره، در همسان‌گزيني يا پيداكردن يك همسر خوب به جوان‌ها كمك كنند، به اين اميد كه ازدواج‌ها درست انجام شده و طلاق‌ها كم شوند.

مراكز مشاوره‌اي كه قرار است زيرنظر وزارت ورزش و جوانان فعاليت كنند، بايد شرايط مدنظر اين وزارتخانه را دارا باشند. روانشناساني كه قرار است اقدامات مشاوره قبل از ازدواج را انجام دهند بايد حتما متاهل بوده و بالاي 35سال داشته باشند. داشتن پروانه تخصصي سازمان روانشناسي و شركت در دوره‌هاي تخصصي مشاوره‌هاي قبل از ازدواج نيز از ديگر گزينه‌هايي است كه فرد متقاضي بايد دارا باشد.

دكتر محمود گلزاري، معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در اين‌باره به همشهري مي‌گويد:‌ مشاوران قبل از ازدواج موظفند به زوجيني كه خواستار ازدواج با يكديگر هستند با حضور و يا اطلاع پدر و مادر طرفين مشاوره دهند و خانواده‌ها بايد از تصميم فرزندانشان براي اين ازدواج آگاه باشند. اين مراكز كاملا با مراكز همسريابي متفاوت است و مختص افرادي است كه مي‌خواهند در اين راه انتخاب درستي داشته باشند.

كمك به ازدواج

كار اين مراكز با ازدواج 2جوان پايان نمي‌يابد و مشاوران اين مراكز درفواصل زماني يك سال و 5سال بعد از ازدواج بسته‌هاي مشاوره‌اي را به اين زوجين ارائه مي‌دهند. در كنار مراكز مشاوره‌اي كه قرار است به‌زودي راه‌اندازي شود، مؤسسه تبيان كه وابسته به سازمان تبليغات اسلامي است نيز با همكاري وزارت ورزش و جوانان اقدام به راه‌اندازي سايت همسان‌گزيني كرده كه اكنون به‌صورت آزمايشي فعاليت مي‌كند.

آمار مراجعه به اين سايت كه تبليغات چندان زيادي نيز تا‌كنون نداشته، ثبت‌نام بيش از يكهزار نفر براي ازدواج را تأييد مي‌كند. از اين تعداد بيش از 120نفر از مراحل مصاحبه عبور كرده و با استفاده از نرم‌افزار هوشمند همسان‌سازي‌ و بررسي واسطه‌هايي كه مورد تأييد اين مؤسسه هستند اين افراد مناسب يكديگر تشخيص داده شده و توسط واسطه‌ها به خانواده‌ها معرفي شده‌اند.
راستي‌آزمايي يكي از مراحلي است كه در اين مؤسسه براي ثبت‌نام‌كنندگان صورت مي‌گيرد تا مشخص شود اين افراد واقعا قصد ازدواج دارند يا خير؟ در گذشته ازدواج ناموفق نداشته‌اند و يا همسر ديگري در اختيار نداشته باشند. براين اساس بخش اعظمي از يكهزار و 70نفري كه در اين سايت ثبت نام كرده‌اند براي راستي‌آزمايي به مشاوران مراجعه و در مصاحبه‌اي كه حداقل 45دقيقه به‌طول مي‌انجامد شركت كردند و پرونده‌هاي آنان در درست بررسي مشاوران است تا موردهاي مناسب ازدواج براي‌شان مشخص شود.

زهره حسيني، مسئول سايت همسان‌گزيني مؤسسه تبيان به همشهري مي‌گويد:‌ 130واسطه كه مورد تأييد اين سايت قرار گرفته‌اند و اكثرا جزو واسطه‌هايي هستند كه از قبل در كار خير بوده‌اند اكنون با مؤسسه همكاري مي‌كنند كه اين افراد به تأييد هيأت امنا رسيده‌اند. اين واسطه‌ها معمولا در حوزه‌هاي علميه، دانشگاه‌ها و يا شبكه‌هاي خيريه به‌صورت شخصي اين كار را انجام مي‌دادند اما با ايجاد اين شبكه گرد هم جمع مي‌شوند و مي‌توانند موردهاي مناسب را به يكديگر معرفي كنند و مشخصات جوانان در معرض ازدواج را با يكديگر به اشتراك بگذارند تا مورد مناسب‌تري براي ازدواج بتوانند معرفي كنند. شبكه همسان‌گزيني داراي 4گزينه اصلي است كه واسطين ازدواج مهم‌ترين ركن آن هستند و در مراحل بعدي شبكه راستي‌آزمايي، مشاوران و هيأت امنا قرار دارد. اما نقش خانواده‌ها در اين ميان بسيار پررنگ ديده شده است. به گفته حسيني بعد از معرفي جوانان به خانواده‌ها خواستگاري سنتي انجام مي‌شود و شبكه مشاوران نيز وظيفه دارند در كل مراحل اين طرح تا يك سال بعد از ازدواج به زوجين مشاوره دهند.

اما براي اينكه اين ازدواج مشكلات كمتري داشته باشد از ابتداي ثبت‌نام درسايت آزمون‌هايي براي شركت‌كنندگان درنظر گرفته مي‌شود كه شركت د رآزمون اوليه براي ثبت نام‌كنندگان اجباري است كه براساس اين آزمون خصوصيات فردي ثبت نام‌كننده به‌دست مي‌آيد و براساس آن5بسته آموزشي به تناوب به فرد ارائه مي‌شود. راه‌اندازي اين سايت‌ها و آن مراكز مشاوره حتما گره كوره كاهش ازدواج و افزايش طلاق را باز نمي‌كند اما آنقدر اتفاق‌هاي مهمي محسوب مي‌شوند كه بتوان به آنها اميدوار بود.

 

کد خبر 278251

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha