همشهری آنلاین: سیر تحول هنر خوشنویسی و تذهیب در موزه رضا عباسی به نمایش گذاشته می‌شود.

خوشنویسی

به گزارش ايسنا؛‌ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران از برگزاری نمایشگاه سیر تحول هنر خوشنویسی و تذهیب در موزه رضا عباسی خبر داد و گفت: در این نمایشگاه 90 اثر برگزیده از قرن 4 تا 14 هجری به نمایش عموم علاقه‌مندان و هنر دوستان گذاشته می‌شود.

رجبعلی خسروآبادی ادامه داد: بسیاری از هنرهای اسلامی در کنار قرآن کریم به کمال رسیده‌اند، در این میان هنر تذهیب در کنار خوشنویسی قرآن جایگاه ویژه‌ای دارد.

او ادامه داد: معرفت دینی ایرانیان در روره اسلامی، خوشنویسی را به هنری والا در خدمت کلام وحی تبدیل نمود است. پس از ظهور اسلام حوزه هنر و به تبع آن نگارش خط، جهشی شگرف یافت و کم‌کم هنر خوشنویسی چهره خود را نشان داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با بیان اینکه همان‌گونه که سایر مظاهر تمدن بشری دارای مسیر تکاملی و ادواری بوده است، خط نیز مراحل تکاملی را طی کرده تا بدین شکل و صورت در اختیار جهانیان قرار گرفته است، افزود : چشم هیچ گردشگر داخلی و خارجی نیست که از دیدن خطوط زیبائی که بر پیشانی گنبدها و گلدسته‌های فیروزه‌ای رنگ مساجد نقش بسته است لذت نبرده است.

خسروآبادی گفت : عجین بودن هنر خوشنویسی با قرآن و ادعیه و همچنین با شعر و ادب فارسی در تار و پود روح و جان هنرمند ایرانی تنیده شده است.

نمایشگاه آثار تذهیب و خوشنویسی توسط معاون میراث فرهنگی کشور حسن طالبیان در 29 آبان افتتاح و به مدت یک ماه در موزه رضا عباسی واقع در خیابان دکتر شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان پلاک 892 دایر خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند هر روز از ساعت 9 الی 16 به این موزه مراجعه کنند

کد خبر 278523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha