سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: حزب اصلی متحد دولت پاناما در آستانه آزادی مانوئل نوریگا دیکتاتور سابق پاناما خواستار استرداد وی به این کشور شده است.

به نوشته ال موندو، حزب مردم پاناما، متحد اصلی حزب حاکم موسوم به حزب انقلابی دموکراتیک، از دولت این کشور خواسته است که پیش از آرادی ژنرال نوریگا مراحل قانونی انتقال وی از ایالات متحده آمریکا به پاناما را فراهم کند.

 حزب مردم در بیانیه‌ای از دولت پاناما خواسته است از تمامی اهرم‌های سیاسی، دیپلیماتیک و قضایی جهت موافقت با استرداد نوریگا به پاناما استفاده کند. در ادامه این بیانیه در توجیه این درخواست از سوی حزب مردم آمده است که دیکتاتور پاناما باید مابقی دوران محکومیت خویش را در پاناما سپری کند.

نوریگا روز 9 سپتامبر سال جاری پس از سپری کردن 17 سال از دوران محکومیت 40 ساله خود در آمریکا آزاد خواهد شد. نوریگا پس از حمله نیرو‌های نظامی آمریکا به پاناما که به سرنگونی وی انجامید دستگیر و به آمریکا انتقال یافت. او مدتی بعد به جرم مشارکت در عملیات قاچاق مواد مخدر توسط دادگاهی در آمریکا به 40 سال زندان محکوم شد.

اکنون که دوران محکومیت وی به اتمام رسیده این احتمال نیز می‌رود که وی به پاناما و یا فرانسه منتقل شود هر دوی این کشور‌ها استرداد نوریگا را خواستار شده‌اند.

ژنرال نوریگا در پاناما متهم به ارتکاب جرایم زیادی در زمینه فساد مالی است.او همچنین به دلیل مشارکت در قتل مویسس خیرولدی یکی از شهرداران پانامایی و فرد دیگری به نام اوگو اسپادافورا به 15 تا 20 سال زندان محکوم شده است.

ژنرال نوریگا همچنین به حکم دادگاهی  در فرانسه به طور غیابی به دلیل قدام به پولشویی متهم شناخته شده است.

ژنرال نوریگا در فاصله سال‌های 1983 تا 1989 در مقام فرمانده نیرو‌های مسلح پاناما زمام قدرت را در این کشور در دست داشته است او در سال 1990 و پس از حمله آمریکا به پاناما از قدرت برکنار شد.

کد خبر 27853

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز