مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: فراهم‌کردن غذا یا نوشیدنی در فضا به دلیل نبودن نیروی جاذبه کار بسیار دشواری است، به‌ویژه درست کردن قهوه، و دشوارتر از همه اینها درست‌کردن قهوه اسپرسو است زیرا برای آماده کردن این نوع قهوه باید آب ۹۴ درجه با فشار از میان پودر قهوه عبور داده‌شود.

اسپرسو

براساس گزارش MSNBC، شايد يكي از آخرين مشكلاتي كه برسر زندگي در فضاي خارج از زمين وجود داشت را اولين فضانورد زن ايتاليايي با ورودش به ايستگاه فضايي بين‌المللي حل كرد. سامانتا كريستوفورتي با ورود به ايستگاه فضايي دستگاه اسپرسو سازي را به نام ISSpresso براي سرنشينان ايستگاه سوغات برد تا از اين پس فضانوردان اين ايستگاه دورافتاده بتوانند به‌راحتي براي خود قهوه آماده كنند.

اسپرسو

آماده كردن اسپرسو، به ويژه در فضا، كار بسيار دشواري است زيرا آب بايد از درجه حرارت مشخصي برخوردار بوده و با فشار از ميان ذرات قهوه عبور داده شده و به پايين بريزد. روي زمين، نيروي جاذبه به انجام اين فرايند كمك فراواني مي‌كند،‌اما از آنجايي كه در فضا جاذبه‌اي وجود ندارد، مواد به صورت طبيعي از قدرت ريخته شدن برخوردار نخواهند بود.

در فضا، آب و ذرات قهوه شناور خواهند شد و اين وضعيت مي‌تواند هم براي فضانوردان و هم سيستم‌هاي موجود در ايستگاه خطرساز شود. از اين رو آب مورد نياز براي آماده كردن اسپرسو مستقيما از درون يك پاكت به درون ماشين جديد فرستاده مي‌شود.

در اين دستگاه آب داغ شده و تحت فشار به درون كپسولي كه پورد قهوه در آن قرار گرفته فرستاده مي‌شود. براي اينكه نتيجه نهايي يك اسپرسو اصيل ايتاليايي باشد، بايد فشار آب به 9 درجه برسد. لوله‌كشي هاي درون دستگاه ISSpresso از قابليت تحمل فشار 400 درجه‌اي برخوردارند تا از ايمن بودن دستگاه اطمينان به‌دست آيد. اين دستگاه 20 كيلوگرم وزن دارد، به بياني ديگر وزن آن با تمامي تجهيزات آزمايشگاهي موجود روي فرودگر فيله برابري مي‌كند.

نوشيدني در نهايت به درون پاكت پلاستيكي ديگري فرستاده شده و فضانوردان مي‌توانند اسپرسوي خود را با كمك ني از درون اين پاكت بنوشند. به گفته سازنده اين دستگاه، طعم اسپرسويي كه توسط اسپرسوساز فضايي توليد مي‌شود با نمونه‌هاي زميني آن هيچ تفاوتي ندارد.

ISSpresso توسط دو شركت، شركت قهوه لاوازا و شركت مهندسي آرگوتك ساخته شده‌است. شركت آرگوتك از سال 2012 سرگرم طراحي اين ماشين بوده‌است.

ناسا نسخه‌اي مشابه اين دستگاه اسپرسو ساز را براي خود ساخته است، اما از آن به‌جاي آماده كردن قهوه، براي يافتن حيات روي مريخ استفاده خواهد‌كرد. اين دستگاه پس از نمونه‌برداري از خاك مريخ آب داغ را با فشار از روي نمونه‌ها عبور خواهد‌داد تا مولكول‌هاي زيستي از خاك جدا شوند. مايع به‌دست آمده براي بررسي امكان وجود حيات روي سياره سرخ مورد بررسي قرار خواهد‌گرفت.

کد خبر 279093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha