یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

هرچه به انتخابات مجلس دهم که قرار است اواخر سال آینده برگزار شود نزدیک می‌شویم مصوبات مجلس رنگ و بوی انتخاباتی به‌خود می‌گیرد؛ تا آنجا که سرو‌صدای مجلسی‌ها نیز بلند شده است.

مجلس

9 اذر يك فوريت طرح استاني شدن انتخابات در مجلس تصويب شد. جواد جهانگير‌زاده، نماينده مردم اروميه در مخالفت با طرح استاني شدن انتخابات مجلس در صحن علني گفت: «با تصويب فوريت اين طرح در اذهان عمومي اين سؤال مطرح مي‌شود كه چرا مجلسي‌ها در پايان سال‌هاي دوره به فكر تجديدنظر در قانون انتخابات مجلس افتاده‌اند؟ آيا اين نوعي تلاش براي ابقا در مجلس نيست؟»

مهرماه سال ۹۰؛ تقريبا ۵‌ماه مانده به انتخابات مجلس نهم، نمايندگان مجلس، لايحه افزايش تعداد نمايندگان از ۲۹۰ به ۳۱۰نماينده را در دستور كار قرار دادند، اين موضوع ۲ بار با قيد دوفوريت به صحن آمد اما هر بار نمايندگان مجلس به فوريت آن رأي ندادند. نهايتا ارديبهشت‌ماه سال91و يك‌ماه مانده به پايان عمر مجلس هشتم اين لايحه در مجلس مطرح شد و نمايندگان آن مجلس با اين استدلال كه عدالت در تقسيم حوزه‌هاي انتخابيه و تعداد نمايندگاني كه قرار است در آنها افزايش يابد رعايت نشده است با كليات موضوع مخالفت كرده و لايحه دولت را رد كردند،

تا اينكه مجلس نهم و در شرايطي كه حدود يك سال و نيم ديگر انتخابات مجلس دهم برگزار مي‌شود، طرح جنجالي افزايش تعداد نمايندگان را بعد از 6 سال تأخير با قيد يك فوريت در صحن علني مطرح كردند كه به‌دليل واكنش منفي اكثر نمايندگان مجلس بار ديگر سرنوشت اين طرح بلاتكليف ماند و فوريتش رأي نياورد. اين موضوع باعث شد تا مجلسي‌ها به سراغ طرح استاني شدن انتخابات مجلس بروند تا شايد از اين تنور آبي گرم شود.‌

  • چند دوره ناكامي يك طرح

تغيير سازوكار انتخاب نمايندگان كه اخيراً در قالب استاني شدن انتخابات مجلس، طرح شده است ايده تازه‌اي نيست. پيش‌تر چندبار تلاش برخي از نمايندگان براي تغيير شيوه انتخابات مجلس ناكام مانده بود. سابقه طرح استاني شدن انتخابات را بايد قبل از اصولگرا شدن مجلس جست‌وجو كرد. اواخر مجلس ششم بود كه طرح مذكور مطرح شد اما در آن دوره هم به نتيجه‌اي نرسيد و ناكام ماند. همان ايام مجيد انصاري معاون پارلماني فعلي رئيس‌جمهور در قامت نماينده مردم تهران از مخالفان پرو پاقرص استاني شدن انتخابات به‌حساب مي‌آمد.

حالا سال‌ها از مجلس ششم مي‌گذرد و بحث تغيير سازوكار انتخابات در قالب يك طرح يك‌فوريتي به دستور كار بهارستان بازگردانده شده كه در عمل اين چهارمين بازگشت اين طرح به دستور كارخانه ملت است، اگر چه طرح مذكور در قياس با 2 طرح قبلي در وضعيت مناسب‌تري قرار دارد و بسياري از ايرادهاي آن رفع شده و روز گذشته هم يك فوريت آن با 133راي موافق به تصويب رسيد. طراحان اين طرح در مورد فحواي آن مطرح كرده‌اند انتخابات مجلس به 2 حوزه انتخابيه اصلي و فرعي تقسيم و به وزارت كشور معرفي مي‌شوند. در اين بين تأكيد شده است كه در اين طرح داوطلبان انتخابات مجلس براي ورود به خانه ملت، علاوه بر كسب آراي مورد نياز در شهرستان‌ها بايد حداكثر آراي نسبي از كل آراي اخذشده استان مربوطه را كسب كنند.

موافقان اين طرح معتقدند با تصويب نهايي اين طرح، نمايندگان به بررسي امور ملي مي‌پردازند و وقت نمايندگان صرف امور جزئي و محلي نخواهد شد. علاوه بر اين سطح كيفي و كارايي مجلس با انتخاب داوطلبان شاخص‌تر و با صلاحيت برتر، افزايش مي‌يابد. مخالفان طرح هم معتقد بودند با استاني شدن انتخابات، حلقه ارتباط حاكميت با مردم منطقه محروم و شهرها، قطع خواهد شد و اين فرصت از نظام براي حل مشكلات مردم گرفته مي‌شود.

تصويب كليات «طرح استاني شدن انتخابات» نخستين گام مجلس نهم در به سرانجام رساندن طرحي است كه سال‌ها در بلاتكليفي به سر مي‌برد. طراحان و موافقان اين طرح در تلاش هستند تا هر طور شده «طرح استاني شدن انتخابات مجلس» را به انتخابات سال 94برسانند. محمدحسين ميرمحمدي در رابطه با ضرورت تصويب يك فوريت اين طرح در مجلس گفت: سال آينده انتخابات مجلس برگزار خواهد شد و درصورت عدم‌تصويب يك فوريت آن، بررسي اين موضوع به دوره‌هاي بعدي مجلس موكول خواهد شد، لذا بايد به آن رأي مثبت داد.

کد خبر 279692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha