« بانک‌ها بعضاً از سقف‌های تعیین شده برای نرخ سود سپرده بانکی انحرافاتی داشتند و انتقادات در این زمینه زیاد است و حتی افکار عمومی جامعه نیز خواهان رعایت نظم و انضباط از سوی بانک‌هاست. »

 اين اعتراف صريح رئيس‌كل بانك مركزي است كه بر نرخ‌شكني در بازار پولي كشور مهر تأييد مي‌زند. ولي‌الله سيف در نشست روز شنبه با بانكداران كه خبر آن با 2روز تأخير منتشر شده، از بانك‌ها خواسته تا از رقابت ناسالم دست بردارند. وي اظهار داشت:‌ «در شرايطي كه ما به‌دنبال تورم تك‌نرخي هستيم و نرخ تورم در مسير نزولي قرار دارد، برخي از بانك‌ها، بر سر نرخ سود رقابت گذاشته‌اند و در تلاش براي جذب منابع بيشتر، نرخ‌هاي بالاتري را به مشتريان خود پيشنهاد مي‌دهند.

مرد شماره يك بانك مركزي از بانك‌ها خواسته تا نظارت خود را تقويت كنند تا به گفته او اين بانك مثل گذشته نرخ‌هاي تكليفي را به بانك‌ها تحميل كند.» وي تلاش افراطي بانك‌ها براي جذب سپرده‌هاي بانكي به‌عنوان يك معيار براي كارايي را تصوري غلط خواند و تصريح كرد: «براي رقابت بايد خطوط قرمز رعايت شود.» رئيس شوراي پول و اعتبار همچنين تلاش برخي بانك‌ها براي اعطاي تسهيلات با نرخ سود بالا را پرريسك و غيرمعمول دانست و افزود: «بانكي كه نرخ 28درصدي را به مشتري پيشنهاد مي‌‌دهد، معلوم است كه وارد يك سرمايه‌گذاري پر‌ريسك و غيرمعمول شده و اين موضوع احتمال عدم‌بازگشت منابع به بانك‌ را افزايش مي‌دهد». سيف تأكيد كرد: «دولت مصمم است تورم را كنترل كند و شبكه بانكي نبايد با بي‌مبالاتي و بي‌توجهي به نقش و جايگاه خود در اقتصاد، مانع دستيابي به تحقق اين هدف شود.»

  • بانك مركزي تورم 14درصدي را هدف گرفت

به گزارش روابط عمومي بانك مركزي اكبر كميجاني، قائم‌مقام اين بانك هم هدف‌گذاري كنترل تورم براي سال آينده را 13تا 14درصد اعلام كرد و افزود: حصول به اهداف تورمي يادشده، مستلزم رعايت الزاماتي در حوزه سياست پولي و كنترل رشد نقدينگي است. وي تأكيد كرد: درصورت بي‌توجهي به اين الزامات و افزايش رشد نقدينگي از حدود تعيين شده، عملكرد نرخ تورم نيز از اهداف تعيين شده فراتر خواهند رفت.

کد خبر 279839

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha