همشهری آنلاین: هشتمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در تازه ترین بازار فیلم، خود میزگردهایی به منظور تبیین شیوه های بازاریابی سینمای مستند با حضور فیلمسازان و پخش کننده های بین‌المللی ترتیب داده است.

جشنواره سینما حقیقت

به گزارش مهر؛  سومین روز از برگزاری هشتمین جشنواره سینما حقیقت و در حاشیه این رویداد سینمایی بازار فیلم جشنواره «سینما حقیقت» افتتاح شد.

فیلمسازان سینمای مستند از طیف های مختلف در حاشیه برگزاری این رویداد سینمایی در نگارخانه خیال نو در موسسه فرهنگی- هنری صبا گردهم آمدند و از جلسات مختلف با موضوعات متفاوتی چون کسب سرمایه در فیلم مستند، چگونگی انتخاب فیلم در جشنواره های مستند، تولید مشترک، چگونگی انتخاب فیلم در جشنواره های بین المللی و ... استفاده کردند.

برگزاری تازه ترین بازار فیلم هشتمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» اگرچه آرام و بدون هیاهو به نظر می رسید اما مستندسازان جوان ایرانی همراه با برخی از فیلمسازان بین الملل و پخش کننده های حرفه ای سینمای مستند دور میزهای چیده شده، نشسته و درباره مباحث مختلف مستندسازی و مراحل پخش و دیده شدن آن صحبت می کردند.

شیرین نادری مدیر بخش بین الملل هشتیمن جشنواره «سینما حقیقت» که به عنوان میزبان در جمع حضور داشت، بخش های مختلف این بازار را به مراجعه کنندگان که اغلب از فیلمسازان این عرصه بودند معرفی و  آنها را راهنمایی میکرد.

در این دوره از برگزاری بازار فیلم جشنواره «سینما حقیقت» هیچ غرفه ای به منظور معرفی آثار مستندسازان ایرانی و خارجی وجود نداشت و دست اندرکاران اجرایی تنها به برگزاری جلسات کارشناسی بسنده کردند.

مدیر بخش بین الملل هشتمین جشنواره «سینما حقیقت» در پاسخ به چرایی نبود غرفه در بازار فیلم توضیح داد: در شورای سیاست گذاری بخش بین الملل جشنواره به این جمع بندی رسیدیم به جای در نظرگرفتن غرفه هایی برای معرفی آثار این غرفه ها را به شکل میزگردهای موضوعی برای تببین راهکارهای ارائه هرچه بهتر فیلم های مستند به مدیران و پخش کننده های خارجی حاضر در بازار فیلم تبدیل کنیم.

بازار فیلم جشنواره سینما حقیقت

شیرین نادری که مدیریت بخش بین الملل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را نیز به عهده دارد، درباره دلایل تشکیل میزگردهایی برای تعیین سرفصل هایی مربوط به مباحث سینمای مستند گفت: یکی از مهترین دلایل ترتیب دادن جلسات کارشناسی این بود که بسیاری از مستندسازان از نحوه بازاریابی فیلم های مستند در بازار جهانی شناخت نداشتند و اغلب در حوزه های مختلف بازاریابی و پخش بین الملل دچار مشکل هستند. از همین رو در این میزگردها کارشناسان مختلف در حوزه های متفاوت تولید، پخش و عرضه فیلم های مستند حضور دارند که تجربیات خود را در اختیار فیلمسازان جوان می گذارند.

مدیر بخش بین الملل هشتمین جشنواره «سینما حقیقت» در پایان صحبت های خود به این مطلب اشاره کرد که اهمیت بازار فیلم این جشنواره کمتر از جشنواره ای مثل فیلم فجر نیست و بازار فیلم «سینما حقیقت» تلاش می کند شرایط حضور آثار مستندسازان در عرصه های بین الملل را از طریق برقراری دیالوگ با پخش کنندگان بین الملل فراهم کند.

فاطمه کریمه سونیوسل تهیه کننده ارشد شبکه تی آر تی در ترکیه از جمله مهمانان حاضر در بازار فیلم هشتمین جشنواره «سینما حقیقت» است که به عنوان یکی از مدعوین در این رویداد سینمایی حضور داشت. وی در تعریف دیدگاه خود از آثار مستندسازان ایرانی گفت: مستندهای بسیاری از فیلمسازان ایرانی دیده ام و اغلب آثار مستندسازان ایرانی از جهت ساختار، کارگردانی و موضوعاتی که به آنها پرداخته اند در یک دهه اخیر حرف برای گفتن دارند.

این تهیه کننده ترک در ادامه صحبت‌هایش از جایگاه سینمای مستند ایران در دنیا گفت و ادامه داد: به واسطه حرفهای که در حوزه پخش سینمای مستند در دنیا دارم، فکر می کنم سینمای مستند ایران به جایگاه عرضه در مجامع بین المللی رسیده است و مخاطب خودش را جذب خواهد کرد اما این بخش از سینمای ایران در حال حاضر به نقطه ای رسیده که نیاز به پخش کننده حرفه ای و مستقل در دنیا دارد.

فاطمه کریمه در ادامه افزود: من شاهد استقبال فیلم های مستند ایرانی در جشنواره هایی که حضور دارم، هستم و معتقدم فیلمسازان نگاه قلبی خودشان را در روایت سوژهها به کار می گیرند.

ارزیابی این تهیه کننده ارشد شبکه تی آر تی در ترکیه از فیلم های هشتمین جشنواره «سینما حقیقت» از دیگر موضوعات مورد بحث وی بود که این تهیه کننده در این باره توضیح داد: فیلم های مستند ایرانی بسیاری در این جشنواره دیدم اما متاسفانه اغلب آثار زیرنویس انگلیسی نداشتند و به زبان اصلی پخش می شدند. بنابراین به درستی متوجه موضوعات مطرح شده در مستندها نمی شدیم. این درحالی است که مهمانان خارجی دغدغه دیدن و فهم فیلم های کشور میزبان را دارند.

بازارا فیلم هشتمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» مجموعه برنامه های خود را با سرفصل هایی چون عرضه و پخش فیلم مستند، جایگاه مستندهای سینمایی و حضور در جشنواره ها و تاثیر برفروش و پخش تبیین کرده است که این سرفصلها با حضور مهمانان ایرانی و خارجی تشریح میشود.

بر همین اساس محمد تهامی نژاد پژوهشگر سینمای مستند ایران، محمد اطبایی، علیرضا شجاع نوری، حسن دزواره، مرتضی رزاق کریمی، محمد آفریده، مهرداد اسکویی، امیر اسفندیاری مدیر بخش بین الملل فارابی، مریم نقیبی مدیر بینالملل حوزه هنری از جمله کارشناسان ایرانی حاضر در بازار فیلم «سینما حقیقت» هستند که در کنار تهیه کنندگان و پخش کننده های بین المللی و مطرح در سینمای مستند چون ریچارد پتیگر و مدیر جشنواره تاک از آمریکا، آدام پویلینسکی، داریو دی بلاسی، جیونا نازارو، آلیسون لی، یاقوت جوده الدیب، آن تومه، ریچارد پتیگرو، هدی هانیگمان و مونیکا پاول زوک مباحث مختلف در حوزه پخش، فروش و بازاریابی سینمای مستند را مورد ارزیابی قرار دادند.

کد خبر 280050

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha