سهامداران در طول ۱۰ روز گذشته‌که نزول دوباره بورس آغاز شده است به‌طور میانگین ۴/۵درصد زیان کرده‌اند، در این مدت بیشتر از۲۰هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضردربورس وفرا بورس‌کاسته شده است.

بورس


به گزارش همشهري، نزول دوباره بورس‌تهران‌كه از سوم آذر‌ماه درست پس از پايان مذاكرات هسته‌اي آغاز شده است منجر به زيان سهامداران و كاهش ارزش شركت‌هاي بازار سهام شده است.

به گفته كارشناسان به غيراز تحولات سياسي، كاهش قيمت نفت نيز از ديگر دلايل نزول بورس تهران بوده است. اگرچه ارزيابي دقيق اثر اين دو رويداد به‌صورت تفكيك شده در بورس دشوار است امابررسي نماگرهاي بورس تهران نشان‌ مي‌دهد سهامداران‌ به‌طور ميانگين ازسوم آذر تا پايان هفته گذشته جمعا 4/5درصد زيان كرده‌اند. نزول شاخص‌هاي بورس درشرايطي‌آغاز شده‌كه صعود پاييزي بورس‌موج جديد اميدواري را در بازار سهام به‌وجود آورده بود.

شاخص‌كل بورس تهران از 15دي‌ماه سال‌گذشته تا پايان تابستان مدام نزول كرده بود. از ابتداي پاييز روند صعودي شاخص بورس دوباره آغاز شد اما اين صعود چندان دوام نياورد و از سوم آذر‌ماه بار ديگر روند نزولي بورس آغاز شد.

اطلاعات آماري نشان مي‌دهد شدت نزول بورس در دوره جديد به‌مراتب سنگين‌تر است به‌طوري كه در طول10روز جمعا 20هزار ميليارد تومان از ارزش بورس تهران و فرابورس كاسته شده است كه از اين ميزان 3هزار ميليارد تومان سهم فرابورس و 17هزار ميليارد تومان سهم بورس تهران بوده است. حجم نزول بورس‌تهران در 6‌ماه نخست سال 10درصد بود اما فقط در طول 10روز‌گذشته شاخص كل بورس تهران كه بيانگر ميزان بازده سرمايه‌گذاري در بورس است با 4/5درصد نزول به سطح 71هزار واحدسقوط كرده است.

هرچندبرخي‌كارشناسان معتقدند بخش زيادي از نزول شاخص بورس در اين مدت ناشي از كاهش قيمت نفت و وزن اثرات مربوط به كاهش قيمت نفت بر بورس بيشتر از وزن مذاكرات هسته‌اي است اما بررسي دقيق نوسان سهام شركت‌هاي بورس اين صحبت‌ها را به‌طور كامل تأييد نمي‌كند. اين اطلاعات نشان مي‌دهد به غيرازسهام شركت‌هاي پتروشيمي كه در اين مدت تحت‌تأثير كاهش قيمت نفت با نزول مواجه شده‌اند سهام بانك‌ها نيز كه عموما تحت‌تأثير تحريم‌ها هستند با افت زيادي مواجه شده‌اند.

اين دو صنعت ازجمله صنايعي بود كه از سوم آذر‌ماه تا پايان هفته گذشته بيشترين اثر را در نزول شاخص بورس داشتند به اين ترتيب نمي‌توان به‌طور دقيق وزن 2عامل گفته شده و ميزان اثرشان را در شاخص بورس محاسبه و ارزيابي كرد. همچنين گروه معادن و فلزات، شركت‌هاي خودروساز، مخابرات و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري از ديگر صنايعي هستند كه بيشترين اثر را در نزول بورس داشتند.

کد خبر 280174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha