امروز و فردا حضور زائران ایرانی در مرزها برای ورود به عراق و شرکت در مراسم اربعین به اوج می‌رسد.

پیاده روی اربعین - کربلا

 درحالي‌كه هنوز آمار دقيق و رسمي از ميزان حضور ايراني‌ها در اين مراسم اعلام نشده، صحبت از حضور 3تا 5ميليون نفر است. با پاي پياده به زيارت ائمه رفتن سابقه طولاني دارد اما در مورد امام حسين(ع) بيشتر توصيه شده است. زيارت پياده كربلا از گذشته‌هاي دور در عراق مرسوم بوده اما با روي كار آمدن حكومت بعث براي مدتي تعطيل شد. هر چند با وجود اسير و اعدام شدن زائران پياده امام حسين(ع) به دستور صدام حسين عده‌اي شبانه و مخفيانه پياده به زيارت اربعين مي‌رفتند ولي با سقوط صدام يك‌بار ديگر اين آيين قديمي احيا شد. در چند سال گذشته توجه ايرانيان بيشتري به اين زيارت جلب شد و در 3 سال اين سفر عموميت يافت. اما امسال اقبال عمومي به اين سفر خارج از انتظار و پيش‌بيني بود؛ چه اينكه دستگاه‌هاي متولي اين بخش تقريبا غافلگير شدند. رسانه‌ها، سازمان حج و زيارت، پليس، سازمان تبليغات اسلامي، بسيج و بسياري از نهاد‌هاي ديگر امسال به ميدان آمدند تا در مديريت اين واقعه مهم ايفاي نقش كنند اما همچنان زائران با مشكلات زيادي مواجه هستند.

بسته‌شدن چند‌باره‌ مرزهاي مختلف زميني و معطلي گاهي بيش از يك روز مسافران در مرزها نتيجه همين غافلگيري بود. حالا و روزهاي اوج حضور ايراني‌ها در مرز، اگر چه اوضاع از روزهاي گذشته بهتر شده، هنوز مشكلات كم نيستند؛ مشكلاتي كه البته براي زائران هرگز مانع چنين سفري نمي‌شود. آنها از روزهايي شنيده‌اند كه هزينه رفتن همين سفر ماه‌ها اسارت يا حتي قطع دست بوده است... .

تا مهران

انتشار اخبار جديد درباره سفر به عراق از سوي مقامات ايراني ادامه دارد. رئيس سازمان حج و زيارت از ارسال 3ميليون بطري آب معدني نذري از سوي مردم خير و نيكوكار ايران به ۳ مرز مهران، شلمچه و چزابه براي خدمت‌رساني به زائران اربعين حسيني خبر داد.

سعيد اوحدي گفت: به قدري امكانات رفاهي نذري از سوي مردم اهدا شده كه مرزهاي سمت عراق نيز از نظر آب و غذا تأمين شده است. خوشبختانه هم‌اكنون هيچ كمبودي از نظر آب آشاميدني، غذا و اسكان زائران اربعين حسيني در مرزهاي مهران، چزابه و شلمچه وجود ندارد. در استان‌هاي كرمانشاه و لرستان نيز به‌عنوان استان‌هاي معين، درهاي منازل مردم، حسينيه‌ها و مساجد براي پذيرايي از زائران اربعين حسيني‌كه هنگام شب به اين استان‌ها مي‌رسند، باز است.

جانشين پليس راه راهور ناجا اعلام كرد: با توجه به حجم بالاي زائران، تردد همه تريلرها و كاميون‌ها به استثناي حاملين مواد سوختي و فاسد‌شدني از ساعت ۷ تا ۲۴ روزهاي ۱۸ تا ۲۴ آذر در محورهاي اهواز- سوسنگرد و بستان‌- چزابه، اهواز- خرمشهر و شلمچه ممنوع است. رئيس پليس اداره تصادفات راه كشور هم از ترافيك نيمه‌سنگين در برخي استان‌ها خبر داد.

فرمانده انتظامي استان ايلام هم اعلام كرد كه پليس استان ايلام به اتباع خارجي كه بدون مدارك لازم و قانوني براي سفر به كشور عراق راهي مرز مهران شده‌اند اجازه خروج نخواهد داد. فرمانده هنگ مرزي مهران هم با اشاره به اينكه از آغاز ايام سفر زوار به عتبات عاليات براي شركت در مراسم اربعين حسيني تاكنون مرزبانان از خروج 4 هزار زائر كه قصد خروج از مرز بدون داشتن گذرنامه داشتند ممانعت كرده، گفت: اين افراد بيشتر از اتباع كشورهاي افغانستان و پاكستان هستند. زوار اتباع كشورهاي ديگر قبل از خروج از مرز با همكاري مأموران مرزي عراق و ايران به داخل كشورمان بازگشت داده شدند.

تا كربلا

در عراق مسير‌هاي زيادي براي پياده‌روي به سمت كربلا وجود دارد و تمامي ورودي‌هاي شهر كربلا ميزبان زائران اربعين حسيني است. اما زائران ايراني معمولا از مرزهاي مختلف زميني و هوايي خودشان را به نجف مي‌رسانند. هر چند برخي هيئت‌ها مسير كوفه يا بغداد را انتخاب مي‌كنند اما نجف انتخاب اول ايراني‌هاست. فاصله خروجي شهر نجف تا ابتداي شهر كربلا حدود ۸۰ كيلومتر است. تمامي ورودي‌هاي شهر كربلا ميزبان زائران اربعين حسيني است. زائران معمولاً اين مسافت را در ۳ روز و ۲ شب طي مي‌كنند؛ يعني از صبح زود 3 روز مانده به اربعين حركت كرده و شب اربعين به كربلا مي‌رسند. با حضور ميليون‌ها زائر از نقاط مختلف جهان بزرگ‌ترين پياده‌روي جهان به مقصد حرم امام حسين(ع) برگزار مي‌شود. اين اتفاق در سال‌هاي اخير مورد توجه جدي رسانه‌هاي خارجي نيز قرار گرفته است. درحالي‌كه در سال‌هاي گذشته عمده تصاوير مربوط به كربلا در اينترنت و رسانه‌هاي جهان درباره قمه‌زني ( تبطير) بود، حالا تصاوير و گزارش‌هاي پياده‌روي مورد توجه آنهاست. به اين ترتيب پياده‌روي اربعين نمادي از قدرت‌نمايي شيعه در جهان شده است؛ نكته‌اي كه نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني آن را با سفر حج مقايسه كرد و گفت: ما در حج شاهد اقتدار جهان اسلام هستيم كه ميليون‌ها زائر به مكه سفر مي‌كنند، ولي در اربعين اقتدار شيعه به نمايش گذاشته مي‌شود هرچند اهل سنت هم در اين مراسم شركت مي‌كنند.

سيدعلي قاضي‌عسكر با اشاره به حضور ميليوني مردم ايران در اين مراسم افزود: امروز اين حركت از هر چيزي براي دشمنان رعب‌آور‌تر است و دشمناني كه تا ديروز حدود نيمي از كشور عراق را تصرف كرده بودند اكنون در موضع ضعف قرار دارند. اين از لايه‌هاي پنهان عزاداري اربعين براي مردم دنياست كه هنوز ناشناخته مانده و لازم است رسانه‌ها با تمام توان اين وجه مراسم اربعين را بيشتر به تصوير بكشند تا همگان از آن آگاه شوند.

کد خبر 280658

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha