همشهری آنلاین: آیت الله حایری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر زیارت کربلا در روز اربعین گفت : در قرآن عدد چهل، یک نشانه است.

zaynab

این عضو مجلس خبرگان رهبری در مصاحبه با رادیو گفتگو افزود : وقتی برای حضرت موسی (س) سی شب مناجات در نظر گرفته شد، در پایان خداوند ده شب را هم بر حضرت موسی لطف کرد تا چهل شب شود.

آیت الله حایری شیرازی اظهار داشت: اگر انسان بخواهد یک عادات مطلوبی را در خودش نهادینه کند، باید یک دوره چهل روزه را بگذراند تا آن عادت در او نهادینه شود و دلش زنده می‌شود.

وی ادادمه داد: کسانی که در مصیبت حضرت سید الشهدا (ع) چهل روز و شب عزاداری کردند، نهال توسل هایشان مثل گیاهی بوده است که پیش از چهل روز قابل برداشت است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: دوره‌های حیاتی انسان، چهل روز به چهل روز است و به همین دلیل گفته می شود که کسی تا اربعین ادامه داد ، مزدش را در اربعین می دهند و دلش روشن شده است.

وی با تاکید بر تداوم عزاداری تا روز اربعین حسینی خاطرنشان کرد: وقتی به کسی می خواهند مزد بدهند کجا مزد می دهند؟ کسانی که می خواهند مزد بگیرند اربعین خدمت امام حسین می روند، زیرا فقط آنها همه چیز را دارند.

آیت الله حائری گفت: وقتی حضرت ابراهیم را خواستند در آتش بسوزانند، از خدا نخواست که تخفیف بدهد و خدا هم آتش را برای او بی ضرر کرد و این به خاطر آن است که ابراهیم از خود گذشته بود.

آیت الله یزدی با اشاره به امام سجاد گفت: ایشان چندین سالی که بعد از امام حسین (ع) که زنده بودند، هر بار که می خواستند آب بنوشند، اشک می ریختند و آب می خوردند و اینها به این شکل هر جا رفتند آن واقعه را زنده کردند.

وی به نقش شاعرها اشاره کرد و اظهار داشت: امامان بسیار به شعرا توجه می کردند زیرا آنها همیشه نهضت امام حسین و یاد آنها را حفظ می کردند. به عنوان نمونه محتشم کاشانی شعری دارند که همیشه در همه جا وقتی محرم می شود، از اشعار او استفاده می کنند، زیرا شعرا در حفظ عاشورا و کربلا تلاش بسیار می کنند.

آیت الله ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری هم در ادامه با بیان اینکه از علایم مومن ، زیارت اربعین است، اظهار داشت: اولا عدد اربعین، دارای یک اثر خاصی است و در روایات ما هم به این عدد بسیار اشاره می شود و جریان نهضت سیدالشهدا (ع) آنقدر با اهمیت است که خداوند براى بزرگداشت جریان امام حسین علیه السلام از هر سوژه و دلیلی استفاده کرده است و در کمتر روزی است که زیارت امام حسین استحباب نداشته باشد.

وی افزود: در سال 61 هجری کسی نمی‌دانست که نزدیک به 25 میلیون نفر از سراسر دنیا بیایند به کربلا در حالی که مشکلات زیادی وجود دارد.

آیت الله ممدوحی با بیان اینکه این چه سوز و چه عشقی است، اظهار داشت: گمان نمی کنم که اگر کسی حتی جوان عزیزش مرده باشد، برای او چنین کاری بکند و تمام سختی ها را تحمل کند.

وی با بیان اینکه امام حسین امام العالمین است، تصریح کرد : عاشورای این امام معصوم در همه عصرها مانند عاشورای سال 61 هجری است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اینکه خیلی ها شاید توان رفتن به اربعین را نداشته باشند، گفت : آنها همان نیتی را که دارند خداوند اجر خواهد داد و جالب اینکه در زیارت اربعین، این را می خوانند که خدایا، سر نهضت امام حسین که در مقابل آن همه دشمن ایستاد این بود که مردم را از جهالت نجات دهد و وقتی این جمعیت به سمت کربلا در اربعین حرکت می کنند، این پیام را به جهانیان ارسال می کنند که جهالت را از مردم بردارند.

وی در خصوص ماموریت حضرت زینب و امام سجاد گفت: خداوند متعال می خواهد این جریان زنده بماند و با منبر حضرت سجاد(ع) و خانم زینب و اسارت اهل بیت (ع) ، این جریان را زنده گذاشت و هر یک موید و موکد دیگری است.

آیت الله ممدوحی با بیان اینکه سر آنکه کربلا تاکنون مانده، در تلاش حضرت زینب و امام سجاد (ع) بوده است، اظهار داشت: علمای بزرگی که شعرها و سخنرانی ها گفتند و کتاب ها نوشتند، باعث شدند که امروز شاهد باشیم جمعیتی که در کربلا می آیند بسیار بیشتر از جمعیتی باشد که در مکه است.

وی ادامه داد: این را باید مدیون شهدا بود ، خون شهید که به خاک ریخت اینطور نیست که خداوند رهایش کند زیرا خون همیشه می جوشد و زنده است.

آیت الله ممدوحی درباره اینکه چگونه می توانیم این راه را ادامه دهیم، گفت: کشور ما یک کشور اسلامی است و زیر سایه رهبری داریم حرکت می کنیم و این عزت اسلامی را به دنیا معرفی می کنیم که پشتیبانی همه اینها جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: در حادثه کربلا این ‌گونه نبود که خون سیدالشهداء (ع) برخاک ریخته شود و خدای منان هم از آن بگذرد ، بلکه زیارت عاشورا را کنار حادثه کربلا می‌گذارد و می‌گوید در طول تاریخ تمام مسلمین باید با سیدالشهداء زیارت عاشورا بخوانند، زیارت عاشورا عهدنامه ‌ای بین ما و حسین(ع) است.

آیت الله ممدوحی ادامه داد: سلمٌ لمن سالمکم  و  حربٌ لمن حاربکم  و  محبٌ لمن احبکم  در زیارت عاشورا یک دعوت است. تویی که حسینی هستی باید نسبت به کسی که با سیدالشهداء (ع) و ارکان دین در جنگ است، در جنگ باشی و نسبت به کسانی که نسبت به ارکان دین خدمتگزارند، خدمتگزار باشی و این یک دعوت و لبیک به حسین (ع) است.

وی گفت: گمان نکنید دعوت فقط در روز عاشورا بود و لبیک از آن کسانی بود که به دنبال محور سیدالشهداء آمدند و بلکه در طول تاریخ دعوت سیدالشهداء(ع) برقرار است و لبیک می‌خواهد.

وی به نقش حضرت زینب (س) اشاره کرد و گفت: وقتی فرزندان خانم، شهید شدند از خیمه ها بیرون نیامد که نکند حضرت سیدالشهدا غم بخورند اما برای بقیه شهدا به شدت مصیبت زده شدند.

آیت الله ممدوحی اظهار داشت: با توجه به سخنرانی حضرت زینب و سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا نشان داد نه تنها اینها در اسارت نبودند، بلکه کل دستگاه بنی امیه را به اسارت گرفتند و سیاست های آنها را نقش بر آب کردند و در تمام طول تاریخ ، بنی امیه را به اسارت بردند.

عضو مجلس خبرگان خاطرنشان کرد : هر چقدر دشمنان تلاش کردند آنها را خاموش کنند، مانند کسی که پنجه بر چهر خورشید بزند، نه تنها موفق نشدند بلکه نورانیت آنها را بیشتر کردند.

وی با بیان اینکه فکر و فلسفه زینبی زمان ندارد، اظهار داشت: این مثل دو ضربدر دو است که نمی توان گفت یک زمانی درست بود و حالا نیست. مثال عقلی و ریاضی حاکم بر زمان هستند و زمان اینها را کهنه نمی کند، بلکه سه اطلاق زمانی و مکانی و عقلی دارند.

وی افزود: حضرت سیدالشهدا برای همه زمان‌ها و همه مکان‌ها به همه مردم پیام داشتند و این را زمان کهنه نمی کند و همچنان برقرار وثابت است.

کد خبر 280796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha