همشهری آنلاین: روزنامه ایندیپندنت نوشت: صدها پرونده جدید از نقض حقوق بشر و جنایات جنگی که نیروهای نظامی انگلیسی علیه مردان، زنان و کودکان عراقی مرتکب شده‌اند، در دستور بررسی دیوان بین المللی کیفری لاهه قرار گرفته است.

 ایندیپندنت از صدها پرونده جدید جنایات جنگی انگلیس در دیوان لاهه خبرداد

به گزارش ايرنا، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت روز یکشنبه در گزارشی نوشت: دیوان بین المللی کیفری که مقرش در لاهه است، پیشتر در سال جاری میلادی نیز گزارشی مفصل از سوی وکلا و فعالان حقوق بشر دریافت کرده بود که از نقض قوانین حقوق بشر و ارتکاب جنایات جنگی نظامیان انگلیسی در عراق خبر می داد.

بر اساس گزارش ایندیپندنت، جزییات جدید جنایات جنگی نظامیان انگلیسی علیه شهروندان 13 تا 101 ساله عراقی در حالی مطرح شده که چهارشنبه آینده قرار است گزارشی رسمی درباره پرونده های انگلیسی ها در عراق، از جمله شکنجه، تجاوز و قتل شهروندان عراقی در سال 2004 منتشر شود.

انتظار می رود با انتشار این گزارش فشار بر 'دیوید کامرون' نخست وزیر انگلیس برای صدور دستور بررسی قضایی اطلاع مقام های انگلیسی از شکنجه هایی که عوامل سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) و دیگر همپیمانانش به اسم جنگ با تروریسم مرتکب شده اند، افزایش یابد.

در پرونده های جدیدی که در روزهای گذشته به دادگاه بین المللی کیفری ارسال شده، به جزییات تکان دهنده ای درباره جنایات جنگی پنج ساله نیروهای انگلیسی بین سال های 2003 تا 2008 در عراق به تفصیل پرداخته شده است. از جمله این موارد می توان به ضرب و شتم و دیگر روش های شکنجه اشاره کرد که پیش از بازجویی های بیرحمانه علیه زندانیان عراقی به کار رفته است.

این اقدامات غیرانسانی و جنایت ها در دوره زمانی صورت گرفته که مقام های انگلیسی مدعی شده بودند، روش های مذکور را کنار گذاشته اند.

برخی از قربانیان این رفتارها می گویند که اتهامشان صرفا حضور در مکان های خاص بوده و یا آن که اشتباهی به جای مظنونان دیگر بازداشت شده بودند.

روش های شکنجه انگلیسی ها که در روزنامه ایندیپندنت به برخی از آن ها اشاره شده است، بسیار به روش های شکنجه بازداشت شدگان توسط بازجویان در بازداشتگاه های مخوف 'سیا' شباهت دارد.

قربانیانی که در این گزارش به اظهاراتشان استناد شده است، گفته اند که اثر این شکنجه ها تا مدت های مدید ادامه داشته و حتی ممکن است تا آخر عمرشان نیز با آن ها دست به گریبان باشند، تا آن جا که برخی از آن ها در اثر تبعات منفی روانی، بارها دست به خودکشی زده اند.

اخیرا گزارشی 500 صفحه ای از سوی کمیته اطلاعات سنای آمریکا منتشر شد که از بکارگیری روش های خشونت بار و غیر انسانی بازجویی عوامل سیا علیه مظنونان همکاری با 'القاعده' پس از حملات یازده سپتامبر پرده برداشت.

کد خبر 281000

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha