همشهری آنلاین: یافته‌های جدیدترین تحقیق موسسه پیوبه گزارش ایرنا به نقل نشان می‌دهد یک خانواده سفیدپوست آمریکایی ۱۳ برابر بیشتر از خانواده سیاهپوست ثروت دارد.

افزایش شکاف طبقاتی بین سفیدپوستان و سیاهان در آمریکا

به گزارش ايرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آمریکایی 'وکس' (Vox)، با آنکه اختلاف طبقاتی بطور کلی در آمریکا غوغا می کند، یافته های تحقیق جدید موسسه تحقیقاتی پیو نشان می دهد این اختلاف در گروه های قومیتی و نژادی بیشتر است.

متوسط ثروت یک خانواده با سرپرست سفیدپوست در آمریکا 13 برابر بیشتر از متوسط ثروت یک خانواده با سرپرست سیاهپوست است. متوسط ثروت سفیدپوستان 142 هزار و سیاهپوستان 11 هزار دلار است.

این فاصله بین سفیدپوستان و اسپانیایی تبارها 10 برابر است؛ با این نکته قابل توجه که هر دو این فاصله ها در روند صعودی قرار دارد.

موسسه پیو با استفاده از اطلاعات مرکز تحقیقات امور مالی مصرف کنندگان وابسته به هیات امنای بانک مرکزی و وزارت دارایی این تحقیق را انجام داده است.

گزارش مرکز یادشده هر سه سال یک بار منتشر می شود و امسال از افزایش فاصله در ثروت خانوارهای مختلف آمریکایی خبر می دهد.

نکته ناراحت کننده دیگر این است که فاصله یادشده با افزایش سطح سواد و مهارت های سیاهپوستان تغییر نمی کند و در گروه های قومیتی و نژادی به همان شکل ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، پنج معیار مهم در شکاف طبقاتی فزاینده بین سیاهان و سفیدها مالکیت خانه، درآمد، اشتغال - بیکاری، تحصیلات دانشگاهی و میراث خانوادگی است.

از آنجا که سفیدپوستان معمولا بیش از سیاهان از کمک های مالی و میراث خانوادگی برخوردارند، سریعتر خانه می خرند و تبعیض تاریخی در اعطای وام مسکن نیز به این فاصله می افزاید.

فاصله های نژادی در درآمد، نرخ اشتغال و تحصیلات نیز روند یادشده را وخیمتر می کند و به این دلیل کسب پول و ثروت برای سیاهان دشوارتر می شود.

در ضمن نباید از یابد برد سیاهان با بدهی های بیشتر از کالج فارغ التحصیل می شوند.

کد خبر 281003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha