دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایش «ننه دلاور» اثر برتولت برشت از ۲۷ آذر ماه در تالار «حافظ» روی صحنه می‌رود،‌ اما این نمایش به گفته کارگردانش با آنچه تا به حال در ایران اجرا شده، یک تفاوت اصلی و مهم دارد که حتی منتقدان برشت هم به آن اذعان داشتند.

به گزارش ايسنا؛ گروهی از دانشجویان تئاتر مدتی است در سوله‌ای واقع در حصارک تهران، مشغول تمرین نمایشنامه برتولت برشت هستند که پیش از این چند بار در ایران روی صحنه رفته و در آخرین‌بار با حضور فاطمه معتمدآریا در نقش «ننه دلاور» به صحنه رفت.

مهدی شجاعی یکی از کارگردان این نمایش درباره تفاوت اجرای کار خود با اجراهای قبلی گفت: شخصیت «ننه دلاور» در این نمایش با آنچه پیش از این در ایران اجرا شده متفاوت است چون «ننه دلاور»های قبلی با سیستم برشت و فاصله‌گذاری روی صحنه رفتند، درحالی‌که در همان زمانی که برشت این اثر را اجرا کرد، یکسری منتقد معتقد بودند که در سیاهی وحشتناک جنگ، این زن دلال از نظر رفتاری سیاه است و به همین دلیل پیام ضد جنگ نمایش، درنمی‌آید.

او ادامه داد: این موضوع برای من هم دغدغه شد و به همین دلیل تصمیم گرفتم نمایش را با کمی تغییر در شخصیت «ننه دلاور» اجرا کنم. به این ترتیب «ننه دلاور» نمایش ما اولا، مادر است و بعد کمی دلال و این تفاوت اصلی نمایش فعلی با اثر برشت است.

شجاعی درباره اینکه «ننه دلاور» در آخرین اجرای خود با بازی فاطمه معتمدآریا روی صحنه رفته بود و چرا از بازیگران حرفه‌ای تئاتر استفاده نکرده است، توضیح داد: دلیل اصلی این بود که هجمه‌های یواشکی زیادی علیه دانشجویان تئاتر ایجاد شده و عده‌ای دوست ندارند آن‌ها اجرا داشته باشند، اما ما قصد داریم این نمایش را روی صحنه ببریم و نشان دهیم می‌توانیم کار خوبی داشته باشیم.

 این نمایش از دوشنبه (24 آذرماه) در تالار «حافظ» اجرای خودرا آغاز مي كند و چند روز قبل هم محمود دولت‌آبادی سر تمرین این گروه حاضر شد و از نمایش دیدن کرد.

خالق اثر«کلیدر» با بیان اینکه خورده شدن دیالوگ‌ها و مفهوم نبودن آن‌ها برای تماشاگران یکی از اشکالاتی است که در بسیاری از نمایش‌ها به وضوح دیده می‌شود، گفت: در تئاتر امروز ما خورده شدن دیالوگ‌ها اپیدمی است.

و علت آن نیز شاید به تمرین نکردن بازیگران در زمینه صدا، آوا و سولفژ مربوط شود. این موضوع که آیا در تمرین‌ها روی صدا و سولفژ کار می‌شود یا نه را نمی‌دانم، ولی با این حال وقتی نت‌ها با هم برخورد می‌کنند و قاطی می‌شوند تماشاچی را اذیت می‌کنند و حیف است در کار قدرتمند شما معدودی از بازیگران به این مشکل دچار باشند.

دولت‌آبادی هم‌چنین درباره نقش «ننه دلاور» اظهار کرد: «ننه دلاور» از نگاه برشت، زنی با شخصیت، قدرتمند و شجاع است. اگرچه رفتاری محکم و استوار دارد، اما این رفتار به معنی لمپن بودن او نیست. نشان دادن زنی دلاور و شجاع که بار زندگی را بر دوش می‌کشد و برای مراقبت از فرزندانش تلاش می‌کند، باید با نشان دادن زنی که دستفروش است و احیانا لحنی کوچه و بازاری دارد فرق داشته باشد.

وی ادامه داد: از نظر برشت، «ننه دلاور» لزوما زن پیش پاافتاده‌ای نیست، نماینده مادران جنگ است و قدرت او غیر از لحن کوچه و بازار است که در لحظاتی درنمایش به چشم می‌خورد.

دولت آبادی افزود: از نظر برشت «ننه دلاور» به عنوان زنی دلیر، شجاع و بی‌باک نظاره‌گر قربانی شدن فرزندانش در جنگ است. او می تواند نماد یک ملت باشد و با توجه به انتخاب خوب بازیگر برای این نقش حیف است اگر به این جزییات توجه نشود.

نویسنده «جای خالی سلوچ»، هم‌چنین با اشاره به موفق بودن گروه در خلق اثری ماندگار گفت: نمایش خوب مثل موسیقی است و هر زمان که دیدید تماشاچی اخم کرده، بدانید که ریتم کار شما بر هم خورده است.

تئاتر «ننه دلاور» به کارگردانی محمد مهدی شجاعی و محمدسالار رضایی‌نیا به مدت 30 شب در تالار حافظ روی صحنه خواهد رفت.

کد خبر 281024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha