همشهری آنلاین: رسانه های پاکستان روز دوشنبه از درگیری های پراکنده میان گروه های مخالف و طرفدار دولت پاکستان در شهر 'لاهور' خبر دادند.

 طرفداران و مخالفان دولت پاکستان در لاهور درگیر شدند

به گزارش ايرنا، مخالفان دولت پاکستان به رهبری عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف روز دوشنبه با برگزاری تحصن و اعتصاب در شهر لاهور، تلاش کردند تا این شهر بزرگ پاکستان و مرکز ایالت پنچاب را به تعطیلی بکشانند. عمران خان هم امروز به لاهور سفر کرده و همراه هوادارانش در این شهر، آنان را تشویق به ادامه اقدامات ضددولتی می کند.

گزارش ها حاکی است طرفداران عمران خان ضمن مسدود کردن راه های اصلی ورودی و خروجی شهر لاهور، با توسل به زور تلاش کردند تا مانع از باز شدن مغازه ها در برخی نقاط شهر شوند و تاکسی ها و اتوبوس های شهر را به زور متوقف کنند. این درحالی است که مخالفان اعلام کرده بودند اعتصاب در لاهور مسالمت آمیز خواهد بود.

مقاومت مردم لاهور در برابر اصرار هوداران عمران خان برای بستن مغازها، مسدود کردن خیابان ها و متوقف کردن تاکسی ها و اتوبوس ها، باعث ایجاد درگیری هایی در نقاطی از این شهر شد اما تاکنون گزارشی در باره تلفات یا خسارات احتمالی ناشی از این درگیری ها مخابره نشده است.

شهر بزرگ لاهور با حدود 10 میلیون نفر جمعیت، زادگاه 'محمد نواز شریف' نخست وزیر پاکستان است و اکثریت مردم این شهر از هوداران دولت نواز شریف هستند.

اقدام مخالفان دولت در لاهور باعث شد تا مدارس غیردولتی در این شهر تعطیل شود و کارمندان و کارکنان اداره ها و شرکت ها نیز مجبور شدند برای اینکه در راه بندان گرفتار نشوند، سه ساعت قبل از ساعت معمول به سمت محل کار خود حرکت کنند.

با این وجود، درهای مدارس دولتی و دانشگاه های لاهور امروز هم مثل روزهای دیگر به روی دانش آموزان و دانشجویان باز بود و کارمندان و کسبه هم سعی کردند خود را به محل کارشان برسانند.

طرفداران عمران خان، طبق برنامه ای که او حدود دو هفته پیش اعلام کرده بود، روز های دوشنبه و جمعه هفته گذشته نیز در شهرهای بزرگ 'فیصل آباد' و 'کراچی' دست به تحصن و تظاهرات زدند که در جریان درگیری میان هواداران عمران خان و دولت نواز شریف، یکی از طرفداران عمران خان کشته شد.

'عمران خان' رهبر سرسخت ترین حزب مخالف دولت پاکستان روز نهم آذرماه جاری در جمع هزاران نفر از هودارانش و با هدف به زانو درآوردن دولت 'نواز شریف'، از مردم پاکستان خواست تا در سراسر کشور دست به اعتصاب فلج کننده بزنند.

دعوت از مردم پاکستان به اعتصاب سراسری، در واقع سومین گام اصلی رهبر حزب تحریک انصاف در حرکت های اعتراضی او علیه دولت نواز شریف محسوب می شود.

دعوت عمران خان برای اعتصاب، در شهرهای فیصل آباد و کراچی با استقبال چندانی از سوی مردم مواجه نشد و به نظر می رسد مردم پاکستان که تا کنون نتیجه چندانی از اعتراض های این شخصیت مخالف دولت ندیده اند، دیگر تمایلی به دنباله روی از شعارهای ضددولتی او ندارند.

عمران خان از ابتدای حرکت های اعتراضی خود علیه دولت (23 مرداد همزمان با سالروز استقلال پاکستان) تا کنون، دو مرحله از اقدامات ضد دولتی خود یعنی 'برگزاری تحصن مقابل پارلمان پاکستان' و 'برگزاری تظاهرات ضد دولتی در شهرهای مختلف' این کشور را عملی کرده است اما با وجود گذشت نزدیک به چهار ماه از آغاز این حرکت های ضد دولتی، این چهره مخالف دولت به خواسته خود نرسیده است.

همزمان با ادامه فعالیت های ضددولتی از سوی مخالفان در شهرهای مختلف پاکستان، مذاکراتی میان دولت و حزب تحریک انصاف در اسلام آباد در جریان است و دولتی های اظهار امیدواری کرده اند که این مذاکرات بتواند به راه حلی مسالمت آمیز برای خاتمه دادن به بحران سیاسی جاری در این کشور منجر شود.

کد خبر 281123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha