«شرایط تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور شرایطی خاص و ویژه است.»

وزارت نفت و شركت ملي گاز براي گذر از زمستان پيش رو و تأمين گاز مردم، بر صرفه‌جويي در مصرف تأكيد دارند؛ اين در حالي است كه توليد گاز ايران با برنامه وزارت نفت روزانه 100ميليون متر مكعب افزايش يافته، ولي شرايط به‌گونه‌اي خاص و ويژه است كه به گفته مسئولان ارشد شركت ملي گاز، گاز توليد‌شده در كمتر از 48ساعت به خطوط مصرف مي‌رسد.

كاهش دماي هوا در روزهاي آينده، ممكن است دردساز شود و شركت ملي گاز را ناچار سازد تا ناخواسته سياست افت فشار گاز و حتي قطع محدود گاز را در پيش بگيرد، چه اينكه با ورود موج جديد سرما به كشور و كاهش دماي هوا مصرف گاز افزايش زيادي يافته و از مرز ٥٧٠ ميليون مترمكعب در روز عبور كرده است. البته شركت ملي گاز براي تأمين نياز بخش خانگي و تجاري، سهم بخش صنعت و نيروگاه‌ها را به حداقل ممكن كاهش داده و اعلام كرد همكاري مشتركان بخش خانگي در مصرف بهينه گاز مي‌تواند اين شركت را در ارائه خدمات به بخش‌هاي صنعتي و نيروگاهي ياري كند.

به گزارش همشهري، عبدالحسين ثمري، معاون عمليات شركت ملي گاز ايران با بيان اينكه زيرساخت‌هاي لازم توسط شركت ملي گاز ايران براي توليد، انتقال و توزيع گاز در همه بخش‌ها فراهم شده است، اظهار داشت: در حال حاضر ١٣‌پالايشگاه در ٨‌شركت پالايشي، ٣٥ هزار كيلومتر خط لوله انتقال و ٧٢ ايستگاه تقويت فشار گاز وظيفه توليد و انتقال گاز كشور را برعهده دارند. وي افزود: شرايط توليد و مصرف گاز طبيعي شرايطي خاص و ويژه است و گاز طبيعي ٤٨ ساعت پس از توليد در پالايشگاه‌هاي كشور در بخش‌هاي خانگي، تجاري، صنايع و... مصرف مي‌شود.

او با اشاره به اعلام آماده باش به واحدهاي عملياتي و اجرايي شركت ملي گاز ايران، تأكيد كرد: خوشبختانه در زمينه تأمين سوخت زمستاني همكاري نزديكي با شركت ملي نفت ايران داريم و شبكه گاز كشور به‌صورت مستمر از سوي واحدهاي مرتبط پايش مي‌شود.

  • افزايش توليد گاز ايران

نخستين وعده بزرگ گازي وزير نفت به رئيس‌جمهور محقق شد تا با افزايش 100ميليون مترمكعبي فرآورش روزانه گاز در پارس‌جنوبي، ايران به محدوده خط قرمز قطري‌ها در اين ميدان مشترك نزديك شود. به گزارش مهر، ظرفيت توليد گاز ايران از پارس‌جنوبي در طول چند سال گذشته در محدوده 300ميليون متر مكعب در روز تثبيت شده بود كه با بهره‌برداري از سكوها و رديف‌هاي جديد شيرين‌سازي‌ گاز، ظرفيت فرآورش گاز به حدود 400ميليون مترمكعب و ظرفيت استخراج گازهاي ترش به حدود 350ميليون مترمكعب در روز افزايش يافته است.

با وجود اين درصورتي كه طرح افزايش 100ميليون مترمكعبي افزايش توليد گاز از فازهاي جديد به‌ويژه طرح توسعه فاز 19پارس‌جنوبي سال آينده وارد مدار بهره‌برداري شود عملا ظرفيت توليد گاز ايران در پارس‌جنوبي به مرز 500ميليون مترمكعب در روز خواهد رسيد. اين در حالي است كه برنامه نهايي ايران براي استخراج گازهاي ترش از پارس‌جنوبي روزانه 750ميليون مترمكعب بوده كه مطابق با برنامه زمانبندي شركت ملي نفت ايران اين افزايش توليد گاز بايد تا 3سال آينده محقق شود.

کد خبر 281809

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha