همشهری آنلاین: کارشناسان معتقدند، ماموریت جدید ناتو در افغانستان تحت عنوان "حمایت قاطعانه" که قرار است اول ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شود، باعث بی‌ثباتی هر چه بیشتر این کشور خواهد شد و به تجزیه و فروپاشی آن کمک خواهد کرد.

بدبینی کارشناسان نسبت به ماموریت جدید ناتو در افغانستان

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، "محمد حنیف"، نویسنده معروف پاکستانی گفت: معتقدم که حضور مداوم و یا افزایش تعداد نیروها و مشاوران خارجی در افغانستان به تجزیه و بی‌ثباتی این کشور کمک خواهد کرد.

ماموریت جدید ناتو در افغانستان متشکل از 12 هزار پرسنل از 28 کشور عضو این ائتلاف خواهد بود. این ماموریت "حمایت قاطعانه" پیرو ماموریت نیروهای بین المللی کمک به برقراری صلح و امنیت در افغانستان (ایساف) که در پایان سال جاری میلادی تمام می‌شود، آغاز خواهد شد.

در حالی که "ینس استولتنبرگ"،دبیرکل ناتو گفت: این ائتلاف به حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغان کمک خواهد کرد. اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان متعهد شد که این بودجه به صورت شفاف و کارآمد مصرف خواهد شد.

"برایان کلولی"، رایزن دفاعی سابق استرالیا در اسلام آباد گفت: آخرین چیزی که ناتو لازم دارد یک ماموریت جدید در هر کجای دنیا است اما ناتو به داشتن لیبی تخریب شده قانع نیست و رفتار جنگ طلبانه‌ای را نسبت به روسیه در شرق اروپا ارائه کرده و تصمیم گرفته تا حضور پرهزینه 12 هزار نیرو در افغانستان را حفظ کند.

وی افزود: 140 هزار نیروی آمریکا- ناتو با قدرت حملات هوایی گسترده نتوانستند چند هزار شبه نظامی افغان را شکست دهند اما ناتو مدعی است که ماموریتش را همان طور که با مقامات افغان برنامه‌ریزی و توافق شده بود تکمیل کرده و قصد دارد از پیشرفت مداوم نیروهای امنیتی افغان و ساخت تاسیسات حمایت کند.

"دیوید ادواردز،" رئیس پروژه رسانه‌ای افغانستان در دانشکده ویلیامز نیز نسبت به ادامه مشارکت آمریکا در افغانستان تردید دارد.

وی گفت: معتقدم که به طور کلی این اقدامات بیشتر از آنکه به افغانستان کمک کرده باشد، به این کشور صدمه زده است.

کد خبر 282179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha