یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل پنبه و دانه های روغنی گفت:امسال نزدیک به 122 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت پنبه اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی، مهندس علیرضا مهاجر پیش‌بینی کرد از این سطح 270هزار تن وش، 95 هزار تن پنبه محلوج و130 هزار تن تخم پنبه استحصال شود.

وی خرید پنبه به قیمت بالاتر از نرخ تضمینی از کشاورزان مساعد بودن بازار داخلی در سال گذشته را از دلایل افزایش سطح زیرکشت پنبه در سال جاری عنوان کرد و گفت:قیمت تضمینی پنبه 2 سفید در سال 85 نزدیک به 450 تومان بود که در بعضی استان‌ها از جمله استان خراسان شمالی و رضوی با قیمت 530تا560 تومان و در استان گلستان 480 تا 530 تومان معامله شد.

مهندس مهاجر با اعلام این که نیاز صنعت نساجی به پنبه محلوج در کشور 130 هزار تن است، اظهار داشت:«وزارت جهادکشاورزی درصدد است علاوه بر تأمین نیاز صنایع نساجی، مازاد تولید پنبه را به خارج صادر کند.

وی در عین حال پرداخت یارانه به تولید و صادرات پنبه برای افزایش توان رقابت پذیری، بازنگری و تعیین زیر ساخت های مناسب و توسعه مکانیزاسیون برای توسعه کشت پنبه را پروری می‌خواند.

این مقام مسؤول ادامه داد:اتحادیه اروپا برای کشوت هر هکتار پنبه، 1500 یورو به کشاورزان یونانی یارانه می‌پردازد که حاکی از اهمیت و توجه این کشور به بهداشت و سلامت جامعه شان است.

وی همچنین استفاده از بذرهای کرک دار در مطراع پنبه را غیر اقتصادی دانست و گفت:اگر پذر پنبه، کرک‌زایی شود موجب کاهش صرف بذر، اقتصادی تر شدن کشت محصول و تسهیل در ضد عفونی کردن بذر و کاهش آفات و بیماری ها می‌شود و مجموع این عوامل عملکرد پنبه در واحد سطح را افزایش خواهد داد.

مدیرکل پنبه و دانه های روغنی در همین حال کرک زدایی از بذرها، استفادهاز ارقام پاکوتاه و بکارگیری روش های علمی کشت  و فرمول ضد رشد برای جلوگیری از رشد زائد گیاه پنبه را پیش نیاز مکانیزه کردن کشت و تولید این محصول دانست.

وی با بیان این که نیاز صنعت نساجی به پنبه با زیر کشت رفتن 150 هزار هکتار از اراضی مرتفع می‌شود، تصریح کرد:افزایش سطح زیر کشت پنبه نه تنها برای کشت سایر محصولات مشکلی ایجاد نمی کند بلکه وقتی در تناوب با آنها قرار گیرد موجب افزایش تولید محصولات و کاهش علف های هرز می‌شود.

وی خاطر نشان کرد:سال گذشته دو رقم بر محصول و پاکوتاه پنبه از یونان وارد کشور کردیم که در دو منطقه به صورت ایزوله آزمایشی زیر کشت رفته است و در صورت مثبت بودن نتایج، این ارقام در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

مهندس مهاجر با اشاره به این که در سال جاری 5/1 میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه تملک و دارایی به تولید پنبه اختصاص یافته است بر افزایش این اعتبارات برای عملی کردن اهداف وزارتخانه در راستای افزایش تولید این محصول در کشور تأکید ورزید.

کد خبر 28246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز