گروه شهری: در حالی که هنوز آلودگی‌های ناشی از 100 تن مازوت رها شده در نوار ساحلی آبزیان خلیج‌فارس را به شدت تهدید می‌کند

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه بازدید از تأسیسات پتروشیمی رازی و بندر امام خمینی اعلام کرد پساب‌های  پتروشیمی ماهشهر با ورود به خلیج‌‌فارس وارد سیستم بدن آبزیان می‌شود.

پساب‌های پتروشیمی که به دلیل مجهز‌نشدن این صنایع به سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب به خلیج‌فارس می‌ریزد، سبب بیماری‌های متعدد گوارشی و اختلال در باروری حاشیه‌نشینان این منطقه ‌شده تا آنجا که چندی پیش یکی از مسئولان بهداشت ماهشهر از شیوع بیماری‌های گوارشی و شمار غیرعادی تولد نوازدان ناقص‌الخلقه در منطقه خبر داد و گفت این پسابها پس از ورود به خلیج فارس وارد بدن آبزیان شده و درپی آن سر از زنجیره غذایی انسانها درمی‌آورد که این بیماریها و اختلالات یکی از پیامدهای کوتاه‌مدت آن است.

دکتر محمدباقر نبوی معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در گفتگو با همشهری بر این ادعا صحه گذاشت و بر ضرورت تجهیز صنایع پتروشیمی به سیستم تصفیه فاضلاب تاکید کرد. اما به نظر می‌رسد با گذشت نزدیک به شش ماه هنوز برای این معضل چاره‌اندیشی نشده است.

در عین حال فاطمه واعظ جوادی ضمن بازدید از تأسیسات پتروشیمی در ماهشهر به خبرنگار فارس گفت: برای پساب خروجی این دو پتروشیمی (رازی و بندر امام خمینی) که وارد خلیج‌فارس می‌شود باید اصلاحات جدی صورت پذیرد که در این خصوص قراردادهایی منعقد شده و پیشرفت 70 درصدی داشته‌اند اما از نظر سازمان محیط‌زیست کافی نیست و باید مسئولان ذیربط با سرعت بیشتری مانع از آلودگی شوند.

جوادی در خصوص آلودگی ماهیان و آبزیان به پساب‌های پتروشیمی و پیامدهای ناگوار بهداشتی آن افزود: سازمان محیط‌زیست و وزارت نفت پیگیر قضیه هستند اما این که خوردن این ماهی‌‌ها بلااشکال است سئوال کلی است که با توجه به حجم و زمان متفاوت خروج پساب‌ها نمی‌توان در این خصوص حکم کلی صادر کرد.

خجیر، احیا می‌شود

وی همچنین از صدور دستور احیای بخش‌های تخریب شده پارک ملی خجیر خبر داد و افزود: بنابر آخرین تصمیمات اخذ شده پیمانکار طرح انتقال لوله گاز ضمن اصلاح مسیر موظف شده بخش‌های تخریب شده پارک را احیا کند که در این راستا باید مسیرهای حفاری شده را با خاک پر و بازسازی کند.

کد خبر 28283

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز