همزمان ۲ مقام ارشد اروپا درباره پیامدهای منفی تحریم‌های روسیه و ضرورت بازنگری در این روند هشدار دادند، هشداری که نشان می‌دهد اگرچه دعوای اصلی در خاک اوکراین میان روسیه و اروپا بود، اما اکنون اروپایی‌ها حاضر نیستند پا به پای آمریکا در رویارویی با روسیه پیش بروند.

اروپا

زيگمار گابريل، معاون امور اقتصاد و انرژي صدراعظم آلمان ديروز در مصاحبه‌اي با روزنامه بيلد اين كشور گفت: تحريم‌هاي شديدتر عليه روسيه اين كشور را از نظر اقتصادي بي‌ثبات مي‌كند و وضعيتي خطرناك‌تر را براي اروپا به‌وجود مي‌آورد و پيامدهاي منفي هم براي كل دنيا دارد. اين مقام ارشد آلماني گفت: آنها كه به‌دنبال تحريم‌هاي بيشتر روسيه هستند بدانند كه وضعيتي خطرناك براي همه ما و كل اروپا در پيش است. او افزود: نبايد بي‌ثبات كردن روسيه در دستور كار باشد و آنها كه مي‌خواهند روسيه از نظر سياسي و اقتصادي بي‌ثبات شود، اهدافي متفاوت در سر دارند.

او گفت: كساني درون اتحاديه اروپا و آمريكا هستند كه مي‌خواهند رقيب ابرقدرت خود را به زانو درآورند اما اين به نفع آلمان يا اروپا نيست. ما بايد به حل مشكل كمك كنيم نه‌اينكه روسيه را به زانو درآوريم. بعد از آنكه روسيه، كريمه را به خاك خود الحاق كرد و از جدايي‌طلبان شرق اوكراين حمايت كرد، اتحاديه اروپا و آمريكا چندين دور تحريم عليه مسكو تصويب كردند. اين تحريم‌ها علاوه بر صدمه زدن به تجارت بعضي كشورهاي اروپايي، اقتصاد روسيه را هم در فشار قرار داده و با توجه به همزمان شدن با كاهش قيمت نفت، ارزش پول ملي روسيه را به‌شدت كاهش داده‌است.

همزمان اولاند رئيس‌جمهور فرانسه هم در اظهارنظري درباره تحريم‌هاي روسيه گفت: با فروكش‌كردن مشكل اوكراين بايد تحريم‌هاي روسيه لغو شود. او نسبت به تأثير بحران اقتصادي روسيه بر كل اروپا هشدار داد و گفت: «وقتي روسيه دچار بحران مي‌شود اين لزوما براي اروپا خبر خوبي نيست.» اولاند ابراز اميدواري كرد كه در مذاكرات 15ژانويه كه قرار است با حضور روسيه، دولت اوكراين و اروپايي‌ها برگزار شود، پيشرفتي حاصل شود. رئيس‌جمهور فرانسه گفت: «پوتين قصد ندارد شرق اوكراين را به خاك روسيه ضميمه كند، من اطمينان دارم و او خودش اين را به من گفته‌است.» اين سخنان نشان مي‌دهد كه 2قدرت اصلي اروپا يعني فرانسه و آلمان نسبت به ادامه تحريم‌ها عليه روسيه و تأثير و كارايي تحريم‌هاي فعلي به‌شدت مردد شده‌اند.

کد خبر 283247

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha