مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ورزش سال‌هاست که با تکنولوژی و علم تلفیق شده‌است، اما همواره از دانش و تکنولوژی برای بهبود ورزش استفاده شده‌است، برخلاف این‌بار که قرار است از یک ورزش مخصوص آمریکایی‌ها برای تست نوعی تکنولوژی استفاده شود.

براساس گزارش لايو‌ساينس، لرزه‌شناسان دانشگاه واشنگتن قصد دارند از لرزه‌ها و ارتعاشات ناشي از ازدحام و هياهوي تماشاچيان  بازي‌هاي حذفي ليگ فوتبال آمريكا (فوتبال آمريكايي) براي آزمودن قابليت‌هاي يك سيستم هشدار زلزله استفاده كنند.

به گفته جان ويدال استاد دانشگاه واشنگتن و مدير شبكه لرزه‌نگاري شمال غرب پاسيفيك (PSNS)، اين آزمايشي پيش‌پا افتاده است كه فرصتي مناسب را براي تحقيق روي تجهيزاتمان فراهم مي‌آورد. ويدال و همكارانش در پژوهشكده زمين‌شناسي آمريكا و ديگر دانشگاه‌هاي اين كشور درحال ساخت سيستمي به نام ShakeAlert هستند با اين اميد كه بتوانند به ساكنان مناطق زلزله‌خيز پيش از وقوع زمين‌لرزه‌اي هولناك، هشدار داده و به زمان فرار آنها چند ثانيه‌اي بيافزايند.

تيم فوتبال سي‌هاوك سال 2011 وارد مطالعات ويدال شد، زماني كه او دريافت ارتعاشاتي كه توسط لرزه‌نگارهاي نزديك به ورزشگاه خانگي اين تيم به ثبت رسيده‌اند ناشي از هيجان‌زدگي و هياهوي تماشاچيان حين بازي اين تيم در برابر تيم نيواورلئان بوده‌است، ارتعاشاتي كه زمين‌لرزه‌اي يك تا دو ريشتري را نشان مي‌دادند.

از آن زمان به بعد، دانشمندان به شبكه‌هاي لرزه‌نگاري روي‌آوردند تا ببينند آيا ارتعاشاتي كه در حين رقابت‌هاي اتوموبيلراني NASCAR ايجاد مي‌شوند به شدت ارتعاشات ناشي از ازدحام طرفداران فوتبال است؟ تكنيكي كه مي‌توان از آن براي تشخيص ارتعاشات سازه‌ها و رديابي ترك‌ها و فشارهاي شناسايي نشده در ساختمان‌ها نيز استفاده كرد.

سال گذشته دانشمندان ايستگاه‌هاي لرزه‌نگاري را در ورزشگاه سنچري‌لينك ايجاد كردند تا بتوانند ارتعاشات ناشي از ازدحام را در چند بازي مختلف ثبت كنند و امسال نيز قرار است طي بازي‌هاي حذفي، با چندين تغيير اين آزمايش‌ها تكرار شوند.

اصلي‌ترين تغييري كه در اين آزمايش‌ها ايجاد شده،‌افزوده شدن نرم‌افزاري به نام QuickSHake است كه مي‌تواند امواج ارتعاشي را به نوعي از امواج تبديل كند كه در كمتر از چند ثانيه پس از ايجاد ارتعاش، وارد مرورگرهاي اينترنتي مي‌شوند. هدف تنها جمع‌آوري سريع اطلاعات نيست، دانشمندان مي‌خواهند در عين حال به سرعت اطلاع‌رساني كنند تا در زمان وقوع زلزله‌هاي حقيقي، اين تكنيك كاربردي باشد.

دانشمندان همچنين ركوردي از ارتعاشات را با تاخير 15 تا 40 ثانيه‌اي به ثبت خواهند‌رسانيد و در عين حال شيوه‌هايي را براي هشدار دادن به مردم پيش از آغاز لرزه‌ها مورد آزمايش قرار خواهند‌داد به اين شكل هشدارهاي آغاز هياهوي تماشاچيان فوتبال بايد پنج ثانيه پيش از آغاز ارتعاشات روي اينترنت منتشر شود.

کد خبر 283769

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha