همشهری آنلاین: فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد: ناجا در کنترل فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تصمیم گیرنده نیست و تنها مجری بوده و تصمیمات در این زمینه به عهده کمیسیون تشخیص مصادیق یا کارگاه امنیت شورای عالی فضای مجازی است.

به گزارش ایرنا، سردار «اسماعیل احمدی مقدم» در حاشیه نشست تخصصی روسای ادارات مبارزه با جرائم اقتصادی پلیس آگاهی استان‌های کشور و در جمع خبرنگاران افزود: گاهی کنترل در فضای مجازی با دستور قضایی آن هم نسبت به اقدام مجرمانه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه پلیس فتا طبق وظایف قبلی خود اقدامات مجرمانه را در فضای مجازی رصد و به دستگاه قضایی اطلاع می‌دهد، گفت: این گونه نیست که حتما شاکی وجود داشته باشد بلکه فضای مجازی رصد شده تا در این فضا اقدامات مجرمانه از قبل کشف شود.

احمدی مقدم تصریح کرد: البته اگر جرائم مشهود باشد برخورد و رای نهایی با مرجع قضایی صادر می‌شود.

وی در مورد مهمترین پرونده جرائم اقتصادی در سال جاری گفت: این موضوع در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مورد بحث قرار می‌گیرد و نیروی انتظامی در آنجا به عنوان همکار- آن هم در متن - تلاش دارد تا بیشترین اثر را داشته باشد.

فرمانده نیروی انتظامی اضافه کرد: پلیس مبارزه با جرائم اقتصادی از زمانی که رییس پلیس آگاهی بودم تشکیل شد و یک زیرمجموعه ای از پلیس آگاهی به شمار می رفت که البته مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز بخشی از این حوز ه به شمار می رفت اما به ستاد کل نیروهای مسلح پیشنهاد دادیم تا این دو حوزه در یک حوزه با عنوان پلیس مبارزه با جرائم اقتصادی ادغام شود و سایر جرائم اعم از جنایی، قتل، گروگان گیری و آدم ربایی در یک مجموعه پلیس جنایی مورد رسیدگی قرار گیرد.

احمدی مقدم تاکید کرد: با این اقدام سرعت در رسیدگی هر یک از پرونده ها افزایش می یابد همانگونه که اگر سرقت مسلحانه گلپایگان در مراحل قبلی کشف می شد دیگر شاهد تکرار جرم نبودیم با ایجاد این پلیس اقدامات منسجم تر و تخصصی تر انجام می شود.

وی با اشاره به کشف تروریست ها و گروههای شرور در سیستان و بلوچستان گفت: در چابهار در دو سال گذشته 39 شهید تقدیم کردیم که در 20 اقدام تروریستی 12 شهید دیگر نیز تقدیم انقلاب کردیم براین اساس می توان گفت با این تفکیک قدرت پلیس جنایی ارتقا یافته و تمامی پرونده ها به دقت مورد پیگیری قرار می گیرد.

فرمانده ناجا به همکاری بیشتر بین دستگاهها و تخصصی تر عمل کردن پلیس قضایی اشاره کرد و گفت: مجموعه دولت در این زمینه تفاهم کرده تا ارتباط مشخصی بین مجموعه های دولت برای رسیدگی به پرونده های قضایی صورت گیرد.

احمدی مقدم در مورد قیمت موادمخدر گفت: افغانستان در دو سال گذشته و هر ساله شاهد افزایش تولید موادمخدر است و از سوی دیگر کاهش قیمت آن در افغانستان منجر به کاهش قیمت آن در کشورمان می شود هرچند کاهش دلار در این زمینه تاثیرگذار است چرا که قیمت موادمخدر ارزی است که تبدیل به ریال می شود.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا ورود موادمخدر سخت تر و با ریسک بالاتری انجام شود هرچند با پیشنهاد انسداد مرزها این مشکل تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.

وی در مورد معتادان خیابانی گفت: ظرفیت سازی در استان ها و شهرداری تهران انجام شده تا پناهگاههایی برای آنها فراهم شود هرچند ظرفیت موجود درمان معتادان ولگرد و مراکز نگهداری کفایت نمی کند، استان های مازندران و گلستان اقداماتی در این زمینه انجام داده اما باید زیرساخت های آن در تهران فراهم شود.

احمدی مقدم در مورد آمار معتادان گفت: مسوول ارائه آمار، ستاد مبارزه با موادمخدر است چرا که هر دستگاهی از زاویه خود با این مساله برخورد می کند اما این ستاد با روش های علمی به ارزیابی تعداد معتادان می پردازد.

فرمانده ناجا گفت: تعداد معتادان خیابانی در سامانه ها ثبت شده اما امروز آمار مرتبط با آنها با خطای چهار تا پنج درصدی در کشور قابل برآورد است.

وی در مورد کودکان کار گفت: ایجاد ساختار لازم در حوزه اطفال و زنان در نیروی انتظامی در حال انجام است اما باید به شکل حرفه ای به این موضوع بپردازیم و سطحی نگری در این زمینه جواب نخواهد داد و نیازمند ساختارهای دقیق تر با حضور دستگاههایی از جمله کمیته امداد، بهزیستی، شهرداری ها، کانون اصلاح و تربیت و انجمن های فعال هستیم، چرا که نمی توان به شکل یک بعدی به این مساله بپردازیم.

احمدی مقدم در مورد برخورد با مصادیق بدپوششی گفت: طبق مقررات و وظایف با این موارد برخورد کرده اما تلاش داریم با تبلیغ و تذکر مساله حل شود، هرچند گهگاهی شاهد افرادی هستیم که هنجارها را رعایت نکرده ولی اگر افراد به ضوابط عمل کنند کار پلیس آسان تر می شود اما می توان گفت بروز و ظهور این مساله در فصول گرم سال است.

کد خبر 283909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha