همشهری آنلاین: حاج‌ علی‌اکبری در جلسه شرح صحیفه سجادیه گفت: با آه کشیدن یعنی داری خدا را صدا می‌زنی. کاری که انسان در زمان بیماری زیاد انجام می‌دهد. روایت است وقتی که ناله می‌کنید، دارید تسبیح خدا را می‌گویید.

به گزارش مهر، حجت‎الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری در جلسه شرح و تفسیر صحیفه سجادیه در ادامه مباحث مربوط به دعای حضرت سجاد (ع)، بیان کرد: درخواست انسان به خدا باید این‌گونه باشد که خدایا! آن چیزی را که خودت برای من می‌پسندی در تقدیرم قرار بده. یعنی آن چیزی که خدا برای ما پسندیده می‌تواند سلامتی باشد، می‌تواند مریضی هم باشد. چون آن چیزی که برای من می‌پسندی همان باعث سعادتمندی من است. پس من همان چیزی را که تو برای من می‌پسندی من هم همان را می‌پسندم. اگر فرد چیزی را که خدا برایش می‌پسندد نخواهد، انسان حقیری خواهد بود. اگر انسان رضای خدا را خواست و قبول کرد، کرامت پیدا می‌کند و اگر به کراهت پذیرفت، برایش بد خواهد شد.

حاج علی اکبری ضمن بیان این نکته که خداوند هم هر جوری که بنده‌اش او را بشناسد و از خدا بخواهد با او رفتار می‌کند، به ترجمه بخش‌های دیگر از این دعای شریفه پرداخت و گفت: حضرت در ادامه می‌فرماید بار خدايا! بر محمد و آلش درود فرست (که همه دعاها به همین دعای صلوات ختم می‌شود)، و آنچه را برايم پسنديده‏‌اى در نظرم محبوب ساز، و تحمل آنچه را بر من وارد نموده‏‌اى‏ آسان کن، و مرا از آلودگى اعمال گذشته پاك كن، و شر اعمال گذشته‌ام را از من بزداى، و از لذّت عافيت كاميابم فرما. تو آن خدایی هستی که احسانت یک طرفه است و برای لطف کردنت به من و گناهانم نگاه نمی‌کنی. احسان تو بدون نگاه کردن به بنده است. اگر این‌ جوری نبود، من چطور می‌توانستم این در خواست‌ها را داشته باشم؟! اما تو خدایی هستی که شرط برایت وجود ندارد.

رییس نهاد رسیدگی به امور مساجد با اشاره به معنای عبارت پایانی دعا یعنی «الوهاب الکریم»، ادامه داد: خداوند هبه پشت هبه می‌کند. هر چه از سوی او می‌رسد باعث رشد ما می‌شود و تازه این را به رخ ما هم نمی‌کشد. هم خودش همه چیز را به ما می‌دهد هم بزرگ‌مان می‌کند. چراکه «ذوالجلال و الاکرام» است؛ خیلی بزرگ و صاحب جلال. این ذکر که در منازل توحیدی بسیار انسان را پیش می‌برد. توصیه شده که مؤمن آن را زیاد بخواند و بگویید یا ذوالجلال و الاکرام.

حاج علی اکبری در ادامه با اشاره به برخی نعمت‌هایی که در اثر بیماری شامل انسان می‌شود، بیان کرد: روایت است آه از اسماء الله است. با آه کشیدن یعنی داری خدا را صدا می‌زنی. کاری که انسان در زمان بیماری زیاد انجام می‌دهد. روایت است وقتی كه ناله می‌کنید دارید تسبیح خدا را می‌گویید. خواب بیمار هم عبادت است. از دیگر ویژگی‌های بیماری آن است که در حالت اضطرار و بیماری، دعا مستجاب می‌شود. وقتی توصیه می‌کنند به عیادت از بیمار، یعنی ما را فرستاده‌اند پیش کسی که مستجاب‌الدعوه است. پس تا وقتی بیماری سخت نشده و قابل تحمل است لازم نیست سراغ دکتر بروی. درد قابل تحمل خوب است. باعث می‌شود خدایت را بیشتر صدا بزنی. البته یک مریضی‌هایی هست که اگر کهنه شود خطرناک است. برای آن امراض باید سریع به طبیب مراجعه کرد.

کد خبر 284054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha