همشهری‌آنلاین: ابزارهای ارتباطی نظیر توییتر به مردم این فرصت را می‌دهند تا به تشریح دغدغه‌های خود بپردازند و خواستار روایت‌های واقعی و صحیح شوند و گفتگو و مکالمه داشته باشند.

هشتگ

فلسفه فعاليت اجتماعي، يك رويه عظيم در سطح رسانه اجتماعي است و به وقايع و اخبار در سطح دنيا به گونه‌اي كه در آغاز ماه ژانويه سال 2015 ديديم ارتباطي ندارد، اما مي‌تواند برندها را هدف قرار دهد و تاثير و دسترسي به رسانه اجتماعي و كساني كه مي‌دانند چگونه از آن به درستي استفاده كنند، فقط افزايش مي‌يابد، به ويژه وقتي كه رويه ديگر سال 2015 افزايش مي‌يابد: رويه بازاريابي رسانه گروهي روي تلفن همراه، چرا كه تعداد بيشتري از افراد از طريق دستگاه‌هاي تلفن همراه خود به رسانه‌هاي گروهي دسترسي پيدا مي‌كنند.

مطابق با استاتيستا، شبكه‌هاي اجتماعي در سال 2014 حدوداً 1.79 ميليارد كاربر داشته‌اند و انتظار مي‌رود كه در سال 2018 اين رقم به 2.44 ميليارد نفر برسد. رسانه اجتماعي در حال بدل شدن به موثرترين سكه براي انتشار پيام در سطح دنيا مي‌باشد.

يك سوال ديگر اين است كه براي استفاده و بهره‌مندي بهينه، چگونه رسانه اجتماعي به شكلي صحيح استفاده و مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد؟ شكي نيست كه فلسفه فعاليت اجتماعي در حال رشد و توسعه است و اين بدليل محبوبيت، گستردگي و جستجوي جهاني رسانه گروهي است.

فلسفه فعاليت اجتماعي كه اصطلاح فلسفه هشتگ خوانده مي‌شود در سطح جهان محبوبيت و گسترش يافته است. سال 2014 براي #كمپين دختران ما را برگردانيد، در ميان ساير هشتگ‌هايش به ياد خواهد ماند...

hxdbzxy از طريق123RF

در توصيف رسانه گروهي به عنوان قوي‌ترين صورت عملگرايي، هافينگتون پست مي‌نويسد: رسانه اجتماعي در مقايسه با سكوهاي سنتي، براي تعدادي بيشتري از مردم فرصت نشر سريع گفته‌هايشان پيرامون دلايل و علل مختلف را فراهم مي‌نمايد.

اين امر دلايل ساده‌اي دارد: رسانه اجتماعي به مردم اين فرصت را مي‌دهد تا در سطح جهان در دسترس باشند. هيچ حد و مرز، هيچ آزادي مقبولي براي مسائل گفتاري، هيچ سانسور واضح يا تبعيضي در رسانه‌هاي اجتماعي وجود ندارد. هركس هرچه بخواهد مي‌گويد، چه بد باشد و چه خوب. و وقتي كه مسئله‌اي مردم را تحريك مي‌كند، مانند هر محتواي موثر ديگري كه آنها را از نظر احساسي مجذوب خود مي‌سازد، آنها به اشتراك آن مسئله مي‌پردازند. دوباره و دوباره تا اين كه در سطح جهان به يك رويه بدل شود.

«رسانه اجتماعي به مردم قدرت مي دهد تا درباره بي‌عدالتي‌ها، بي‌دقتي‌ها و برداشت‌هاي خود صحبت كنند و شناخت و دركي بهتر را براي ساير فرهنگ‌ها و افراد به ارمغان بياورند. طبق گزارش هافينگتن پست، ابزارهاي ارتباطي نظير توييتر به مردم اين فرصت را مي‌دهند تابه تشريح دغدغه هاي خود بپردازند و خواستار روايت هاي واقعي و صحيح شوند و گفتگو و مكالمه داشته باشند و اين امر نهايتاً سبب نشر و توزيع كليشه‌ها مي‌گردد.

  • سرمايه گذاري اجتماعي

برندها و خدمات بايد براي متخصصين و نرم‌افزاهايي سرمايه‌گذاري كنند تا بواسطه آنها تضمين نمايند كه پيام برند آنها به شكلي كه مي‌خواهند منتشر مي‌شود، و به بازگشت سرمايه خود نيز دست مي‌يابند.

رويه‌هاي برتر براي سال 2015 مطابق با وبسايت socialmediatoday.com عبارتند از:

- رسانه‌هاي اجتماعي، بيشتر براي گوشي‌هاي تلفن همراه طراحي خواهند شد.
- از ويدئوهاي كوتاه بيشتر استفاده خواهد شد .
- شركت‌ها به دنبال بازاريابي شبكه‌اي خواهند رفت.
- بازاريابي بلادرنگ در سطحي بالا افزايش خواهد يافت.
- سايت‌هاي اينستاگرام و لينكدين به محبوب‌ترين سكوها بدل خواهند شد.
- خلاقيت به نياز هر ساعت بدل خواهد شد، محتواي تبليغاتي بايد تصويري و خلاق باشد.

محتواي تبليغاتي تصويري به شكلي خاص از تاثير عمده براي بازاريابان برخوردار خواهد بود و بازاريابي ويدئويي در سال 2015 بسيار گسترش خواهد يافت. استفاده از محتواي تبليغاتي تصويري روي رسانه‌هاي اجتماعي فقط محدود به تصاوير نخواهد بود. احتمالاً شركت‌ها به توليد ويدئوهاي كوتاه اما مفيد درباره محصولات و خدمات خود خواهند پرداخت. و اين يكي از بهترين راه‌ها براي ارتباط با مخاطب هدف در قالب كوتاه‌ترين زمان ممكن خواهد بود. ويدئوهاي تعاملي نيز ممكن است در سال 2015 به ابزاهاي اصلي بدل شوند. طبق گزارش سايت socialmediatoday.com، سايت‌هايي نظير اينستاگرام كه فرصت‌هاي فوق‌العاده اي را براي بازاريابي تصويري ارائه مي‌كنند، شايد بيشتر و بيشتر در سال جديد محبوبيت پيدا كنند.

  • نوآوري

رشد رسانه‌هاي اجتماعي همچنين با نوآوري تسريع و بيشتر مي‌شود.

- پرداخت از طريق تلفن همراه: مجله تايم گزارش مي‌دهد كه فيسبوك به ايجاد قابليت مخفي (فعلاً مخفي) درون برنامه كاربري پيام‌رسان خود دست زده است كه به كاربران اجازه مي‌دهد تا براي يكديگر از طريق اطلاعات كارت اعتباري و بدون صرف هيچ هزينه‌اي پول بفرستند. پرداخت از طريق تلفن همراه، يك رويه بسيار بزرگ در سطح جهان خواهد بود.

- خريد اجتماعي: توئيتر و فيسبوك استفاده آزمايشي دگمه‌هاي خريد را آغاز كرده‌اند كه به كاربران اين امكان را مي‌دهد تا از برندها به صورت آنلاين خريد كنند. (تايم)

- سرمايه گذاري: با پيشي گرفتن شركت‌هاي فعال در سطح رسانه‌هاي اجتماعي از شركت‌هاي فعال در شبكه‌ها، پول بيشتري به شبكه‌هاي اجتماعي وارد و جاري مي‌شود تا به صورت كامل سكوهاي ديجيتال تجهيز و تكامل بيابند.

- رسانه هوشمند: انفجار دستگاه هاي هوشمندي كه به جمع آوري داده پرداخته و آن را به صورت بيسيم در ابزارهاي كاربري مختلف مورد استفاده قرار مي‌دهند، رسانه‌هاي اجتماعي را نيز مي‌شود. بازاريابي هوشمند داده‌هاي مذكور و بهره از آن، فصلي ديگر براي آغاز است. (تايم)

- رسنه همگرا: مطابق گزارش techrepublic.com رسانه اجتماعي با عناصر زنده‌اي همانند تلويزيون ادغام خواهد شد. توئيت زدن در زمان تماشاي نمايش تصويري، تلويزيون، وقايع زنده و غيره مي‌تواند موارد مذكور را در صدر رده‌بندي‌ها قرار دهد

- بازاريابي محتوا- محور در سال 2015، بازاريابان در نهايت پي خواهند برد كه استراتژي بازاريابي محتوا- محور از دو ركن هسته‌اي برخوردار است: نشر و توزيع. مجله فوربس گزارش مي‌دهد كه بازاريابان خواهند فهميد كه رسانه اجتماعي موثرترين روش افزايش دستريسي و مشاهده‌پذيري محتواي تبليغاتي‌اشان است، و به اين دليل، رسانه اجتماعي را چيزي بيش از «بلندگو و بزرگ‌نما» براي محتواي منتشر شده خود خواهند دانست تا براي خود محتوا.

در سال جديد، ارزيابي و سنجش به يك رويه عظيم بدل خواهد شد. هايدي مايرز، سرپرست بازاريابي و ارتباطات شركت ملت‌ور در سطح اروپاي مركزي، آفريقا و خاورميانه اين سئوال را مطرح مي‌كند كه اگر يك توييت در فضايي اجتماعي قرار گيرد و هيچ كس در آن فضا توييت مذكور را به اشتراك نگذارد، آيا اين توييت از اثرگذاري برخوردار خواهد بود؟ جواب كوتاه براي اين سوال اين است: خير!! اگر محتواي تبليغاتي شما در سطح شبكه اجتماعي به اشتراك گذارده نشود، به عبارت ساده كار شما بازاريابي نيست. كار شما در اين صورت تبليغات سنگين است. به عنوان بازاريابان فعال در رسانه اجتماعي، هدف مان اين است كه كاري كنيم تا مشتريان از ما به صورت دهان به دهان تعريف كنند.

ما خواهان آنيم كه مردم روي محتواي ما كليك كرده و آن را به اشتراك بگذارند. بعد از به اشتراك گذاري محتوا، پخش و تعريف و تمجيد دهان به دهان آن آغاز مي‌شود، و اين چيزي است كه ما بدنبال آن هستيم.

نكته بسيار مهم: بلندگو به دست نباشيد. ما بعنوان بازاريابان،درباره پيام هدف پايا تصميم گرفتيم، و آن را براي مخاطب هدف پخش و منتشر مي‌كنيم. اين كار براي تبليغات سنتي و برخي از ابتكارات روابط عمومي مناسب است، اساساً اگر بخواهيد كه پيام در كنترل‌تان باشد كه اين كار مهم‌تر از اشتراك گذاري آن است، اين مدل از پخش پيام مفيد خواهد بود.‌

او مي‌گويد: اما بازاريابيِ سنتيِ مبتني بر تك‌گويي در سطح رسانه‌هاي اجتماعي موثر نخواهد بود.

فقط مي توانيد به انتشار پيام خود براي مخاطب پرداخته و اميدوار به انعكاس و پخش آن باشيد، چرا كه ما بدنبال آغاز يك گفتگو هستيم. رسانه‌ اجتماعي يك مدل بازاريابي گفتگو‌-محور است.

رويه‌ها توسط لويز مارسلند، متخصص و ويراستار بيز ترند 2015، انتخاب و جمع‌آوري شدند.

منبع: شارا

 

کد خبر 286569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha