شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

اشپیگل: گرنوت ارلر، معاون وزیر امور خارجه آلمان از حزب حاکم سوسیال دمکرات هفته گذشته را به ایفای نقش سکاندار سیاست خراجی کشور در برلین، پایتخت سر کرد.

در حالی که آنگلا مرکل، صدراعظم در تعطیلات به سر می‌برد و فرانک والر اشتاین مایر، ‌وزیر امور خارجه در ماموریتی فراقاره‌ای به آفریقا رفته بود او بار مسئولیت بیشتری را بر دوش گرفته بود.

در حالی که روی صندلی راحتی‌اش در مقابل گلدانی از گل که روی میز چرمی‌اش قرار داشت، نشسته بود در واقع چندان هم حال خوشی نداشت. اخباری را  که طی هفته‌های گذشته به برلین واصل شده بود، به سختی می‌شد خوب خواند و همه این ناخرسندی صرفا ناشی از نتیجه بحران گروگان‌گیری اتباع آلمانی در افغانستان نبود.

ارلر به طور مداوم گزارشهایی را می‌خواند که از چگونگی پیگیری خط مشی بین‌الملل سایر کشورها البته بدون در نظر گرفتن نقش آلمان حکایت داشتند. خبرها اصلا امیدبخش نبودند.

فرانسوی‌‌ها قصد دارند به لیبی تاسیسات هسته‌ای تولید نیروی برق و سلاح بفروشند در حالی که ایالات‌متحده مترصد عرضه میلیاردها دلار سلاح به کشورهایی چون عربستان‌سعودی است.

ارلر خواند یک فرانسوی قرار است ریاست صندوق بین‌المللی پول (IMF) را برعهده گیرد و تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس به عنوان نماینده جدید  اروپا در خاورمیانه معرفی شده و به زودی مذاکره با کشورهای دخیل در روند صلح خاورمیانه را به نیابت از اتحادیه اروپا برعهده می‌گیرد.

بدترین موضوع در مورد این خبرها این بود که ارلر و سایر مقامات آلمانی با مطالعه روزنامه‌ها از آن‌ها اطلاع یافته بودند. هیچ‌کس خواستار اطلاع‌یافتن از نظر آلمانی‌ها یا مشاوره گرفتن از برلین نبوده و به واقع هیچ‌کس حتی احساس نکرده لازم است آلمان‌ها در جریان این تحولات قرار گیرند.

در این مدت آلمان به سان سگ مهربان گله عمل کرده است. به آرامی گله را به یک سو هدایت کرده، همه را در یک مسیر متمرکز کرده بی آن که اجازه دهد کسی از گله خیلی دور شود اما اکنون مشخص شده گرگ‌هایی در درون گله وجود دارند.

ایالات‌ متحده اخیرا از طرح خود برای فروش تسلحاتی به ارزش 60 میلیارد دلار به پاره‌ای از کشورهای خاورمیانه پرده برداشت. با این اوصاف ایالات متحده حجم عظیمی از تسلیحات را به منطقه‌ای حساس و آماده  انفجار ارسال می‌کند.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان بلافاصله پس از انتشار خبرهای مربوط به این معامله تسلیحاتی کم سابقه با ارسال یادداشتی برای روزنامه هندلزبلات به شدت از این اقدام انتقاد کرد.

او در این یادداشت تاکید کرد اگرچه نیازهای امنیتی مشروع کشورهای حوزه خلیج فارس را درک می‌کند اما یادآور شد ارسال سلاح های جدید به این منطقه بی‌ثبات نمی‌تواند راه حلی برای پشت سر گذاشتن مشکلات این منطقه باشد.

کاهش نفوذ

محدودیت نفوذ خارجی آلمان طی هفته‌های اخیر و با حوادثی که به وقوع پیوست به وضوح عیان شد. این تحولات برای برلین به سان ضربه‌ای سخت بوده است.

به خصوص آن که دستگاه سیاست خارجی آلمان طی 6ماه گذشته تمامی توان خود را روی عرضه ایده جدید چندجانبه‌گرایی در سیاست خارجی متمرکز کرده بود. تحت رهبری آلمان‌ها برنامه حفاظت از شرایط آب و هوایی پیشنهادی آلمان و اصلاحات ساختاری اتحادیه اروپا به تصویب رسید.

در نشست گروه8 در هلینگدام، از مناطق ییلاقی آلمان در حاشیه دریای آدریاستک بود که حاضران توانستند با وجود  سرسختی جرج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا با او بر سر برنامه مهار تغییرات آب و هوایی به اتفاق نظر دست پیدا کنند.

9 آگوست

کد خبر 28662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز